רקע
מפגשים בין-תרבותיים הם ממהותה של החברה הישראלית. מכיוון שלמערכת החינוך יש תפקיד מרכזי ביצירת אקלים של קבלה ושל סובלנות בחברה, בהפעלה זאת ניסינו לתרום, ולו מעט, לחיפושים אחר שביל הזהב בתהליך המורכב המתרחש במפגש הבין-תרבותי.
חינוך לרב-תרבותיות הוא חינוך להכרה בלגיטימיות של דפוסי תרבות שונים ולנכונות להיפתח אליהם ולכבד אותם.
ההפעלה מתבססת על המודל של פרופסור חיים וורצל (1988): מאתנוצנטריות לרב-תרבותיות, המובא בספרו: Toward Multiculturalism, המתאר רכישת גישה רב-תרבותית בשבעה שלבים.
(הרחבה על המודל ראו בהפעלה אודיסיאה רב-תרבותית).
הפעלה זאת עוסקת בשלב השלישי מתוך שבעת השלבים. שלב זה נקרא: קונפליקט בין-תרבותי.
מהו קונפליקט בין-תרבותי?
כידוע, דפוסי תרבות שונים יכולים להתנגש זה בזה. מפגש בין שתי תפיסות עולם אתנוצנטריות יוצר קונפליקט וקיטוב בין הצדדים: "אנחנו" לעומת "הם". התגובות לקונפליקט לובשות פנים מגוונות ושונות, כגון: התנגדות, התכחשות לתרבות האחרת, התבדלות, השמצה, התנשאות ואלימות.
הקונפליקט הבין-תרבותי: שורשים ודרכי ביטוי
דוגמה להתנגשות בין שתי תפיסות עולם אתנוצנטריות היא קונפליקט הנוצר מתוך רגש התנשאות. כאן קבוצה אחת תובעת שליטה על אחרת מתוך תפיסת עולם הרואה את הקבוצות התרבותיות כמסודרות בסדר מדרגי (היררכי) ואת המיקום שלה – בראש הסולם.
קונפליקט בין-תרבותי יכול להיות גם תוצר של גורמים אחרים. למשל:
א. במפגש הבין-תרבותי עם ה"חדש", הבלתי נודע, יש יסוד מאיים על הפרט. בניגוד למוכר (המשרה ביטחון ויציבות),
החדש, הבלתי נודע, מאיים ומעורר חששות. הוא משנה את המאזן הקבוע והידוע של הדברים ומצריך היערכות שונה
ועדכון של תמונת המציאות, כלומר – נדרש שינוי. מצב זה עלול לעורר התנגדות.
ב. ההתאגדות לקבוצת השייכות, הנבדלת והנפרדת מקבוצה אחרת, עשויה לחזק את ה"אגו" של חברי הקבוצה, על דרך
השלילה, ולגבש ביתר שאת את זהותם החברתית הייחודית. אחד הביטויים לכך הוא דחיית כל פרט שאינו משתייך
לקבוצה, ולעתים – באלימות.
ג. רגש נחיתות – תחושות תסכול וייאוש עקב שפל כלכלי או מעמד חברתי נחות עלולות למצוא פורקן בהתייחסות אלימה
אל האחר – פיזית ומילולית.
ד. תחרות על מקורות פרנסה – מצב זה עלול לפגוע במעמד הפרט, והתגובות שלו לכך יכולות להתבטא בתוקפנות כלפי
הגורם המתחרה.
את דיוננו בקונפליקט הבין-תרבותי נמקד בשימוש בסטריאוטיפים, בדעות קדומות ובדה-הומניזציה.
קונפליקט בין-תרבותי – סטריאוטיפים, דעות קדומות ודה-הומניזציה
סכמות חברתיות בגיל מוקדם:
שלושת המושגים סטריאוטיפים, דעות קדומות ודה-הומניזציה הם בין הסכֵמות החברתיות שאנו מאמצים בגיל מוקדם במהלך למידת יסודות התרבות. בגיל זה לפרט אין יכולת קוגניטיבית-ביקורתית לגבש דעה משלו, והוא נוטה לסווג את הדברים במונחים של "שחור-לבן".
הסכמות החברתיות חוסכות לפרט את המאמץ ההכרתי, שנדרש לבדיקת כל דבר ודבר בחייו. הן עוזרות לו להרכיב מערכת ציפיות "ריאליות" מן הקבוצה או מן הפרט המייצג אותה (גיבוש אב-טיפוס) ומקנות לו הרגשת ביטחון מסוימת.
הבעיה היא שגיבוש הסכמה נעשה בתהליכי הכללה, וההכללה יכולה להיות מסוכנת. התייחסות אל הקבוצה מפחיתה מן הפרט את תחושת האחריות שלו ומטשטשת את ייחודו ואף את אנושיותו.
נסביר כאן את שלושת המושגים (הסכמות החברתיות) האלה:
א. סטריאוטיפים
ב. דעות קדומות
ג. דה-הומניזציה
א. סטריאוטיפים
סטריאוטיפים הם אמונות ואפיונים המגדירים קבוצה. כאמור, יש כאן הכללה – דימוי כללי או אפיון כללי, לרוב פשטני, המבוסס על אמונה ולא על ידע, ואשר נחשב מאפיין של קבוצה מסוימת או מייצג אותה. סטריאוטיפ, כמו כל סכמה או אב-טיפוס, עשוי להיות שגוי או נכון.
דוגמה לסטריאוטיפ:
"היפנים חרוצים."
• האם הסטריאוטיפ הזה שגוי או נכון?
הערה:
המונח סטריאוטיפ שאול מתעשיית הדפוס: לוח מתכת המשמש תבנית העתקה של אותיות. מן הסטריאוטיפ מכינים העתקים רבים ומהדורות נוספות של ספרים, של עיתונים וכדומה.
המושג סטריאוטיפ פירושו: חזרה מדויקת על תבנית קבועה ובלתי משתנה.
ב. דעות קדומות
כאמור, כמו הסטריאוטיפים גם דעות קדומות הן תולדה של תהליכי הכללה שהפרט לומד בגיל מוקדם, וגם הן מבוססות על אמונות ולא על ידע. אך שלא כמו הסטריאוטיפ, דעה קדומה מבטאת עמדה שקרית כלפי הפרט. עמדה זאת נובעת מזיהויו כשייך לקבוצה מסוימת.
אם כן, דעה קדומה נסמכת על הכללה שקרית. אין לה ביסוס עובדתי, ופעמים רבות היא ניזונה מן השמועה.
דוגמה לדעה קדומה:
"…איך אשב אני חזיר, לבן בן לבנים מימי בראשית, בכפיפה אחת עם חתולה כושית!"
• מהי הדעה הקדומה כאן?
מקובל לחשוב כי דעות קדומות נוטות לעוות את המציאות לכיוון השלילי. בפעילות נציג גם דעות קדומות ה"מייפות" את המציאות.
ג. דה-הומניזציה
דה-הומניזציה היא עוד הכללה – התייחסות קולקטיבית אל הפרט, נטייה לסווג פרטים מכל קבוצה על סמך השתייכותם החברתית ולא על סמך היכרות אישית. התייחסות כזאת שוללת את התכונות האנושיות של הפרט, מטשטשת לחלוטין תווי פנים אישיים ואוטמת את הפרט מפני מעורבות אישית.
דוגמה לדה-הומניזציה:
"איך אשב פה, אם לעשרים ארנבות, עם קוקייה מפקירה הבנים? כל בניה גדלו בקנים זרים, כולם עזובים, כולם מופקרים."
1. גולדברג, ל' (1972), דירה להשכיר.
2. שם.