אקטואליה
זה אקטואלי: מפלגה חדשה של בני נוער
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

שאלות לדיון בעקבות מפלגה חדשה בשם "דור העתיד", שהקימו בני נוער בישראל.

רקע

מפלגה חדשה בשם "דור העתיד", שהקימו בני נוער, עתרה לבג"ץ (בית הדין הגבוה לצדק) בבקשה להוריד את הגיל שבו מותר להקים מפלגה מ-18 ל-16. העתירה הוגשה לאחר שרשם המפלגות ושר המשפטים דחו את רישום המפלגה בשל גילם הצעיר של החברים בה.
חברי המפלגה מסבירים שהם מבקשים לדאוג לבני הנוער בארץ, ולהתמקד בסוגיית החינוך: "הבנו שאם אנחנו לא נילחם למען עתידנו – אף אחד לא יילחם בשבילנו".
מקימי המפלגה טוענים כי בני הנוער נזנחו והופקרו על ידי המדינה באופן בוטה וחסר תקדים. לדבריהם: "מפלגת 'דור העתיד' מדברת בשמם של כמעט שני מיליון תלמידים בישראל אשר כמהים לשינוי, לעשייה, למעורבות בקבלת החלטות ולהובלת רפורמות שיביאו לשיפור בכל תחומי חייהם".

(מבוסס על ידיעה באתר Mako, 3.2.20)

הפעילות

שאלות לדיון בכיתה:

  1. האם שמעתם על המפלגה החדשה? מה דעתכם עליה?
  2. האם, לדעתכם, בני נוער מסוגלים להקים מפלגה ולהסתדר בין שאר המפלגות? מה עשוי להקשות עליהם? מה יעזור להם?
  3. אילו תכונות צריכות להיות לבני הנוער שחברים במפלגה הזו? הסבירו.
  4. מפלגת "דור העתיד" רוצה להביא לשינוי בעיקר בתחום החינוך. מה דעתכם על כך? אילו הייתם חברים במפלגה הזו, באיזה תחום הייתם רוצים להשקיע? מדוע?
  5. חברי המפלגה טוענים כי "בני הנוער חשים כי לא זכו למקום הראוי בסדר העדיפויות של המדינה…" מה דעתכם על אמירה זו? הסבירו את עמדתכם.
  6. לטענת חברי המפלגה, היא הוקמה בהתאם למגמה העולמית המתחזקת של בני נוער המובילים מהפכות בתחומים שונים, מקימים חברות, יוזמים מחאות ומובילים שינויים בכל רחבי העולם. אחת הבולטות מבין בני הנוער האקטיביסטים בעולם היא גרטה טונברג בת ה-16, שנבחרה לאחרונה לאשת השנה של המגזין "טיים".

צפו בסרטון: https://www.youtube.com/watch?v=kErIf2QaBIo.

האם שמעתם על גרטה טונברג? מה דעתכם על פעילותה?

7. מה יכול לגרום לכם לקום ולפעול למען עיקרון או רעיון שחשובים לכם? האם יש דרך לעודד ילדים, בני נוער ואנשים בכלל, לפעול למען העקרונות שלהם?

מצגות להעשרה:

הגינות במנהיגות

מנהיגות נשית

לחצו להמשך קריאה
הקטן