שיר דרור מצוות חינוך חברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי
הפעילות מעודדת אמפתיה כלפי קורבנות לאלימות מילולית ומסייעת לזהות מנהיגות חיובית ומעצימה.
רקע
ג'ורג' עמירה, תלמיד בבית הספר עירוני ז' ביפו, חווה לאחרונה התעמרות מחבריו לספסל הלימודים בגלל מראהו. הוא החליט להגיב באמצעות העלאת סרטון לרשת, שבו הביע את תחושותיו באמצעות מילים כתובות על דף. על הדפים נכתב, בין היתר, "הומו", "בת" ו"קוקסינל", "אלה הקללות שאני מקבל כל יום", "אל תשפטו אותי על מה שאני". הוא סיים במשפט "האחר הוא אני".
מטרות
לעודד אמפתיה כלפי קורבנות אלימות מילולית בחברה.
לעודד הערכה כלפי האקטיביזם של קורבן האלימות.
לזהות מהי מנהיגות חיובית ומעצימה.
הנחיות
הציגו בפני התלמידים את הסרטון המקורי שיצר ג'ורג' עמירה בתגובה להתעמרות שחווה מצד חבריו לספסל הלימודים:
שאלו את התלמידים:
מה דעתכם על מה שחווה ג'ורג'?
איך הרגשתם כשראיתם את ג'ורג' בסרטון?
מדוע לדעתכם בחר ג'ורג' לעשות את הסרטון הזה?
מה הייתם עושים במקומו של ג'ורג'? מדוע?
מה אפשר ללמוד מהסרטון הזה על ג'ורג'?* (למורה: מהצד החיובי התלמידים יכולים להתייחס לכך שג'ורג' הוא סוג של מנהיג, מישהו שלוקח אחריות על חייו וגורלו, אמיץ, פעיל).
ייתכן שחלק מהתלמידים יתייחסו לחלק הקורבני ויאמרו שבעצם זה שכולם ראו את הסרט זו בושה עבורו ומציג אותו כמסכן. יש לתת מקום להבעת הדעות הללו, לעודד דעות נוספות ולאתגר את האמירות הללו, למשל בשאלה: האם אתם יודעים מה קרה בעקבות הסרטון הזה?להרחבה: חלקו את הכיתה לשלשות ובקשו מהם להכין יצירה, מכתב או כרזה המבטאים את מה שעשה ג'ורג' ואת מה שהם חושבים ומרגישים ביחס לנושא.
בסיום הזמינו את השלשות להציג את התוצרים ולספר על תהליך העבודה שלהם ועל התוצר הסופי.
ניתן להקצות מקום בכיתה לתערוכה של התוצרים כדי להעצים את משמעות עשייתו של ג'ורג'.
שתפו את התלמידים כי בתגובה לסרטון שפרסם ג'ורג' עמירה, יצרו עמו קשר שר החינוך שי פירון ונשיא המדינה רובי (ראובן) ריבלין כדי לחזקו. הנשיא אף הזמין את ג'ורג' ומשפחתו למעונו, בירך אותו על אומץ לבו ואמר לו: "היוזמה החשובה שבה בחרת כדי למחות על ההתנהגות שנאלצת לחוות ריגשה אותי כל כך. יצרת שינוי אמיתי". הנשיא המשיך ואמר: "אסור שנשתוק מול כל סוג של אלימות, זוהי לא רק הבעיה של מערכת החינוך, זוהי בעיה של כולנו. אנחנו רואים אותה צומחת סביבנו, אנחנו חשים אותה גדלה בחברה ועלינו מוטלת החובה לעצור אותה. במקום שיש בריונות נדרוש סובלנות, במקום שבו מרימים יד להכות אנחנו נושיט ידנו לחיבוק. לא הייתה ולא תהיה סובלנות לאלימות".
בסיום פגישתם יצרו הנשיא וג׳ורג׳ סרטון נוסף משותף שבו גינו יחד את הבריונות, העוינות והגזענות. בסרטון הניפו יחד הנשיא וג׳ורג׳ את המילים:
"אל תשפטו אותי/ על מי שאני
תסתכלו עליי/ ואז על עצמכם
אנחנו בדיוק/ אותו הדבר
אלימות/ עוינות
בריונות/ גזענות
אלה רק חלק מהדברים הרעים/ שאנשים נתקלים בהם
מדי יום/ כאן בישראל
אלה רק חלק מהדברים הרעים/ שאסור שיהיו במדינה שלנו
בואו נבטיח לעצמנו/ שהשנה הזו נפעל
לסובלנות/ הזדהות
אחדות/ שוויון
ערכים שאנחנו/ חייבים במדינת ישראל"
(מבוסס על ידיעה ב-YNET, 01.10.2014).
הציגו בפני התלמידים את הסרטון המשותף של ג'ורג' והנשיא:
שאלו את התלמידים:
מה דעתכם על הסרטון?
מה חשבתם ומה הרגשתם כשצפיתם בו?
מה מייחד אותו?
מדוע לדעתכם הנשיא בחר לחזק כך את ג'ורג'?
מה זה אומר לכם על הנשיא?
לסיכום שאלו את התלמידים: האם כשאתם חושבים עכשיו על הסרטון המקורי של ג'ורג' יש לכם מחשבות נוספות או אחרות ממה שהיו לכם בתחילת השיעור? שתפו את הכיתה. להרחבה: כשיעורי בית או בשיעור המשך, הזמינו את התלמידים להכין סרטון משלהם נגד אלימות, המבוסס על אירוע המוכר להם מעצמם או מחבריהם לספסל הלימודים. הזמינו את התלמידים להתייחס לנושא ספציפי שמעסיק אותם כמו חרם כיתתי/ עלבונות בוואטסאפ/ בריונות ברשתות החברתיות וכדומה.
הקרנת הסרטונים בכיתה תהיה אקט מעצים לתלמידים ותעודד אותם למנהיגות אישית חיובית ולאקטיביזם נגד תופעת האלימות.