שאלה ותשובה
איך לשפר מיומנויות חברתיות

ד"ר עדית ליוש משיבה על שאלת אם בנושא השתלבות חברתית של הבן בכיתה (ב').

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

הורה:

בני בן כמעט 7 (עולה לכתה ב'), ילד מאוד מפותח קוגניטיבית אולם חלש מבחינה חברתית.
בכיתה א' הוא הצליח לאחר מאמצים ליצור קשר חברי מאוד יפה עם אחד מילדי הכיתה אולם לצערנו הדבק שחיזק את הקשר היתה התחושה שזה הם כנגד כל שאר הבנים בכיתה.
השנה אותו ילד עוזב את בית הספר כך שבננו מבחינה חברתית חוזר לנקודת ההתחלה ועוד פחות מזה כיוון שעכשיו מבחינתו הוא עומד לבדו במערכה.
שקלנו לבקש להעבירו כיתה, מה דעתך?
מהי הדרך הטובה ביותר והמהירה ביותר לשפר את כישוריו החברתיים לקראת שנת הלימודים?
ידוע לנו שיש סדנאות לשיפור מיומנות חברתית אך נראה לנו שאולי ההתערבות והשינוי לא יבוצעו מספיק מהר כיוון שעומד בפניו אתגר גדול מאוד בין אם יעבור כיתה ובין אם לא?
אילו עצות כדאי לתת לצוות החינוכי (נציין ששנה שעברה למרות שלכאורה היו מוכנים לעזור הם פשוט לא ידעו איך ושאלו אותנו איך אנחנו מעוניינים שיעזרו)

יעל
נשאל בתאריך 17/08/2009
התשובה

תשובה

ד"ר עדית ליוש:

שלום לאמא המודאגת,

הקושי שאת מתארת הוא קושי מוכר. יש ילדים שאכן מתפתחים יפה מבחינה שכלית אבל מגלים קשיים בהבנה חברתית. להורים, וגם לחלק גדול מהמורים, קשה מאוד לייעץ או לעזור לילד בתחום הזה. להורים קשה לעזור בנושאים של מעורבות חברתית כי יש להם אינטרס אישי ברור, והם רואים את הילד שלהם בעיניים סובייקטיביות, ולכן כל ניתוח מצב שהם יעשו יהיה מוטה ולא תמיד נכון. למורים קשה כי התחום הזה נבנה בעיקרו על ידי הילדים, בינם לבין עצמם, וקשה מאוד לדעת מה מנחה אותם בבחירה של חברים, של חבורות, של מנהיגים, של ילד דחוי ועוד.

חשוב: את מבקשת דרך מהירה ושינוי מיידי, עוד לפני תחילת השנה. לצערי, אין דרך כזו. מדובר בשינויים תפיסתיים מהותיים ועמוקים מאוד, ואלו מתרחשים לאט לאט. אין דרך לזרז אותם, וניסיון לזרז לא רק שלא מיטיב אלא גורם לנזקים. צריך להתחיל לפעול, אבל לא בלחץ. יש לתת לדברים זמן.

אני מציעה לך לפעול במספר דרכים:

בירור: את מציינת שהילד נמצא "במערכה" מול הילדים האחרים. לא ברור לי האם זו תחושה שלכם או שזהו המצב בפועל. האם הוא רוצה לשחק עם חברים והילדים לא מוכנים לשתף אותו? האם הוא מזמין חבר הביתה והחבר מסרב? האם הילדים האחרים מציקים לו, או מכים אותו, או "רק" מתעלמים ממנו? בדקי את הדברים כדי שיהיה לך ידע.

סיוע של מומחה: ילד עם בעיה בפענוח של קודים חברתיים זקוק לפעמים לעזרה של מומחה. אני מציעה לך לפנות ליועצת של בית הספר, או לפסיכולוג/ית שעובדים עם ילדים צעירים, ולהתייעץ איתם. שאלי אותם גם לגבי נושא ההעברה של הילד לכיתה חדשה וגם לגבי ההשתתפות בסדנה לשיפור מיומנויות חברתיות.

יצירת מצב חדש: לדעתי כדאי להעביר את הילד לכיתה חדשה שבה הוא אכן יוכל "לפתוח דף חדש". יש לוודא שאין בכיתה הזו ילדים שיכולים להזכיר לו את המצב הקודם. אבל, במקביל, יש לצייד אותו בכלים חברתיים, אחרת המצב יישאר כפי שהוא. לכן, לדעתי, כדאי שהילד ישתתף בסדנא לשיפור מיומנות חברתית (רק חשוב לבדוק שלא מדובר בשרלטנים אלא במומחים). גם אם זה לא יעזור לתחילת השנה – זה אולי יעזור בהמשך.

בנוסף, את יכולה לבדוק האם הילד שלך יודע איך יוצרים קשרים עם ילדים אחרים, ולא מתוך תחושת "נגד". שבי איתו אחר הצהריים, שוחחו על הנושא, תערכו הדמיה (=סימולציה) של מצבים ותתחילי לתת לו כלים ליצירת קשרים חברתיים: ודאי שהוא יודע לשתף, יודע לנצח בכבוד וגם להפסיד בכבוד, שיש לו רעיונות למשחקים חברתיים וכדו'.

עזרה במציאת חבר: קחי בחשבון שיש ילדים שטוב להם לבד, והם צריכים רק חבר טוב אחד. אולי ילדך כזה ולכן חשוב לעזור לו למצוא חבר אחד. לאחר תחילת השנה (ולא חשוב באיזו כיתה הוא ילמד, ישנה או חדשה) בדקי עם בנך האם יש ילד אחד בכיתה שהוא מחבב במיוחד. התקשרי לבית של אותו ילד ושוחחי עם האמא שלו. בקשי ממנה להביא אליכם את בנה. או, לחילופין, שאלי האם אפשר להביא את בנך אליהם כדי שישחקו ביחד. אל תוותרי והמשיכי להתקשר מדי יום. ההורים כיום עסוקים מאוד ולא תמיד הם מתפנים להסיע, או לקחת, את הילדים לחברים. לכל אחד יש את סדרי העדיפויות שלו. המשיכי לנדנד. ההתמדה משתלמת.

אני מאחלת לך ולילד הצלחה רבה,
ד"ר עידית ליוש

לחצו להמשך קריאה
הקטן