וידאו
קיפי הולך לכיתה א (פעילות ראשונה)
דינה ציונית ותמר ינישסקי מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

פעילות מלווה סרטון. הפעילות מיועדת לילדי גן חובה, ומומלצת כפעילות לסוף השנה.

המעבר מגן חובה לכיתה א הוא מעבר חד, שבו הילדים חווים תהליך של פרידה והסתגלות במישור הפיזי ובמישור הרגשי ועליהם להתאים את עצמם לדרישות הלימודיות, ההתנהגותיות והחברתיות במסגרת החדשה. המעבר בין המסגרות החינוכיות מלווה בתחושות של התרגשות, ציפייה ושמחה, לצד חששות וסימני שאלה: מה יהיה? מי יהיו החברים החדשים שלי? מי תהיה המורה? האם אצליח בלימודים? ועוד. חשוב לשוחח עם הילדים ולעודד אותם להביע את רגשותיהם ואת חששותיהם לקראת השינוי הצפוי.

 

פעילות ראשונה מתוך שתיים.

לפעילות השנייה

 

על הסרט

הסרטון "קיפי הולך לבית הספר" מציג את קיפי אשר מתכונן ליום הלימודים הראשון שלו בבית הספר. קיפי אומנם עדיין בגן, אבל הוא רוצה מאוד ללכת לבית הספר ולו ליום אחד. קיפי הנרגש והמבולבל פוגש את רינת, והיא מזמינה אותו להצטרף אליה להיכרות עם בית הספר ועם הכיתה.

רקע

עלייה לכיתה א
המעבר מגן חובה לכיתה א הוא מעבר חד, שבו הילדים חווים תהליך של פרידה והסתגלות במישור הפיזי ובמישור הרגשי ועליהם להתאים את עצמם לדרישות הלימודיות, ההתנהגותיות והחברתיות במסגרת החדשה. המעבר בין המסגרות החינוכיות מלווה בתחושות של התרגשות, ציפייה ושמחה, לצד חששות וסימני שאלה: מה יהיה? מי יהיו החברים החדשים שלי? מי תהיה המורה? האם אצליח בלימודים? ועוד. חשוב לשוחח עם הילדים ולעודד אותם להביע את רגשותיהם ואת חששותיהם לקראת השינוי הצפוי.
(עיבוד. מתוך משרד החינוך: המעבר המשמעותי ביותר של ילדכם, טיפים שיעזרו להקל על ילדיכם את המעבר מגן חובה לכיתה א').
הפעילות כוללת שני חלקים המשלבים צפייה בשני חלקי סרטון מתוך תוכנית הטלוויזיה הנוסטלגית "רחוב סומסום". בחלק הראשון של הפעילות ייחשפו הילדים לתחושות המלוות את קיפי לקראת ההיכרות עם בית הספר, ויגלו כי לא רק הם חווים תחושות כמו בלבול, התרגשות, ציפייה ושמחה. בחלק שני של הפעילות יכירו הילדים יחד עם קיפי את מערך בית הספר, מה נחוץ בו ובמה הוא שונה מגן הילדים.

(עיבוד. מתוך משרד החינוך: המעבר המשמעותי ביותר של ילדכם, טיפים שיעזרו להקל על ילדיכם את המעבר מגן חובה לכיתה א').

הפעילות כוללת שני חלקים המשלבים צפייה בשני חלקי סרטון מתוך תוכנית הטלוויזיה הנוסטלגית "רחוב סומסום". בחלק הראשון של הפעילות ייחשפו הילדים לתחושות המלוות את קיפי לקראת ההיכרות עם בית הספר, ויגלו כי לא רק הם חווים תחושות כמו בלבול, התרגשות, ציפייה ושמחה. בחלק שני של הפעילות יכירו הילדים יחד עם קיפי את מערך בית הספר, מה נחוץ בו ובמה הוא שונה מגן הילדים.

 

מטרות

• חשיפה וביטוי של רגשות העולים לקראת המעבר לכיתה א.

• הכרת סביבת בית הספר והכללים החדשים בה, לעומת סביבת הגן המוכרת.

• כתוצאה – הפחתת החשש מהמעבר לבית ספר.

הנחיות

צפו בסרטון "קיפי הולך לבית הספר" מתוך סדרת הטלוויזיה "רחוב סומסום".

צפו בסרטון עד דקה 3.32
שאלו את הילדים:
לאן קיפי הולך?
איך הוא מרגיש?
מה החליט קיפי לקחת איתו?
מה הוא היה צריך לקחת?
פעילות: מציידים את קיפי בברכות ובאיחולים.
הניחו את הלוח עם תמונת קיפי על הרצפה.
הזמינו בכל פעם ילד או ילדה להרים קלף צידה לדרך לקיפי ולברך אותו. הנחו את הילדים: לפי הציור שעל הקלף תצטרכו לחשוב על ברכה שתעזור לקיפי בכיתה א.
(אפשר לתת דוגמאות: "שתהיה לך שנה מלאת אהבה" או "שתצליח ללמוד לקרוא".)
הילדים ירימו קלף אקראי מתוך ערמת קלפים הפוכים. הם יציגו את הקלף לכל הילדים, ויברכו את קיפי בהתאם לאיור שעליו.
הילדים יניחו את הקלף על המסלול של קיפי בדרך לבית הספר. כדי לעזור לקיפי להתקדם במבוך, הילדים יניחו את הקלפים שלהם זה אחר זה מקיפי ועד לבית הספר.

לסיכום

מה הייתם רוצים לקבל מכל מה שקיפי קיבל? אילו איחולים אתם מאחלים לעצמכם?

הצעה לפעילות המשך – הילדים יציירו לעצמם מתנה שהיו לוקחים איתם כצידה לדרך לכיתה א, והגננת תכתוב איחול שהם מאחלים לעצמם. כך גם למי שלא השתתף בפעילות במפגש תהיה הזדמנות להביע את עצמו באמצעות הציור.

לפעילות שנייה עם הסרטון

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן