מערך שיעור
איך מבקשים סליחה?
תמר ינישסקי, צוות חינוך חברתי במטח, ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

חודש תשרי פותח את השנה החדשה בלוח העברי. על פי המסורת היהודית, עשרת הימים הראשונים בחודש תשרי מוקדשים לחשבון נפש, לחרטה ולבקשת סליחה על המעשים וההתנהגות בשנה שחלפה, במטרה לשוב מן המעשים הרעים ולחזור למוטב.

רקע

בעשרת הימים האלה נוהגים לאחל זה לזה "גמר חתימה טובה", וגם לבקש סליחה מאנשים שאולי פגענו בהם, בדיבור או במעשה, בשנה שחלפה. בבית הכנסת נוהגים לומר סליחות.
ביחסים שבין אדם לחברו למילה "סליחה" יש חשיבות רבה: בקשת סליחה צריכה להיאמר באופן כן ומתוך כוונה אמיתית, הנובעת מלמידה של הטעות שנעשתה והבנה ברורה של מה עליי לעשות בעתיד אם אהיה במצב דומה.
ילדים, וגם מבוגרים, נוטים לבקש סליחה כחלק מאמירה יומיומית או כחלק משיחה, ובמקרים רבים זה בסדר. אבל, הרבה פעמים ילדים מפרשים את אמירת המילה "סליחה" כפתרון הבעיה. הגננת או המבוגר האחראי אומרים להם לבקש "סליחה", אז הם אומרים אותה בצורה סתמית, בלי להתכוון באמת, ובטוחים שבכך הבעיה באה על פתרונה. אך בהחלט לא מספיק לומר "סליחה" מן השפה ולחוץ ולעבור לסדר היום. זוהי טעות חינוכית – שכן הילד אינו לומד את המשמעות הרגשית של המילה באינטרקציה מול מי שנפגע ממנו. ה"פתרון" מוטעה ומטעה, ומביא בהכרח לכך שהילד הפגוע יישאר פגוע. וחמור מכך, מכיוון שלא הייתה הטמעה אמיתית של בקשת הסליחה, הילד הפוגע ככל הנראה לא ישנה את דרכיו.
בקשת הסליחה צריכה להיות משמעותית ויש לעבור תהליך מחשבתי וחינוכי עמוק לפני שאומרים אותה, כך שאמירת ה"סליחה" לא תהיה מן הפה ולחוץ.
להמשך קריאה מתוך המאמר לומדים לבקש סליחה (טל בוקריס)
בפעילות הבאה הגננת תציג לילדים מקרים שונים שבהם יש לבקש סליחה, היא תדון עימם על המשמעות של בקשת סליחה ועל הדרכים השונות לומר סליחה.

מטרות

להכיר ביטויים שונים למילה "סליחה".
להבין מהי המשמעות של בקשת סליחה.
לזהות את ההבדל בין סליחה ללא כוונה אמיתית לסליחה כנה.
ללמוד מה צריך לעשות כדי לבקש סליחה באופן כן ואמיתי.

הנחיות

אביזרים

שתי בובות יד/גרב

פתיחה:

הגננת תיכנס למפגש ותתחיל אותו בכמה "טעויות" ו"תקלות".

למשל, אפשר להתחיל את המפגש בשיר סיום; לברך את הילדים: "לילה טוב לכולם"; לתלות הפוך שלט או תמונה; "להתנגש" בסייעת (אפשר לרתום אותה לטובת המשחק); להפיל על הרצפה משהו המשמש למפגש.

הילדים יצטרכו להצביע על התקלות. בכל פעם שאחד הילדים יזהה טעות, הגננת תתנצל, אבל בכל פעם תשתמש במילה/מילים אחרות (אני מצטערת; סליחה; לא התכוונתי; אני מתנצלת; עשיתי טעות; אני מבקשת סליחה) ותתקן את ה"טעות".

הגננת תעלה לדיון:

  • אילו מילים של סליחה שמעתם?
  • מתי צריך לבקש סליחה? (כשטועים או כשפוגעים במישהו)
  • למה צריך לבקש סליחה?

גוף הפעילות:

הגננת: אתם באמת צודקים. חשוב לבקש סליחה כשאנחנו פוגעים במישהו אחר, כדי לגרום לו להרגיש טוב יותר ולחזור להיות חברים. אבל יש עוד משהו חשוב שצריך לדעת לפני שמבקשים סליחה. אני רוצה להכיר לכם שני חברים שהזמנתי אלינו (שתי בובות) כדי לספר לכם על מקרה שקרה להם בגן שקשור למילה "סליחה".

(כווני את הילדים לחשוב על המילה "סליחה" כשהם מקשיבים לסיפור).

  • שלום ילדים! קוראים לי רון, ורציתי לספר לכם שאתמול הייתה בגן שלי מסיבת יום הולדת לתומי. תומי הביא עוגת שוקולד ענקית כזאת, כמו שאני הכי אוהב, עם סוכריות ושוקולד וממש(!) רציתי כבר לטעום ממנה… אז כשתומי חילק את העוגה ונתן לרני לאכול ראשון, קפצתי ורצתי וחטפתי לרני את העוגה מהיד! צעקתי מהר  סלי-חה(!) בלי להסתכל עליו בכלל והתחלתי לזלול  את העוגה.
  • מה דעתכם? האם רון ביקש סליחה אמיתית?
  • למה חשבתם כך?
  • איך לדעתכם רני הרגיש? האם הסליחה של רון גרמה לו להרגיש טוב יותר?
  • איך הייתם אתם מתנהגים במקום רון?

סיכום ביניים: אז באמת, כמו שאמרתם נכון, לא מספיק רק להגיד סליחה. לפני שמבקשים סליחה חייבים לעצור ולחשוב: מה אני אעשה בפעם הבאה שזה יקרה? אחרי שמחליטים מה לעשות בפעם הבאה, אומרים את זה לחבר שממנו רוצים לבקש סליחה. רק אחר כך מבקשים ממנו סליחה. אחרי שמבקשים סליחה, מחכים רגע ואז שואלים את החבר: סלחת לי?

אני רוצה שתכירו גם את החבר השני שהזמנתי:

  • שלום, מה שלומכם? קוראים לי יואב. גם אני בגן עם רון. אני רוצה לספר לכם את הסיפור שלי על המילה "סליחה". כשיצאנו לחצר אחרי המסיבה רציתי לשחק עם תומי, החבר שהייתה לו מסיבת יום הולדת. ביקשתי ממנו שיביא כדור ונשחק יחד. אבל הוא בכלל לא רצה לשחק בכדור. הוא אמר שהוא רוצה שנשחק בלגו. כעסתי עליו כי אני רציתי לשחק בכדור. אז הוצאתי לו לשון ואמרתי לו שהוא כבר לא חבר שלי! תומי נעלב. אני יודע, כי ראיתי שהוא עושה פרצוף עצוב והולך לשבת בצד.

אתם יודעים מה עשיתי? הלכתי אליו ונתתי לו את הלגו שהוא רצה שנשחק בו ואמרתי לו:  אני מצטער תומי, בפעם הבאה אני לא אגיד לך שאתה לא חבר שלי. אתה סולח לי?

  • מה דעתכם? האם יואב ביקש סליחה אמיתית?
  • מה גורם לכם לחשוב שזאת הייתה סליחה אמיתית?
  • איך לדעתכם טומי הרגיש אחרי שיואב ביקש סליחה?

כדי שהסליחה תהיה אמיתית צריך קודם כול להתחרט, זאת אומרת להצטער על מה שעשינו.

  • אז איך מבקשים סליחה אמיתית?
    • עוצרים ומסתכלים במי שנפגע.
    • חושבים מה לעשות בפעם הבאה כדי לא לפגוע.
    • מסבירים למי שנפגע מה אנחנו מתכוונים לעשות בפעם הבאה כדי לא לפגוע בו.
    • אפשר להראות את הכוונה שלנו לא רק במילים אלא גם במעשים (להושיט יד לעזרה; לחבק; להחזיר משהו אם לקחנו).

ורק אז לבקש סליחה.

אחר כך נחכה רגע  ונשאל את החבר אם הוא סלח לנו.

סיכום:

  • כשמבקשים סליחה אמיתית מתכוונים לגרום למי שנפגע להרגיש טוב יותר.
  • בואו נחשוב יחד איך מבקשים סליחה אמיתית.

(אני מצטער/ת ש…. ; בפעם הבאה אני…; את/ה סולח/ת לי?)

  • האם קרה לכם פעם שפגעתם (חטפתם, הרסתם, הכאבתם, צעקתם, רבתם וכו'…) במישהו (חבר, מישהו מהמשפחה…)? האם ביקשתם סליחה? האם הסליחה גרמה לחבר להרגיש טוב יותר? (אם לא, איך הייתם יכולים לבקש סליחה באופן שיגרום לחבר להרגיש טוב יותר?) *
  • רק בקשת סליחה מכל הלב עוזרת למי שנפגע להרגיש טוב יותר. ורק אם הוא באמת סולח אפשר להמשיך הלאה.
לחצו להמשך קריאה
הקטן