פעילות מתוקשבת
הַזְמָנָה לַסֻכָּה
תמר ינישסקי, מור ורכזון קאשי, שלמה זיס- מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בחג הסוכות ובערך השונות. בפעילות זו התלמידים ילמדו את המושג אושפיזין וערכו החברתי, יכירו בחוזקות של האחר והשונה ובחוזקות האישיות שלהם.

רקע

הכנסת אורחים היא אחד הערכים החשובים ביהדות וערך מרכזי העולה מחג הסוכות שעליו נאמר בתורה כי מצווה לשמוח בו: "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (ספר דברים, פרק טז, פסוק יד). השמחה נעשית יחד עם בני משפחה, עם חברים ואפילו עם אנשים שקשה להם כמו גֵר, יתום ואלמנה.

בזמן שבית המקדש היה קיים, הייתה הכנסת האורחים אחד המנהגים המרכזיים בחג הסוכות. המוני ישראל – לוויים, אלמנות, יתומים ואחרים – היו עולים לרגל לבית המקדש בירושלים, ואנשי ירושלים נהגו לפתוח להם את דלתות בתיהם ולשתפם בסעודתם. התושבים אף היו תולים מטפחת בפתח הבית, כסימן המודיע לעולים לרגל כי הם מוזמנים להצטרף לסעודות החג.

גם בתקופתנו נהוג לארח אושפיזין בסוכה. אושפיזין (מילה ארמית שפירושה – אורחים) הם אורחים רוחניים שבאים לבקר בסוכה במהלך שבעת ימי חג הסוכות. על פי המסורת היהודית, בכל יום מגיע לסוכה "אורח" אחר מאבותינו הקדמוניים: אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרן ודוד.

את מנהג האושפיזין נהוג לתרגם למפגש אנושי בסוכה ולהזמין אורחים שונים: בני משפחה, שכנים וחברים לצד אנשים שמעולם לא התארחו בביתנו ואנו רוצים להזמין. יש הנוהגים להזמין גם אנשים שקשה להם ושניתן לסייע להם.

הישיבה המשותפת בסוכה יוצרת בצד הקרבה הפיזית גם קרבה נפשית, מחנכת לאכפתיות ולרגישות חברתית ומקנה ערכים של אחדות וקבלת האחר.

אחד מסמלי החג, המתקשר אף הוא לאחדות וקבלה, הוא נטילת ארבעת המינים – אתרוג, לולב, הדס וערבה. נהוג לאגד את ארבעת המינים ולשאת אותם במהלך החג. כמו שלכל אחד מארבעת המינים יש תכונות ייחודיות, כך גם לכל אחד מאיתנו יש תכונות המאפיינות אותו ומבדילות אותו מאחרים. מכלול התכונות שלנו יוצר את התמונה השלמה של מי שאנחנו. קבלת התכונות השונות שלנו ושל אחרים מסייעת לנו להכיר בחוזקות ובייחודיות ויכולה לחזק גם העצמה אישית וגם את היכולת לקבל את האחר.

מטרות

  1. למידת המושג "אושפיזין" והבנת ערכו החברתי
  2. למידת ערך השונות
  3. הכרה בחוזקות של האחר והשונה
  4. העצמה אישית – הכרת החוזקות האישיות שלי

הנחיות

עמוד 1: הזמנה לסוכה

התלמידים יקראו את הפתיח המקדים המתאר את הזמנתו של עידן לסוכה שלו ושל משפחתו. בעמוד זה יוצג לתלמידים "מנהג האושפיזין" ופירוש המושג "לתרום" במובן של נתינה ועזרה, בהקשר למנהגי החג.

עמוד 2: היכרות עם האורחים

בעמוד זה יוצגו הדמויות המגיעות להתארח בסוכה.

עמוד 6-3:

בכל עמוד יכירו התלמידים את אחת הדמויות. כל דמות תוצג בלוויית תכונה שלילית. באמצעות תיאור הדמות יתבקשו התלמידים למצוא את נקודות החוזק שלה ולהציע כיצד אותה דמות תוכל לתרום לסוכה.

עמוד 7: רוצים להצטרף לסוכה?

התלמידים יענו על השאלות ובאמצעותן יבינו שלכל אחד תכונות שונות, ושהשוני יכול להעצים את ההנאה שבישיבה המשותפת בסוכה.

עמוד 8: החוזקות והיכולות שלי

בעמוד זה התלמידים יכתבו על תחומי העניין שלהם ועל החוזקות האישיות שלהם.

עמוד 9 : הסוכה הכיתתית

התלמידים יבחרו בסקר נקודת חוזק אחת שלהם שבאמצעותה יוכלו לתרום לסוכה הכיתתית.

ניתן להתייחס באופן פעיל למענה התלמידים בהקמת סוכה כיתתית אמיתית.

עמוד 10: סיכום

בעמוד זה התלמידים יתוודעו למצוות ארבעת המינים.

בלחיצה על כל אחד מהמינים יגלו למי מהם יש טעם ולמי מהם יש ריח.

לחצו להמשך קריאה
הקטן