אקטואליה
זה אקטואלי: הערב ההיסטורי של אֻם אַל פַחְם
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הניצחון של הפועל אֻם אַל פַחְם על מכבי תל אביב מזמן דיון: כיצד הספורט יכול לקדם חיים משותפים?

רקע

בשבוע שעבר הייתה הפתעה עצומה בגביע המדינה בכדורגל*: הפועל אום אל פחם מהליגה הלאומית ניצחה את אלופת המדינה מכבי תל אביב והעפילה לשלב הבא במשחק גביע המדינה בכדורגל.

הניצחון של הפועל אום אל פחם נחשב למאורע גדול שאירע בניגוד לכל התחזיות. קבוצת כדורגל ממועדון קטן ודל תקציב מהעיר אום אל פחם מצליחה לגבור בדקה ה-90 על מועדון כדורגל ענק ועשיר ומנצחת 2:3.

הניצחון ההיסטורי של הקבוצה הוביל לתחושת גאווה עצומה ולחגיגות שלא נראו כמותן שנים ארוכות. שמחתם של תושבי העיר אום אל פחם כפולה – הפעם העיר שלהם מסוקרת בתקשורת בהקשר חיובי ולא בהקשר של אירועי ירי ואלימות.

קבוצת הכדורגל הפועל אום אל פחם היא דוגמה מופלאה לדו-קיום**: הבעלים ערבים, המאמן יהודי, שחקנים יהודים (23) וערבים (4) משחקים בה יחדיו. השחקנים היהודים מספרים על קבלה מצד האוהדים, על תחושת שייכות לעיר ולקבוצה ועל אהבה גדולה שמורעפת עליהם. אחד השחקנים אף אמר שהוא למד שהספורט מצליח לקדם שלום בין עמים ואנשים.

*גביע המדינה בכדורגל – המפעל השני בחשיבותו בכדורגל הישראלי, אחרי אליפות המדינה.

**דו-קיום – קיומן של קבוצות לאומיות שונות, קבוצות דתיות שונות וכדומה, זו לצד זו תוך כיבוד הדדי והימנעות מתוקפנות ומפגיעה.

(מבוסס על: "כוח האום" / עודד שלום, שמעון אלבז, ידיעות אחרונות, 27.12.19; ספורט 1, 22.12.19; מאקו, 21.12.19)

הפעילות

שאלות לדיון:

  1. האם שמעתם על הניצחון של הפועל אום אל פחם על מכבי תל אביב? איך הרגשתם? האם אתם יכולים להבין את ההתרגשות של אנשי אום אל פחם מהניצחון הזה?
  2. מה אפשר ללמוד על היחס של חברי הקבוצה זה לזה? האם לדעתכם הם מייצגים את היחסים בין קבוצות אוכלוסייה שונות במדינה? הסבירו את תשובתכם.
  3. אנשי הפועל אום אל פחם הכינו לאוהדי מכבי תל אביב שולחן עמוס בממתקים ומיני עוגיות (Ynet, 22.12.19).

א. מדוע לדעתכם הם נהגו כך? מה ניתן ללמוד ממחווה זו על המסורת המקומית?

ב. איך לדעתכם הרגישו אוהדי מכבי תל אביב כשהגיעו וראו את המטעמים? איך התייחסות כזאת יכולה להשפיע על היחסים בין יהודים לערבים?

  1. ריף מסיקה, אחד השחקנים היהודים באום אל פחם, אמר: "כמו שבעולם מציגים את ישראל כמקום שיש בו מלחמות, אז בתקשורת מדברים על אום אל פחם רק בהקשרים של רצח ואלימות. צריך לבקר בעיר הזאת כדי להבין שזה תופס חלק מאוד קטן מהיום יום".

על פי דברי השחקן, מה הפער בין מה שמוצג בתקשורת לבין המציאות? איך סיקור שכולל בעיקר אירועים שליליים פוגע באופן שבו נתפסת בציבור אום אל פחם? האם לדעתכם זה יכול להשפיע על היחס לתושבי אום אל פחם? כיצד? איך אפשר לאזן את הסיקור התקשורתי?

  1. כיצד אפשר להיעזר במשחקי ספורט כדי להגביר את הסובלנות וליצור דו-קיום?

למורה: בעת הדיון חשוב להעביר לתלמידים את המסר שלעיתים במקום לדבר על שלום ועל פוליטיקה, עדיף ליזום פרויקטים משותפים ליהודים ולערבים. הפעילות המשותפת מאפשרת היכרות בלתי אמצעית ויכולה לגרום לשינוי ולהתקרבות. בכדורגל השחקנים הם שותפים שווים ומשחקים יחד על אותו המגרש, וכך הם מתקרבים זה לזה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן