וידאו
בובת חרסינה – סרטון על ילדה שהפכה למוגבלת
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט מזמן דיון בנושאים: כבוד ושוויון, קשר בין נכות לאלימות, וילדים מוגבלים הלומדים בכיתות רגילות.

על הסרט

בובה זעירה רוקדת בתיבת נגינה לצלילים הבוקעים מהתיבה, ולפני שהריקוד הסתיים, התיבה נסגרת.

בתמונה הבאה חדר בנות טיפוסי, ובו מיטה מקושטת ואביזרים שונים של הילדה החיה בחדר. החפצים והתמונות מרמזים משהו על הדיירת: תמונות של ילדה מאושרת עם הוריה, בגדי בלט תלויים על קולב, תמונות של נעלי בלט ושל ילדה לבושה בבגדי בלט, כמו רקדנית.

שרון שוכבת במיטה. אביה מאחל לה "לילה טוב". האב מבקש שתישן היטב, כי מחר צפוי לה יום לא קל. הילדה נרדמת וחולמת שהיא באודישן (מבחן קבלה להצגה/למופע). היא רוקדת נפלא וזוכה לתשואות.

בבוקר, כששרון מתעוררת, מסתבר שהיה זה חלום: שרון היא ילדה נכה, שנעזרת בכיסא גלגלים.

רקע

"המדינות החברות מכירות בכך שילד שהינו נכה שכלית או גופנית צריך ליהנות מחיים מלאים והגונים, בתנאים המבטיחים כבוד, מקדמים עצמאות ומקלים על השתתפותו הפעילה של הילד בקהילה."
מתוך: האמנת זכויות הילדים – או"ם 1989

במחקר שהציגה יפה נקר בפני הכנסת בשנת 2007, נמצא שאחד מתוך חמישה נכים (בעיקר נשים) נחשף למעשי אלימות.

מטרות

דיון בנושאים הבאים:

1. לא כל הילדים המוגבלים פיזית מוגבלים גם שכלית. רבים מהם הם ילדים "רגילים" ככל הילדים בגילם, ויש לקבלם בכיתה ובחברה.

2.  באווירה טובה, מקבלת ותומכת, בכיתה ובקרב חברים, ילדים שיש להם מוגבלות פיזית, יתאקלמו בקלות.

הנחיות

שאלות לדיון

הסרט מזמן דיון בנושאים:

א.      כבוד ושוויון  דונו על כך בעזרת הציטוט שלמעלה על ילדים נכים מתוך "האמנת זכויות הילדים".

ב.       קשר בין נכות לאלימות – דונו בשאלות:

  1. מדוע נכים חשופים יותר למעשי אלימות?
  2. האם ניתן למנוע זאת?
  3. כיצד?

ג.        ילדים מוגבלים לומדים בכיתות רגילות – דונו בשאלות:

  1. האם, לדעתכם, ילדים מוגבלים יכול להשתלב בכיתה רגילה? מדוע?
  2. הכיתה, בית-הספר, החברים – מה הם יכולים לעשות, כדי לעזור לילדים מוגבלים להשתלב?
  3. "תתגברי תצלחי" – כך האב אומר בסרט כמה פעמים. למה הוא התכוון?
  4. כיצד שרון יכולה להתגבר על מצבה?
  5. מי יכול לסייע לה להתגבר?
  6. הסרט נקרא "בובת חרסינה". מדוע, לדעתכם, הוא נקרא כך?

הצעה לפעילות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב ולהתעכב על הפרטים והרמזים שבו.

  1. התלמידים יעבדו בזוגות. כל זוג ישב ליד מחשב אחד.
  2. כל זוג יכתוב בקובץ word סיפור המשך לסרט.

הציעו לתלמידים לשים לב לפרטים בסרט, כגון: האב מכנה את שרון "בלרינה שלי", לשרון אין אימא (כנראה, היא נפטרה), שרון הייתה בעבר רקדנית בלט מוצלחת…

מידע נוסף למורים

בכל שנה בתאריך 3 בדצמבר חל היום הבינלאומי לזכויות האדם לאנשים שיש להם מוגבלויות.

ביבליוגרפיה

משתתפים: ימית בן אבו, משה בן אבו, תיכון אורט מגדים, כרמיאל
בימוי: רותם בריגה
הפקה: מוראל דדון
בעלי זכויות: מדינת ישראל, משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, אגף המפמ"רים, הפיקוח על הוראת התקשורת והקולנוע, האגף לחינוך לערכים, ירושלים, תשס"ו

לחצו להמשך קריאה
הקטן