מאמר
איך לעודד ביטוי בריא של רגשות?
צוות האתר

במפגשים הפרטניים חשוב שכל אחד ואחת יוכלו לבטא באופן כן וישיר את הרגשות שלהם. וחשוב גם שירגישו בטוחים לבטא את מה שהם מרגישים. איך עושים את זה?

תוכן

1. בנו אוצר מילים של רגשות – נצלו כל הזדמנות לסייע לתלמידים ללמוד מילים חדשות לתיאור רגשותיהם. תוכלו ליצור ספר רגשות, שבו תופיע בכל עמוד מילת רגש אחרת, ומתחתיה יכתבו התלמידים אירועים שמעוררים בהם את אותו הרגש. תוכלו גם להיעזר בטבלת הרגשות.

שימו לב: אנחנו נוהגים לומר "אני מרגיש/ה ש…" גם כדי לתאר מחשבות ולא רגשות. למשל, "אני מרגיש/ה שלא אכפת לך ממני". נסו לכוון את התלמידים לבטא את רגשותיהם באופן מדויק, "נקי" ממחשבות. למשל, שאלו: "כשאת/ה אומר/ת שלא אכפת לי ממך, מה את/ה מרגיש/ה: בודד/ה? פגוע/ה? עצוב/ה?".

2. עודדו דיון על רגשות – נצלו את המפגשים הן במסגרת השעה הפרטנית והן בכיתת הלימוד הרגילה, כדי לשוחח על רגשות. בקשו מכל ילד וילדה (בסבב) לומר מילה אחת שמתארת כיצד הם מרגישים היום.

תוכלו להכין מראש כרטיסי נייר, שתכתבו עליהם מילים המבטאות רגשות. תוכלו גם להכין תמונות המביעות רגשות. התלמידים יבחרו כרטיס אחד או תמונה אחת, המתאימים להרגשתם.

3. שקפו את מצבי הרוח של התלמידים – סייעו לתלמידים לקשר את הרגש להתנהגות. דוגמאות: "את נראית שמחה היום, אסנת. קרה משהו מיוחד?" או "מיכאל, אתה נשמע כועס. מה קרה?".

4. תנו דוגמה אישית – במהלך היום תנו שמות לרגשות שלכם. כך לא רק תלמדו את התלמידים להכיר ברגשותיהם, אלא גם תעניקו להם אישור לדבר עליהם. הכינו דוגמאות מראש.

דוגמאות: "אתמול, בזמן שדיברתי אתכם על …, רועי דיבר עם סיגל. הרגשתי לא נוח, כי השקט בכיתה חשוב לי, כדי שאוכל להתרכז." או "אתמול, כשראיתי את יואב מרביץ לנעמה, נבהלתי/פחדתי/דאגתי, כי חשוב לי להגן עליכם."

5. חזקו את התלמידים – חפשו הזדמנויות להבהיר לתלמידים שכל רגש שלהם מקובל. למשל, כאשר ילד או ילדה אומרים לאחרים: "אתה מתנהג כמו תינוק! רק תינוקות בוכים", תוכלו לנצל את ההזדמנות להסביר שכולנו חשים עצובים ופגועים לפעמים, ומותר לבכות. הדבר חשוב במיוחד, כדי לעזור לתלמידים לנפץ את סטריאוטיפ התפקיד המגדרי.

6. סייעו לתלמידים לזהות את רגשותיהם – כאשר תלמידים נתונים בסערת רגשות, הם זקוקים להכוונת מבוגרים. משפטים שימושיים יכולים להיות: "האם את מרגישה…? זה נכון?", "האם זה גורם לך להרגיש…?".

7. שלבו בתכנית הלימודים שלכם חשיבה על רגשות – במקצועות, כגון: ספרות, היסטוריה, לשון, תוכלו למצוא הזדמנויות לדון עם התלמידים ברגשות ולקשר אותם לחייהם. שאלו: "מה, לדעתכם, הדמות הזאת (למשל, בהיסטוריה) מרגישה כלפי האירוע / כלפי הקונפליקט / כלפי מערכת היחסים הזאת? האם אי-פעם הרגשתם כך? איך השפיעו רגשות אלה על התנהגותכם?".

ביבליוגרפיה

*מתוך תכנית "אל תלעגו לי".

לחצו להמשך קריאה
הקטן