אקטואליה
זה אקטואלי: אתגר הטיקטוק שמדאיג את ההורים
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

אתגר חדש ומסוכן באפליקציית טיקטוק מעורר דאגה רבה. לפניכם שאלות לדיון בנושא עם התלמידים.

רקע

בגלל אתגר חדש שעלה באפליקציית טיקטוק, אושפז בשבוע שעבר נער בן 17 בבית החולים שערי צדק בירושלים כשהוא סובל מפרכוסים. באתגר החדש עומדים נער או נערה מול המצלמה כשלצידם שניים נוספים, שמתאמים ביניהם מתי בדיוק להפיל את הנער או הנערה שעומדים ביניהם. בסרטונים שמועלים לאפליקציה נראים נערים נופלים ונחבטים בחוזקה בגב ובראש.
רן בראון, מנהל מכון מתבגרים, מסביר: "ילדים מספרים שישיגו הכי הרבה צפיות ועוקבים כאשר מישהו ייפגע. וכך הומצאו בארץ או אומצו מחו"ל שורה של אתגרים שבהם קבוצת ילדים מתאמת ביניהם להביך ילד נוסף לעיני המצלמה". לדבריו, "ככל שהמעשה קיצוני יותר כך גם תגדל הפופולריות וכך נוצרים, בשטח בית הספר, אתגרים מסכני חיים."

(מבוסס על ידיעה באתר "מאקו", 12.2.20)

הפעילות

שאלות לדיון:

  1. האם אתם מכירים את האתגר המדובר או אחרים הדומים לו? מה דעתכם על אתגרים כאלה?
  2. מהן הסכנות הכרוכות באתגר מסוג זה? האם לדעתכם בני נוער מודעים לסכנות האלה?
  3. מדוע לדעתכם בני נוער בוחרים לבצע אתגרים מסוג זה? מה הם יכולים להרוויח מכך, ומה הם יכולים להפסיד? (חשוב להדגיש לתלמידים את הפגיעה והסכנה הכרוכות באתגרים כאלה)
  4. האם לדעתכם הנערים שנופלים משתתפים באתגר בהסכמה או שהם מופתעים מהנפילה? על פי תשובות התלמידים, ניתן להמשיך ולשאול: אם ההשתתפות היא בהסכמה, מדוע לדעתכם ילדים ונערים בוחרים לעשות משהו שמסכן אותם? איך לדעתכם מרגיש מי שמבצע כזה אתגר מסוכן? אם ההשתתפות אינה בהסכמה, איך לדעתכם מרגישים הילדים לאחר הנפילה (מעבר לכאב הפיזי)?
  5. יש ילדים ובני נוער שיגידו שהמבוגרים מגזימים בדאגה שלהם והורסים להם את ההנאה והכיף. מה דעתכם על כך?
  6. האם קרה שהרגשתם לחץ מהחברים לבצע משהו שלא רציתם או שחששתם ממנו? איך פעלתם?- איך לדעתכם ניתן להתמודד עם לחץ חברתי? חשבו על שלושה טיפים.
לחצו להמשך קריאה
הקטן