מטרות
א. חינוך חברתי ומניעת אלימות – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לסחיטה
ב. חינוך לשוני – הבנת המשמעות וההקשרים של המילה סחיטה.
– כתיבה ועיצוב של כרזה.
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
בפעילות זאת התלמידים יכירו את תופעת הסחיטה, וידונו בדרכי ההתמודדות עם התופעה. הפעילות מיועדת לכיתות ה'-ו'.
א. חינוך חברתי ומניעת אלימות – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לסחיטה
ב. חינוך לשוני – הבנת המשמעות וההקשרים של המילה סחיטה.
– כתיבה ועיצוב של כרזה.
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
בפעילות זאת התלמידים יכירו את המושג סחיטה ויבינו את משמעותו.
בהמשך הם יחברו הצעות להתמודדות עם תופעת הסחיטה, ויכתבו אותן על כרזה.
מומלץ לקיים את הפעילות במשך 2 שיעורים.
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים: 20 דקות.
ג. משך הזמן להכנת כרזה ולעיצובה: 40 דקות.
ד. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים:
1. בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בדברים שכתבו. למשל:
א. מה המשמעות של המילה סחיטה?
ב. האם הם נתקלו בתופעה?
ג. כיצד ניתן להתמודד עם התופעה?
ד. האם רצוי לשתף מבוגרים (מורים, הורים, יועץ/ת, מנהל/ת)?
ה. הכנת כרזה: הצעות להתמודדות עם תופעת הסחיטה
עזרו לתלמידים להכין את הכרזה בעזרת ההוראות הבאות:
1. חשבו על סיסמה שתעביר את המסר בצורה הטובה ביותר.
2. בחרו איור או תצלום שגם ימשכו את העין וגם יעבירו את המסר שלכם.
3. השתמשו בחריזה, במשחקי לשון ואפילו בסלנג, שימשכו את תשומת הלב אל הכרזה שלכם.
4. חשבו על גודל האותיות והצבעים של המרכיבים השונים של הכרזה.
ו. דיון בכיתה בזמן הצגת הכרזות – בזמן שהתלמידים יציגו את הכרזות שהכינו, דונו אתם בנקודות הבאות:
1. האם הכרזה מושכת את העין?
2. האם האיורים והטקסטים מעבירים את המסר הרצוי?
3. האם הניסוח הוא תמציתי וקולע למטרה?
4. האם ההצעות שלכם להתמודדות עם תופעת הסחיטה הן הצעות מעשיות?
ז. רמת הדיון בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. היכולת להקשיב, להאזין, להיות סובלניים, להבין – כל אלה הם תנאי הכרחי לשיחה טובה.
2. גם ההשתתפות בשיחה חשובה – לפיתוח רעיונות, להבעת תחושות, דעות ותגובות במילים.
3. הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות". חשוב לחכות בתור, לא להאריך מדי בדיבור וגם לא לקצר מדי.
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004, עמודים 166–167)
קראו גם הרחבה בפרק הישגים נדרשים בחינוך הלשוני.
בִּמְלוֹא מוּבַן הַמִילָה
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד, תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על-פי דרישות המטלה
הישג נדרש 8 – הכרה והבנה של המערכת הלשונית: מבנים, תופעות ותהליכים
הכרת העיקרון של תצורת מילים בעברית, המתבססת על אותיות השורש, למטרות: הבנת הנקרא.
הכנת כרזה הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
א. כתיבה בתבנית (כרזה, מודעה) .
ב. הבעת עמדה מנומקת על טקסט – כתוב, דבור או חזותי – על נושא או על סוגיה
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
א. בהשתתפות בשיחה ובדיון יש:
1. הקשבה לדברי אחרים ותגובה הולמת
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
ב. הצגת רעיונות (בשיחה או בדיון) תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמענים ולנסיבות באמצעים הבאים:
1. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר
2. הצגת רעיונות ברצף הגיוני
3. בחירת משלב מתאים ושימוש בלשון קבילה
ג. מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד, תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על פי דרישות המטלה.