משחק
בינגו צרכים
עדי סימון בר, שלמה זיס בשיתוף הקרן לקידום מקצועי ייעוץ: חלי ברק שטיין

במשחק זה המשתתפים מזהים צרכים אנושיים שונים ומכירים בחשיבותם. הם גם מבינים שיש דרכים שונות לממש את אותו הצורך.

מטרות

1. התלמידים יזהו צרכים אנושיים
2. התלמידים יבינו כי יש דרכים שונות למשש את צרכים

הנחיות

לפני המשחק

1. מה הם צרכים?

א. אמרו לתלמידים: חשבו על תינוק שזה עתה נולד. הוא מתעורר משנתו, מזיז את ידיו הקטנות, פוקח את עיניו… ומתחיל לבכות. מה, לדעתכם, הצורך שלו? למה הוא זקוק? מה ירגיע אותו? (למשל, שאמו תחבק אותו, שייתנו לו אוכל, שיחליפו לו חיתול.)

ב. הסבירו: אפשר לומר שהתינוק בכה, כי הוא היה צריך משהו באותו הרגע. באמצעות הבכי שלו הוא הודיע לעולם שיש לו צורך.

ג. שאלו: איזה צורך? (למשל, אוכל, אהבה, ביטחון, נוחות.)

ד. הדגישו: מהרגע שאנחנו נולדים, לכולנו יש צרכים – דברים בסיסיים, שכולנו זקוקים להם. כשהצרכים שלנו נענים, אנחנו, בדרך כלל, שבעי רצון וחווים רגשות נעימים. וכשהם לא מסופקים, אנחנו מתוסכלים, כועסים או מתייאשים.

ה. חשוב להדגיש: לכולנו יש שני סוגי צרכים – צרכים פיזיולוגיים, הקשורים לצורכי הגוף (למשל, לישון, לאכול, להיות בטמפרטורה נוחה), וצרכים רגשיים-חברתיים (להרגיש בטוח, אהוב, מוערך, סקרן). שני סוגי הצרכים צריכים מימוש, כדי שנרגיש הרגשה טובה. הצרכים הפיזיולוגיים מסופקים בקלות יותר ונרגעים. לעומתם, הצרכים הרגשיים-חברתיים דורשים מימוש מתמיד, ובמקרים רבים הם אינם מסופקים (למשל, כשמרגישים לא אהובים, לא מצליחים.)

2. כל אחד ואחת ממלאים את הצורך שלהם בדרך שונה

א. יש דרכים שונות למלא את אותו הצורך. ככל שנזהה יותר דרכים למימוש הצורך, ייפתחו בפנינו יותר אפשרויות למלא אותו. כך גם נוכל להבין יותר את הבחירות של אחרים בדרכים למלא את הצרכים שלהם.

ב. התלמידים ישלימו את המשפט: "כדי למלא את הצורך שלי בהנאה, אני…" (למשל, שוחה, קורא/ת ספרים, נפגש/ת עם חברים.)

ג. שאלו: האם תוכלו להציע דרכים נוספות לממש את הצורך בהנאה? (למשל, ללכת לקולנוע, לצייר, לנגן בכלי נגינה, להיפגש עם חבר/ה, לשיר.)

ד. הדגישו: לכולנו יש צורך בהנאה, אבל כל אחד ואחת יכולים למלא את אותו הצורך בדרך אחרת.

ה. חשוב להדגיש: צריך להבחין בין הצרכים הבסיסיים לבין הדרכים השונות, כלומר, האמצעים (האסטרטגיות), שאנחנו נוקטים, כדי להשיג את הצרכים האלה. הצרכים הבסיסיים (כגון: הצורך במזון, באהבה, בעניין ובסובלנות) משותפים לכלל בני האדם. לעומת זאת, קורה (ובעיקר לילדים) שאנו חשים בצורך דחוף, אך, למעשה, אין זה צורך בסיסי אלא אמצעי (דרך) למימוש צורך בסיסי. דוגמה: נער חושב שהוא "צריך" MP3; אבל השגת המכשיר אינה צורך בסיסי, אלא אמצעי (דרך) להשיג צורך בסיסי (למשל, צורך בתשומת לב מההורים, כבוד מהחברים, גיוון, הנאה). וכך גם לגבי כסף, או ציונים גבוהים. לפעמים נגלה שהצורך שאנו מזהים, הוא בעצם דרך למילוי צרכים עמוקים יותר. (למשל, מאחורי צורך בתשומת לב נגלה צרכים, כגון: קבלה, הערכה, הכרה, מקום.)

להעמיק את הדיאלוג במהלך המשחק

לאחר הקראת כל צורך שאלו:לאחר הקראת כל צורך שאלו:
א. האם אתם יכולים לספר על מקרה, שהצורך הזה שלכם נענה?
ב. באילו דרכים אפשר, לדעתכם, לממש את הצורך הזה?
ג. הדגישו: אפשר להשתמש בדרכים שונות, כדי לממש את אותו הצורך. אין דרך אחת נכונה. בכל מצב ולכל אדם תיתכן דרך אחרת, שתענה על הצורך באותו הרגע. יחד עם זיהוי הצורך (שמביא אתו, בדרך כלל, בהירות והבנה של עצמנו ושל האחרים), חשוב לראות את הדרכים השונות למימוש של אותו הצורך. כך נגדיל את הסיכוי שלפחות אחת הדרכים תתאים באותו הרגע, ושהצורך אכן יתממש.

הצורך                              דרכים שונות למימוש הצורך

יצירתיות                           לצייר, לרקום, להמציא סיפורים

מנוחה                              לישון, להתנדנד בערסל, לצאת לחופשה

סדר                                 לשים את הספרים בארון, למיין את הבגדים

עניין                                 לקרוא ספר, לראות תכנית טלוויזיה

עצמאות                            להחליט אילו בגדים ללבוש, להכין לעצמי ארוחה

שיתוף פעולה                     לשחק במחשב לפי התור, ללמוד ביחד למבחן

תנועה                               לרוץ, לנסוע לעיר אחרת

להעשיר את הדיאלוג אחרי המשחק

א. שאלו:

1. מכל הצרכים בלוח הבינגו שלכם איזה צורך הכי מדבר אליכם?

2. מכל הצרכים בלוח הבינגו שלכם איזה צורך הייתם הכי רוצים לממש עכשיו או בימים אלה? מה הייתם בוחרים לעשות, כדי לממש אותו?

ב. הדגישו: מילוי הצרכים הוא שאלה של בחירה. כדי לענות על צרכים שלנו או של האחרים אנחנו צריכים לשים לב לבחירות, שאנחנו עושים. אם נבחר באופן מודע בפעולות, שימלאו את הצרכים שלנו ושל האחרים, גם אנחנו וגם האנשים סביבנו נרגיש טוב יותר.

נקודה חשובה נוספת: ייתכן קונפליקט בין צרכים של האדם עצמו. למשל, הצורך בשינוי ובאתגר מתנגש עם הצורך בביטחון; הצורך באהבה ובשייכות מתנגש עם הצורך לנצח ולהצטיין, כי אולי יקנאו בנו.

תיתכן גם התנגשות בין צרכים של אנשים שונים. זהו המקום של מריבות. לאחר שאנו לומדים לזהות צרכים, נוכל לגלות שהמריבות הן על הדרך למילוי הצורך. לאחר שנזהה את הצורך שמאחורי הדרכים המתנגשות, נוכל לחשוב על דרכים אחרות למילוי הצורך, כך שלא יתנגשו בדרכים שהאחרים בוחרים, כדי למלא את הצרכים שלהם. דוגמה: אימא זקוקה לשקט, ואילו הבן זקוק להנאה; כדי לענות על הצורך שלו, הבן צופה בטלוויזיה בקול רם, וכך הוא מפריע לאמו לממש את הצורך שלה בשקט. ההתנגשות אינה בין הצורך של האם (שקט) ושל הבן (הנאה), אלא בין הדרכים של המימוש. הבן יכול לבחור, למשל, לשחק במחשב, ואמו יכולה לצאת להליכה בטבע. כך הצרכים של שניהם היו נענים ולא הייתה התנגשות של הדרכים.

ג. שימו לב: הקביעה שלכולנו יש אפשרות לבחור כיצד לפעול, עלולה לקומם תלמידים. ילדים רבים חושבים (במקרים רבים – בצדק) שהמבוגרים מחליטים עבורם, ושלהם יש רק שתי אפשרויות – לציית או להתמרד. הם עשויים לטעון שאין להם בכלל שליטה על מימוש הצרכים שלהם. במקרה שה"קול" הזה יעלה בקבוצה, חשוב לתת לתלמידים אמפתיה. אמרו משפטים, כגון: "האם אתם בעצם מתוסכלים, כי אתם חושבים שאין לכם יכולת בחירה אמתית?" או "הייתם רוצים להחליט בעצמכם איך לפעול?". לאחר ביטויי האמפתיה, כדאי להפנות את תשומת הלב לדברים שיש להם יכולת בחירה לגביהם.

ד. שאלו: באילו מקרים אתם כן בוחרים בעצמכם?
סביר להניח שיעלו דוגמאות רבות לבחירה אישית, כגון: אני מחליט/ה מה לאכול, ובכך אני עונה על הצורך שלי בעצמאות או ביצירתיות; אני בוחר/ת את החוג שלי, ובכך אני עונה על הצורך שלי בעניין או בהתפתחות; אני בוחר/ת את החברים שלי, ובכך אני עונה על הצורך בקרבה ובשיתוף פעולה. הדוגמאות יספקו תמונה מלאה יותר של המציאות, ויעודדו את התלמידים לגבי מידת הבחירה הריאלית שלהם.

ה. בקשו מהתלמידים לספר על מקרה, שצורך שלהם (מתוך אלה שהוזכרו במשחק), נענה. מהו הצורך? איך הוא נענה? מה הייתה ההרגשה שבאה בעקבות מילוי הצורך?

ו. בקשו מהתלמידים לספר על מקרה, שלא הצליחו למלא את אחד הצרכים שלהם, מתוך אלה שהוזכרו במשחק. מה היה הצורך? מדוע לא הצליחו לספק אותו? מה הייתה ההרגשה שבאה בעקבות אי-מילוי הצורך?

ז. הדגישו: רוב בני האדם חשים סיפוק כשהצרכים שלהם נענים, וחשים תסכול, כשהצרכים שלהם לא נענים. פעמים רבות אנו נוטים לחשוב שמילוי הצרכים שלנו תלוי באחרים: אם הוא או היא יעשו כך וכך (יאמרו לי שאוהבים אותי, ישתפו אתי פעולה, יבינו אותי, או יתנו לי תשומת לב), אני אהיה מאושר/ת…

האמת היא שברוב המקרים לכולנו יש אפשרות לבחור דרכים חלופיות, כדי לממש את הצרכים שלנו. יש לנו שלל דרכים, שאינן תלויות באיש, אלא רק בעצמנו. למשל, במקום לחכות שמישהו אחר יענה על הצורך שלי בהערכה, אני יכול/ה לכתוב לעצמי מכתב מפרגן, ולפרט בו את תכונותיי החיוביות ואת ההצלחות, שחוויתי לאחרונה.

דיון מסכם
1. מה אהבתם במשחק הזה?

2. האם יש משהו שלא אהבתם במשחק הזה?

3. אילו צרכים שלכם התממשו במהלך המשחק? אילו לא התממשו?

4. האם במשחק הזה למדתם משהו חדש על עצמכם? או אולי על העולם?

5. האם אתם יכולים לחשוב על דרך שהמשחק ששיחקנו, ישרת אתכם בחיים שלכם? יש משהו שלמדתם, שתרצו להשתמש בו?

רעיונות להרחבה

1. (בזוגות) בקשו מכל זוג למצוא תמונות (מעיתונים או מהאינטרנט) של פעילויות של אנשים (למשל, ספורט, ציור), ולשער איזה צורך שלהם הניע אותם לפעילות.

לחלופין: אם אוספים תמונות מהאינטרנט, אפשר להכין מצגת צרכים ולהציג אותה בכיתה.

2. (במליאה) עוררו דיון בשאלה "מה היו הצרכים של הנפשות הפועלות (באירועי היום: מחיי בית-הספר, המדינה או העולם, או בקטע מספר)?".

3. הראו לתלמידים סרטונים מתוך אתר האינטרנט בין הצלצולים, ובקשו לזהות את הצרכים של הדמויות, ולהציע דרכים למימוש הצרכים שלהן.

הסרטונים הם:
• סודו של ניר
• זרה בתוכנו
• מי שומע את מה שבלב
• עיר שחוברה לה יחדיו

4. שחקו את המשחק איך משיגים את מה שצריכים?.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן