אקטואליה
זה אקטואלי: כפתורי תגובה חדשים בפייסבוק
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

דיון כיתתי בעקבות השקת כפתורי תגובה חדשים שבאמצעותם המשתמשים יכולים להביע את דעתם על פוסטים, תמונות, שיתופים וכדומה.

רקע

בשבוע שעבר הודיעה פייסבוק על השקת כפתורי ה-"Reactions" – כפתורי תגובה חדשים שבאמצעותם המשתמשים יכולים להביע את דעתם על פוסטים, תמונות, שיתופים וכדומה. בשלב הזה הושקו כפתורי תגובה שמציינים צחוק, עצב, כעס, אהבה, תדהמה, וכמובן – הלייק המסורתי.
סמנתה קרוג (Sammi Krug), מנהלת מוצר בפייסבוק, מסרה כי "הקשבנו לרחשי לִבם של הגולשים שחשבו שצריך עוד דרכים להביע רגשות במהירות ובקלות חוץ מה'לייק' ולכן השקנו את ה'ריאקשנס'".

(גלובס, 24.02.16, מעריב, 25.02.16, נענע, 24.02.16)

הפעילות

האם כפתורי התגובה שנוספו ברשת החברתית "פייסבוק" יקדמו את השיח בין הגולשים?

מצד אחד: כן, כי עד עכשיו אפשר היה להגיב שלא במלל רק על ידי לחיצה על כפתור ה"לייק", שלא תמיד קולע למה שאנחנו מרגישים וחושבים.

מצד שני: לא, כי הכפתורים האלו רק יצמצמו את איכות השיח ואת כושר הביטוי שלנו ויפגעו בתקשורת הבינאישית.

נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר, ומדוע?
2. באילו מקרים לדעתכם תגיבו מעתה בעזרת כפתורי הרגש החדשים?
3. ד"ר מירה משה, מרצה וחוקרת באוניברסיטת אריאל טוענת: "מתסכל להבין שככל שהטכנולוגיה 'חכמה' ו'חדשה' יותר, כך היא הופכת את התקשורת הרגשית בינינו לדלה רגשית וענייה יותר." מה דעתכם על הטענה הזאת? הסבירו.
4. לארי רוזן, פרופסור לפסיכולוגיה שעבד בעבר באוניברסיטת קליפורניה, טוען כי "בצורה כזו אנחנו מביעים את הרגשות שלנו במינימום מאמץ. אם לחיצה על כפתור 'עצוב' גורמת לנו לתחושה שהבענו רגש עמוק, כנראה שאנחנו בבעיה". מה דעתכם על הטענה הזאת? הסבירו.
5. אדם מוסרי, מנהל מוצר בפייסבוק, ציין כי "הרחבה לכפתור הלייק נועדה לרצות בעיקר את משתמשי הסמארטפונים, שלעתים קרובות אינם רוצים להקליד תגובה. עד כה הם נאלצו להסתפק בלייק או בסטיקר, אך תגובות עם סטיקרים דרשו שלבים רבים מדי עד לשליחת התגובה. כפתור הלייק המורחב יאפשר מגוון בסיסי של תגובות בלחיצה או שתיים". מה דעתכם? האם הרחבת כפתורי התגובה אכן נותנת מענה לצורכי הגולשים?
6. חלק מקהל הגולשים הביע אכזבה מכך שפייסבוק לא הוסיפה כפתור "דיסלייק". מה דעתכם? מדוע לא מוסיפים כפתור כזה? האם הכפתור הזה חסר לכם? הסבירו.
7. ציינו רגשות נוספים שפוסטים מעוררים בכם והייתם רוצים להוסיף לסט התגובות.
להרחבה
בקבוצות קטנות, התלמידים יחליטו על רשימת הרגשות החסרים שהיו רוצים שיופיעו לצד הכפתורים הקיימים: לייק, צחוק, עצב, כעס, אהבה ותדהמה. לאחר מכן התלמידים ינסו לאתר ברשת או לצייר סמלים המתאימים לדעתם לרגשות הנוספים שהציעו.
כל קבוצה תציג את תוצריה בפני הכיתה.

תיאור מקרה
רעות פרסמה פוסט בפיד שלה שבו היא מצולמת מנגנת בגיטרה עם הרכב חדש שאליו הצטרפה, כשהיא לובשת חצאית. שעה אחרי כבר היו לה המון תגובות: 115 לייקים, 20 תגובות "אהבתי", ושתי תגובות "עצוב", אחת מהן מחברתה הטובה נטלי. רעות לא הבינה למה נטלי לא מפרגנת לה. "יכול להיות שהיא נעלבה שלא נתתי לה קרדיט על החצאית? זו בעצם חצאית של נטלי", חשבה לעצמה. "ואולי היא פשוט שונאת את המוזיקה שלי ולכן היא סימנה 'עצוב'?"
רעות התאכזבה מחברתה הטובה ולמחרת בבית הספר בקושי דיברה איתה. היא חשבה לעצמה שאם נטלי בחרה לסמן "עצב" ולא להגיב, אז באמת שאין על מה לדבר.
1. מה דעתכם על האירוע?
2. לְמה נטלי יכלה להתכוון כשסימנה פרצוף "עצוב"?
3. האם במקרה הזה כפתור התגובה החדש עזר לצמצם או להרחיב את ביטוי הרגשות? הסבירו.
4. מהו לדעתכם היתרון של כפתורי הרגשות? ומה החיסרון?

 

שיתופים בפייסבוק

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן