הפעילות
האם יש לאסור מכירת מוצרים לא בריאים בבית הספר?
מצד אחד: כן, תפקידה של מערכת החינוך הוא לחנך, כולל חינוך לבריאות.
מצד שני: לא, יש לחנך להרגלי תזונה בריאים, אך לאפשר לתלמידים לבחור מה מתאים להם ולא לכפות עליהם מה לאכול.
נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. יש הטוענים שיכולת איפוק של ילדים קטנה יותר משל מבוגרים, ולכן מוטב לא להציב בפניהם גירויים מיותרים שלא יוכלו לעמוד בפניהם. מה דעתכם על כך? איך זה קשור להחלטת משרד החינוך האוסרת על מכירת ממתקים וחטיפים?
3. המשיכה לרמת מליחות גבוהה כמו זו שקיימת בחטיפים היא טעם נרכש ולא מולד, ולכן אפשר גם להתרגל לצרוך פחות מלח. מדענים אוסטרלים ואמריקנים טוענים שמלח ממכר בדיוק כמו סיגריות או סמים (YNET, 02.08.15). כמו כן, צריכה מוגברת של חטיפים וממתקים מחריפה תסמינים של הפרעות קשב וריכוז. לאור טענות אלו, מה דעתכם על ההחלטה למנוע מכירת חטיפים במתחם בית הספר?
4. 30% מתלמידי כיתות ז בישראל כבר סובלים מעודף משקל. חינוך להרגלים בריאים מגיל צעיר צפוי להפחית את שיעורי עודף המשקל וההשמנה בגיל מבוגר יותר. האם נתון זה משפיע על מידת הסכמתכם או אי הסכמתכם עם החלטת משרד החינוך?הסבירו.
5. לפי נתוני משרד הבריאות, כמעט שליש מהילדים עד כיתה ו סובלים מעודף משקל. לדברי עירית ליבנה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך, "זה נורא קל לאכול בריא". לפי דעתכם, האם קל או קשה לאכול בריא? העלו הצעות למזונות בריאים שקל להביא לבית הספר.
תרגיל
איך לדעתכם כדאי לקדם תזונה בריאה אצל ילדים? בחרו את האפשרויות המתאימות בעיניכם ונמקו.
– החינוך הוא מהבית, חשוב שההורים יעודדו את הילדים להביא מזון בריא לבית הספר.
– תכנית הסברה לתלמידים על תזונה בריאה.
– להציע שפע של מאכלים בריאים לצד ממתקים וחטיפים.
– להשתדל להפוך מאכלים לא בריאים לבריאים יותר- למשל בורקסים עם חמאה ולא עם מרגרינה ושומן רווי.
– לאסור על התלמידים להביא חטיפים וממתקים מהבית.
– לקיים תחרויות מאסטר שף לבישול בריא בבית הספר.
אחר ____________________________________