וידאו
קיפי הולך לכיתה א (פעילות שנייה)
דינה ציונית ותמר ינישסקי מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

פעילות מלווה סרטון. הפעילות מיועדת לילדי גן חובה, ומומלצת כפעילות לסוף השנה.

או לעולים לכיתה א' בתחילת השנה.

המעבר מגן חובה לכיתה א הוא מעבר חד, שבו הילדים חווים תהליך של פרידה והסתגלות במישור הפיזי ובמישור הרגשי ועליהם להתאים את עצמם לדרישות הלימודיות, ההתנהגותיות והחברתיות במסגרת החדשה. המעבר בין המסגרות החינוכיות מלווה בתחושות של התרגשות, ציפייה ושמחה, לצד חששות וסימני שאלה: מה יהיה? מי יהיו החברים החדשים שלי? מי תהיה המורה? האם אצליח בלימודים? ועוד. חשוב לשוחח עם הילדים ולעודד אותם להביע את רגשותיהם ואת חששותיהם לקראת השינוי הצפוי.

 

פעילות שנייה מתוך שתיים.

לפעילות הראשונה

על הסרט

הסרטון "קיפי הולך לבית הספר" מציג את קיפי אשר מתכונן ליום הלימודים הראשון שלו בבית הספר. קיפי אומנם עדיין בגן, אבל הוא רוצה מאוד ללכת לבית הספר ולו ליום אחד. קיפי הנרגש והמבולבל פוגש את רינת, והיא מזמינה אותו להצטרף אליה להיכרות עם בית הספר ועם הכיתה.

רקע

עלייה לכיתה א
המעבר מגן חובה לכיתה א הוא מעבר חד, שבו הילדים חווים תהליך של פרידה והסתגלות במישור הפיזי ובמישור הרגשי ועליהם להתאים את עצמם לדרישות הלימודיות, ההתנהגותיות והחברתיות במסגרת החדשה. המעבר בין המסגרות החינוכיות מלווה בתחושות של התרגשות, ציפייה ושמחה, לצד חששות וסימני שאלה: מה יהיה? מי יהיו החברים החדשים שלי? מי תהיה המורה? האם אצליח בלימודים? ועוד. חשוב לשוחח עם הילדים ולעודד אותם להביע את רגשותיהם ואת חששותיהם לקראת השינוי הצפוי.
(עיבוד. מתוך משרד החינוך: המעבר המשמעותי ביותר של ילדכם, טיפים שיעזרו להקל על ילדיכם את המעבר מגן חובה לכיתה א').
הפעילות כוללת שני חלקים המשלבים צפייה בשני חלקי סרטון מתוך תוכנית הטלוויזיה הנוסטלגית "רחוב סומסום". בחלק הראשון של הפעילות ייחשפו הילדים לתחושות המלוות את קיפי לקראת ההיכרות עם בית הספר, ויגלו כי לא רק הם חווים תחושות כמו בלבול, התרגשות, ציפייה ושמחה. בחלק שני של הפעילות יכירו הילדים יחד עם קיפי את מערך בית הספר, מה נחוץ בו ובמה הוא שונה מגן הילדים.

(עיבוד. מתוך משרד החינוך: המעבר המשמעותי ביותר של ילדכם, טיפים שיעזרו להקל על ילדיכם את המעבר מגן חובה לכיתה א').

 

מטרות

• חשיפה וביטוי של רגשות העולים לקראת המעבר לכיתה א.

• חשיפה וביטוי של רגשות העולים לקראת המעבר לכיתה א.

• הכרת סביבת בית הספר והכללים החדשים בה, לעומת סביבת הגן המוכרת.

• כתוצאה – הפחתת החשש מהמעבר לבית ספר.

הנחיות

שאלו את הילדים:

האם אתם זוכרים את קיפי? קיפי הגיע לבית הספר בפעם הראשונה לכיתה של רינת.

לפני הצפייה בהמשך הסרטון, שאלו:

מה, לדעתכם, יעשה קיפי בבית הספר?

צפו בסרטון מדקה 3.32 עד 7.25. לאחר מכן שאלו:

באילו דברים חדשים פגש קיפי בבית הספר?

(צלצול, ישיבה בשיעור, כתיבה במחברת, יציאה להפסקה וחזרה מהפסקה)

פעילות: עוזרים לקיפי להכיר את בית הספר.

תמונות של פריטים הקשורים ללימודים בבית הספר. פזרו את התמונות על הרצפה. ניתן להדביק סקוץ' ולהצמיד ללוח התוכן.

קראו לילדים את המשפטים, ובקשו מהם להתאים את הפריט למשפט.

מי אני?

  • בי כותבים את מה שהמורה כתבה על הלוח… (מחברת)
  • בכל ערב מכניסים לתוכי את המחברות, את הספרים ואת הקלמר… (ילקוט)
  • צריך אותי כדי לכתוב במחברת… (עיפרון)
  • בעזרתי משרטטים קווים ישרים… (סרגל)
  • אני הבית של העפרונות, המחק, המחדד, הסרגל והצבעים… (קלמר)
  • בהפסקת 10:00 הבטן כבר מקרקרת? אז מוציאים אותי מהילקוט ואוכלים… (ארוחת בוקר)
  • בנו אפשר לקרוא, וללמוד מכך דברים מעניינים ומפתיעים… (ספרים)
  • כשנשמע צלצול ההפסקה, רצים אליי בשמחה… (חצר בית הספר)

 

לסיכום

מה, לדעתכם, יספר קיפי ליונה?

איך אתם מרגישים לקראת כיתה א?

לחצו להמשך קריאה
הקטן