שאלה ותשובה
הישגים טובים בלימודים אך התנהגות בעייתית

חלי ברק שטיין משיבה על שאלה בנושא ילד עם בעיות התנהגות

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

שלום וברכה,
בן אחי בן 12 עבר כמה מסגרות לימוד בשל התנהגות מפריעה.
נמצא בחינוך הרגיל, הישגיו הלימודיים סבירים ואף למעלה מזה, אך בהתנהגות מתקשה מאוד. אימפולסימפבי מאוד פעלתני מאוד יוזמתי ולפעמים לא מציאותי.
מסתכסך הרבה ומשלים מהר, לפעמים מכה.
הומלץ לו רטלין, לקח תקופה אך לא עזר מאוד.
אם כדאי להשתמש בשיטה התנהגותית? מה לגבי תרופות?
תודה,
ורדה
נשאל בתאריך 03/07/2011

תשובה

חלי ברק שטיין:

ורדה יקרה,
דאגתך לבן אחיך מרגשת.
אנסה לתת כיוון.
האם הוא עבר אבחון? האם הקושי ההתנהגותי חדש בתקופה האחרונה, ואם כן- יכול להיות קשור גם לגיל ההתבגרות, או שהוא רב שנים, ויתכן והילד רכש הרגלים לא מוצלחים לטפל בקשיים שיש לו. האם הוא עבר אבחון? מאוד חשוב לדעת מה קורה איתו. האם יש בעית קשב? הרטלין לא עזר אז יתכן ולא זאת הבעיה. האם יש לקויות למידה, האם יש קושי בשליטה בדחפים, קונפליקטים שמציקים לו, ענינים במשפחה, מודלים לא מוצלחים שנחשף אליהם

אבחון יכול לתת מידע.
ובכל מקרה הייתי ממליצה להפגש עם איש מקצוע שהמשפחה סומכת עליו. או מהשרות העירוני, השפ"ח שיש בכל עיר, או דרך קופת חולים או באופן פרטי. פסיכולוג יכול לייעץ להורים ולמערכת החינוך איך להתמודד איתו, וגם לטפל בילד- בשיטות התנהגותיות או אחרות. הוא יכול גם להעריך אם יש צורך להפנות לפסיכיאטר לתרופות

אותו פסיכולוג שמאבחן לעיתים יכול להמשיך בהדרכה ובטיפול

אני ממליצה לא להמתין אלא לפנות לעזרה. הגיל של הילד הוא גיל רגיש, חבל שהוא יסבול מהתנהגות לא תקינה, שמובילה לתגובות דחיה כלפיו, מה שפוגע בדימוי. הוא רוכש הרגלי התנהגות לא מוצלחים וככל שמחכים יותר קשה לתקן.

בהצלחה, חלי ברק שטיין
פסיכולוגית חינוכית מומחית
heliba@inter.net.il
www.hebpsy.net/barak
09-7624041 (אחרי השעה 16:00)

לחצו להמשך קריאה
הקטן