אקטואליה
זה אקטואלי: מדי שנה מושלכים לפח כ-2.5 מיליון טון של מזון
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי והסתדרות המורים.

שאלות לדיון בעקבות אבדן מזון אל מול היקף הילדים החיים בעוני בישראל.

רקע

על פי הדו"ח הלאומי על אבדן מזון בישראל לשנת 2015, מדי שנה מושלכים לפח כ-2.5 מיליון טון של מזון בישראל, שהם 35% מהיקף ייצור המזון.
"לקט ישראל" – בנק המזון הלאומי שעוסק בהצלת מזון אבוד, הצליח להציל ב-2015 מזון בהיקף של 15,000 טון ובשווי של 135 מיליון ש"ח, וזה רק אחוז קטן מהכמות שניתן להציל.
לצד זאת, על פי מדד העוני של ארגון "לתת", כ-35% מכלל הילדים בישראל – 1,024,000 ילדים – חיים בעוני. מרביתם (84.5% מנתמכי הסיוע) נאלצו להקטין את הארוחות שלהם או לדלג על ארוחות בשנה האחרונה, בשל המצוקה הכלכלית. במילים אחרות, אמנם יש עודפים עצומים של מזון שיכולים להאכיל אנשים רעבים ולהציל משפחות שלמות מרעב, אך הדבר לא נעשה.

(מבוסס על: ידיעה ב-ynet 11.12.16; ידיעה ב-ynet 12.12.16).

 

הפעילות

  1. האם הנתון ששליש מהיקף ייצור המזון בישראל מושלך לפח מפתיע אתכם? מה דעתכם על כך?
  2. גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל" מסביר שבעבר הצרכנים פשוט קנו את מה שהיו צריכים. היום קשה להם לסבול חוסר. המשמעות עבור החקלאים היא הצורך לגדל כמה שאפשר, ובלי הגבלה, ללא התחשבות בעונתיות, והתוצאה של זה היא עודפי מזון אדירים. מה דעתכם על כך? האם גם אתם מצפים למצוא על המדפים מוצרים עונתיים בלי קשר לעונות השנה? (למשל, בננות ותפוזים גם בקיץ ולא רק בחורף).
  3. עד כמה אתם מרגישים שאתם או משפחתכם קונים יותר ממה שאתם צריכים?
  4. תנו דוגמאות למצבים המוכרים לכם מחיי היום-יום שבהם מזון ראוי לאכילה מושלך לפח. (למורה: באירועים מעמיסים כמויות גדולות על הצלחת והעודף נזרק; בשווקים בסוף יום העבודה, סחורה רבה שאינה יפה לעין אך עדיין ראויה וטובה למאכל – מושלכת לפח; מוצרים שיש להם חיי מדף קצר מתקלקלים בבית בגלל קניית כמויות גדולות מדי או בגלל תנאי אחסון לא מתאימים וכדומה).
  5. גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל" אומר: "סיבה נוספת היא גם חוסר הסבלנות כלפי מוצרים פגומים, ולפעמים מדובר בפגמים קוסמטיים… המזון… הופך למזון עודף למרות שהוא תקין לחלוטין ובר אכילה".
    איך אתם מתייחסים לפרי או ירק עם פגם קוסמטי? האם אתם מוכנים לאכול אותו או מעדיפים להשליך לפח? הסבירו.
  6. בזוגות – העלו הצעות איך תוכלו להתנהל בביתכם כדי להפחית את כמות המזון הראוי למאכל שנזרק לפח.
  7. בזוגות – חשבו על שתי הצעות שאפשר ליישם בבית הספר כדי לצמצם את כמות המזון הראוי למאכל שנזרק לפח (למשל: לשוחח ולתאם ציפיות עם ההורים לגבי מה שמים בכריך ואיזו כמות נדרשת באמת למאכל בבית הספר, כדי להימנע מזריקת המזון העודף כשחוזרים הביתה; אם יש פינת חי בבית הספר – איסוף קליפות וירקות ופירות פגומים והבאתם לשימוש בפינת החי במקום לזרוק אותם לפח ועוד).

 

 

אובדן מזון בארץ ובעולם

ברכת הלחם – סרטון על ילד עני
הטיול השנתי – פעילות מתוקשבת 

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן