וידאו
פרפר נחמד הפרק "מילים" – פעילות מלווה לפרק
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בץ ושבי משחקים בקוביות. תוך כדי המשחק נופל מגדל הקוביות שבץ בנה. בץ כועס על שבי ומדבר אליו לא יפה, ואף מכנה אותו בשמות גנאי. אפי ודוד מסבירים להם את חשיבות ההקשבה בשיחה.

רקע

לא פשוט לנהל שיחה. לילדים צעירים לא ברורים הכללים של שיחה שיוצרת תקשורת טובה, אך ניתן ללמדם לעשות זאת. באמצעות הסרטון הקצר ניתן ללמד מספר כללי התנהגות ליצירת תקשורת טובה ומכבדת המלוּוה בהקשבה ובהבנה.

לילדים (וגם למבוגרים) יש לעתים קושי להקשיב לאחר ולהבין שהעמדה שלו שונה משלי.

חשוב להסביר לילדים שכאשר אנו מקשיבים לדעה שונה משלנו ומבינים אותה, אין זה אומר בהכרח שאנו מסכימים לה. עם זאת, יכול להיות שנשתכנע ונשנה את דעתנו בעקבות הקשבה לאחר.

איך יוצרים שיחה מכבדת המלווה בהקשבה ובהבנה?
מאזינים בשקט לדברים שאומרים לנו, בכוונה אמיתית להבין את מה שעובר על הדוברים – את מה שקרה להם, את מה שהם חושבים, את מה שהם צריכים, ואת מה שהם מרגישים באותו הרגע.
מקשיבים בלי להעביר ביקורת, בלי לתת עצות, ובלי לקטוע את הדוברים בסיפורים דומים או שונים על עצמנו.

אם כועסים אפשר להסביר למה כועסים.

הנחיות

צפו בחלק מהפרק "פרפר נחמד – מילים".
בקשו מהתלמידים לתאר את האירוע שבו צפו.

שאלו:
מדוע בץ כעס על שבי?
מדוע שבי כעס על בץ?
מה ניתן לדעתכם לעשות במצב שבו שני הצדדים כועסים זה על זה?
מה דעתכם על התנהגותה של אפי?
מה אומר לה שבי?

הזכירו לתלמידים שדודו מציע:
– לנשום עמוק.
– להסביר למה כועסים.

בקשו מהתלמידים לספר: מה אתם עושים כאשר אתם כועסים על חבר?
בקשו מהם לנסות להשתמש במשפט:
אני כועס/ת בגלל…
ואפשר גם להתנצל.
הפנו את תשומת לב הילדים לכך ששלב ההתנצלות הוא אחרי שאנו מבינים שעשינו משהו לא בסדר או שעשינו משהו שפגע באחר.

לסיכום: בקשו מהתלמידים לחשוב על סיסמה שאפשר להיעזר בה כדי להזכיר להם כיצד להתנהג כשהם כועסים.
למשל: "כשמדברים ומקשיבים – מבינים".
כתבו מה הציעו התלמידים, ערכו הצבעה כדי לבחור את הסיסמה המועדפת.
לאחר מכן בקשו מכמה תלמידים להכין כרזה של הסיסמה שנבחרה, לקשט אותה ולתלות אותה על הקיר בכיתה.

 

באדיבות הטלוויזיה החינוכית

לחצו להמשך קריאה
הקטן