אני מחנכת כיתה ו'. משיחות עם בנות נודע לי על שתי בנות (שמהן אחת חזקה יותר) שמתערבות בכל מה שקורה בכיתה, מנסות לסכסך בין חברות, ואף מנסות – ומצליחות – לגרום לבנות אחרות להצטרף אליהן. אף אחת לא יוצאת נגדן, וכל אחת שמחה להיות קרובה אליהן, כי הן נחשבות ל"מקובלות". שתיהן יפות והמנהיגה גם נחשבת לילדה "טובה" אצל שאר המורים.
בנוסף לכך, בעקבות ריב שהתגלע בין שני בנים בסוף השנה שעברה, התברר לי שהכיתה נחלקה למחנות, וכל ילד צידד בבן אחר, כאשר אחד מהבנים מצליח להשפיע יותר על שאר הילדים לעומת הבן השני.
הריב בין הבנים, שבו התערבתי לאחר שהבן שחש עצמו נפגע פנה אלי (והמצב משתפר), גרם לי לראות שמתחת לאפי, ומתחת לפני השטח קיימת מנהיגות שלילית בכיתה, שגורמת לכולם – בנים ובנות כאחד -להיות מעורבים (גם שלא ברצונם) בעניינים של אחרים.
ועכשיו לשאלתי – קראתי תשובה באתר על נושא מנהיגות חיובית ושלילית ועל לחץ חברתי, שבה הוצע להדגים את נושא הלחץ ע"י הוצאת ילדים מהכיתה, שרטוט קווים על הלוח, וניסיון לגרום להם לקבל את דעת הרוב (השגויה) בנוגע לקו הארוך ביותר. האם כדאי "לשדרג" פעילות זו בחלוקת הכיתה לשתי קבוצות – אחת תגיד תשובה נכונה ואחת שגויה, ואז לבדוק את תגובתם של אלו שהיו בחוץ, או שזה מסוכן מדי ועלול להחמיר את המצב? איך אפשר למגר מנהיגות שלילית? תודה.
-
התמודדות עם אלימות
-
אלימות פיזית
-
אלימות מילולית
-
אלימות ברשת
-
אלימות נגד מורים
-
אלימות מינית
-
חרם
-
-
מיומנויות חברתיות
-
קבלת השונה
-
הבעת רגשות
-
מנהיגות
-
אכפתיות והתחשבות
-
תקשורת בין אישית
-
פתרון סכסוכים וגישור
-