שאלה ותשובה
אלימות של ילד בכיתה א'

שאלה של אם אשר בנה החל לפעול באלימות בכיתה א'.

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

בני בכיתה א'. בתחילת השנה היה שקט ומופנם כעת מרביץ בהפסקות לחבריו בכיתה. האלימות התפרצה ממנו פתאום. ברור לי שזה נובע ממצוקה כלשהי, איך אפשר לעזור? דוחות משמעת וכד' לא הועילו.

תשובה

אכן עושה רושם שהילד סובל ממצוקה מסוימת, אבל ברור שהדרך בה הוא בחר להתמודד אינה יעילה ואף מזיקה לו ולסביבה. אני מבינה, מתוך השאלה, שכבר ניתנו לו דוחות התנהגות כך שההתנהגות הזו נמשכת כבר זמן מסוים.
נראה לי שהדוחות אינם עוזרים כי הם אינם מטפלים בבעיה של הילד. לדעתי כדאי לזהות את המצוקה של הילד, ולטפל בה, ורק אחר-כך, אם יהיה עדיין צורך, לטפל בהתנהגות הפוגעת. ההתנהגות שלו אינה הבעיה. היא רק קריאת המצוקה שלו, ולכן הדוחות אינם מקדמים מאומה.
במקרה כזה כדאי לקבוע פגישה עם היועצת, והמחנכת, ואולי גם עם הפסיכולוג/ית של ביה"ס ולהציג את הבעיה. רק אחרי שהגורם למצוקה של הילד יזוהה, וייפתר במהירות, ובצורה טובה, יהיה אפשר לעבוד גם על שינוי דפוסי ההתנהגות שלו.
כדאי לקבוע פגישה זו כמה שיותר מהר, על מנת שלא תתפתח סטיגמה על הילד וגם על מנת שההתנהגות שלו לא תהפוך לדפוס התנהגות קבוע.

 

בברכה
ד"ר עידית ליוש
סייעה בכתיבת התשובה: גב' נירית זיס, מנהלת בי"ס

לחצו להמשך קריאה
הקטן