מערך שיעור
אהוד מנור- מלכת הכיתה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביחודו של יוצר: אהוד מנור, היכרות עם היוצר ודיון בנושא מלכת הכיתה באמצעות השיר "מלכת הכיתה".

הנחיות

נקודות למחשבה

חשוב לשוחח על התופעה "מלכת הכיתה" ועל השפעתה על ההתנהגות של התלמידים בכיתה.

יש לנסות להפיק מכך תועלת: לראות כיצד מלכת הכיתה עשויה להיות מנהיגה חיובית.

נושאים לשיחה:

א. תופעת מלכת הכיתה – כסוג של אלימות

ב. התנהגות ילדים בהשפעת מלכת הכיתה – השפעה שלילית או חיובית

ג. הדרכים להימנע מהתנהגות שלילית, כגון: חרם, הצקות, קללות ועלבונות

הצעה לפעילות

אהוד מנור (1941–2005)

אהוד מנור, מגדולי כותבי השירים העבריים, הוא חתן פרס ישראל בתחום הזמר העברי לשנת 1998 – שנת היובל למדינת ישראל. מלבד כתיבת שירים, עסק גם בתרגום ובכתיבה לתיאטרון ולמופעי בידור.

אהוד מנור נולד בשנת 1941 וגדל במושבה בנימינה. רבים משיריו מוקדשים למושבה ולבית הוריו. לאחר השירות הצבאי למד פסיכולוגיה וספרות אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים. משנת 1962 ערך והגיש תכניות תרבות ומוזיקה בקול ישראל.

בקיץ 1968, במלחמת ההתשה בתעלה שעל גבול מצרים, נהרג אחיו הצעיר, יהודה. לזכרו כתב מנור כמה שירים. הידוע שבהם הוא השיר אחי הצעיר, יהודה.

בשנת 1995 הוענק לו פרס אקו"ם על מפעל חיים בפזמונאות. בשנת 2005 העניקה לו אוניברסיטת בר אילן את התואר דוקטור של כבוד.

בעשרות שנות פעילותו כתב מנור מאות שירים, תרגם וכתב עשרות מחזות ויצירות שונות. את השירים ביצעו טובי הזמרים בישראל, ועד היום הם נִכְסֵי צֹאן בַּרְזֶל בתרבות הישראלית.

על-פי: הספרייה הווירטואלית של מטח

השיר: מלכת הכיתה
היא מלכת הכיתה
על הכל מחליטה לבד
היא מלכת הכיתה
ואני כאן בצד.
היא מלכת הכיתה
את כולם מרקידה עכשיו
היא מלכת הכיתה
אך עליי היא לא תרכב.היא מעצבנת, היא מתחנחנת
היא מסובבת את הבנים
אני אראה לה, זה עוד יקרה לה
אני אראה לה איך משתנים
כן, אני אראה לה עוד
מי תהיה מלכת הכיתה.

היא מלכת הכיתה
אין שום סוד בשיטה שלה
היא מלכת הכיתה
לא אשמע בקולה.

היא מעצבנת…   הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

1. סמנו את המשפט החוזר בשיר.

2. מדוע, לדעתכם, משפט זה חוזר? מהי המטרה שלו?

3. הדוברת בשיר אומרת שהיא לא תשמע בקולה של מלכת הכיתה.

4. איך, לדעתכם, תרגישו, אם מלכת הכיתה תגיד לכם לעשות משהו, שאתם לא רוצים לעשות?

5. סמנו את החרוזים בבית ראשון. האם החרוזים האלה מנוגדים לדעתכם? הסבירו.

6. הדוברת בשיר אומרת שהיא תצליח לשנות את מלכת הכיתה.

א. האם, לדעתכם, זה אפשרי?

ב. אילו רעיונות יש לכם, כדי לשנות את התנהגותה של מלכת הכיתה?

הציעו רעיונות, שאינם כוללים שימוש בחרם או בכוח.

המלצות נוספות

את השיר מלכת הכיתה הלחין הנרי ברטר, ושרה הזמרת, אילנה אביטל.
מומלץ להשיג הקלטה של השיר, ולהשמיעו  בכיתה. השמעת ההקלטה תספק לתלמידים קליטה חווייתית של השיר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן