אקטואליה
זה אקטואלי: נשים יגויסו לקרבי?
צוות החינוך החברתי במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי והסתדרות המורים.

צה"ל פרסם כי בעקבות ירידה באחוז הגברים המתגייסים, נשקלת האפשרות לשלב יותר נשים בתפקידי לוחמה. הדעות לגבי צעד זה מגוונות ומעלות שאלות מעניינות לדיון.

רקע

בשבוע שעבר פרסם צה"ל כי בעקבות הנתונים המראים ירידה באחוז הגברים המתגייסים ובמוטיבציה להתגייס לקרבי, נשקלת האפשרות לשלב יותר נשים בתפקידי לוחמה.
מפקד זרוע היבשה לשעבר, האלוף במילואים יפתח רון טל, אמר בתגובה כי הוא מתנגד נחרצות למהלך הזה, וכי הדבר יחליש את צה"ל. התנגדות נוספת הביע תת אלוף במילואים אביגדור קהלני שאמר: "תפקידה של האישה להיות אמא, ולהביא ילדים לעולם, אחרי טראומות של מלחמה היא תהיה אחרת לגמרי".
בהמשך לדברים פרסם דובר צה"ל הבהרה ואמר: "צה"ל הוא צבא העם והנשים הן חלק מהעם, אין לנו שום כוונה לפגוע או לא לכבד את חיילינו, ואת כל המורכבות ננהל באחריות ובהתחשבות ברגשותיהם של כולם".

(על פי ידיעות מתוך אתר 'מאקו' ומתוך עיתון 'ישראל היום')

הפעילות

  1. האם לדעתכם יש לאפשר לבנות להשתלב בתפקידי לוחמה? הסבירו מדוע כן/לא.
  2. חשבו: מהם הקשיים שיכולים להיות לבנות "לוחמות"? (קשיים פיזיים, קשיים רגשיים, סביבה שכולה גברית, אולי חוסר קבלה מהסביבה ועוד).
  3. חשבו על הקשיים שהעליתם: האם לדעתכם ישנן דרכים לפתור אותם? הציעו אפשרויות להתמודדות עם קשיים של בנות לוחמות.
  4. לדעת האלוף במיל' רון טל, אסור לשלב נשים כלוחמות, שכן "תפקידה של האישה להיות אמא…". ח"כ חיים ילין (מתנועת יש עתיד) חולק על דעתו של רון טל ואמר כי "במקום לחזק ולעודד נשים שלוקחות חלק פעיל וחשוב ביותר בהגנה על המולדת, בחר האלוף במיל' לרפות את ידיהן ולהחזיר את הגלגל לאחור". עם איזו דעה אתם מסכימים? ולמה לדעתכם התכוון ח"כ ילין כשאמר שרון טל בוחר "להחזיר את הגלגל לאחור"?
  5. קרן נויבך, עיתונאית ישראלית, אמרה בתגובה לדברים: "אם אישה אינה מעוניינת להיות אמא זו זכותה, ואם היא רוצה להיות אמא ששירתה בצבא כלוחמת, זו זכותה. אף אחד לא יקבע לך איך ייראו החיים שלך ואף אחד לא יאמר לך שאת צריכה לעשות דבר כזה או אחר, רק מפני שאת אישה" (מתוך התכנית 'סדר יום' ברשת ב'). איזה מסר מנסה נויבך להעביר? מה חשוב לה לומר? מה אתם חושבים על דבריה?
  6. חשבו על חיי היום-יום שלכם: האם בכיתה, בבית הספר או אחר הצהריים יש פעילויות שבהן לא משלבים בנות רק כי הן בנות? מה למשל? והאם יש פעילויות שבהן לא משלבים בנים כי הם בנים? מה אתם חושבים על כך? האם אפשר לשנות זאת? הציעו רעיונות.

 

 

להרחבה

ערכה הכוללת פעילויות, סרטי הדרכה, מערכים מתוקשבים ומצגות ללימוד בכיתה בנושאים של מגדר ושוויון מגדרי.

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן