מערך שיעור
הבחירות לכנסת – תעמולת בחירות
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות היא להכיר את תהליך תעמולת בחירות ולבדוק אם ניתן לקיים תעמולת בחירות לכנסת מבלי לתקוף מפלגות אחרות. הפעילות מיועדת לחטיבת הביניים.

רקע

במדינה דמוקרטית, כמו ישראל, העם בוחר את נציגיו לכנסת מדי 4 שנים. תהליך הבחירות מלווה בתעמולת בחירות: כל מפלגה מנסה לשכנע את האזרחים לבחור בה ולא לבחור באחרת. לצערנו, בשל כך במקרים רבים התעמולה תוקפנית ופוגעת (למשל, "קמפיין שלילי").

בפעילות זאת נבדוק אם ניתן לקיים תעמולת בחירות לכנסת מבלי לתקוף מפלגות אחרות. נבחן זאת גם במערכות הבחירות למועצת תלמידים של בית-הספר.

אחד העקרונות החשובים בדמוקרטיה הוא שלטון העם. כלומר העם בעצמו, או נציגיו, מנהלים את המדינה. כיום, כשמספר האזרחים במדינות מגיע לעשרות מיליונים ואף יותר מכך, לא ניתן לקרוא לכל האזרחים להשתתף בניהול המדינה, לכן מקיימים בחירות. בבחירות אלה בוחרים את הנציגים, המייצגים את הדעות השונות הרווחות בעם.

כל מפלגה מעוניינת להגיע לשלטון, כדי לממש את רעיונותיה. היא תוכל לעשות זאת, רק אם תזכה ברוב קולות הבוחרים, או אם תצטרף למפלגה אחרת או למפלגות אחרות, שיהיו רוב בכנסת. כדי שדבריה יגיעו אל הבוחרים, המפלגה מנהלת מסע תעמולה, המסביר את תפיסותיה ואת תכניותיה. המסע מתבסס על דרכי שכנוע באמצעים שונים.

כחודש לפני הבחירות תעמולת הבחירות צוברת תאוצה. לוחות המודעות מתכסים במצעי בחירות, בסימני הרשימות השונות ובסיסמאות; הרדיו והטלוויזיה משדרים תשדירי בחירות. והאזרחים – קוראים, שומעים, קולטים, שוקלים ומחליטים לאיזו רשימה ייתנו את קולם ביום הבחירות.
על-פי: יהודית מיזרוצקי, אסתר אלפי ואחרים, מסע אל הדמוקרטיה הישראלית,
משרד החינוך והתרבות, 1993. עמ' 254–255, 169

המפלגות מנסות לשכנע את הבוחרים לא רק לבחור בהן, אלא גם לא לבחור במפלגה אחרת. לכן תעמולת הבחירות היא, במקרים רבים, תוקפנית.

מטרות

חינוך חברתי: לקדם תקשורת והסברה לא תוקפניות ולא אלימות.
אזרחות: לעסוק בבחירות ובתעמולת בחירות במדינה דמוקרטית.

הפעילות עונה גם על המטרות הבאות בהוראת האזרחות בחטיבת הביניים:
א. העמקת ההבנה של הערכים הדמוקרטיים (שלטון העם, הזכות לבחור ולהיבחר, פלורליזם, הכרעת הרוב, הגבלת
השלטון) ושל השלכותיהם על חיי האזרחים ועל מבנה המשטר בישראל
ב. פיתוח תחושה של שייכות ושל הזדהות עם ערכי החברה בישראל ועם מטרותיה, כפי שבוטאו בהכרזת העצמאות,
והנעת התלמידים להגשימם
ג. עידוד הפעלת שיקול עֶרְכִּי בקביעת עֲמָדוֹת לגבי תופעות בחיי היום יום ולגבי אירועים אקטואליים (וחברתיים).

הנחיות

העיסוק בתעמולת בחירות ייעשה באמצעים הבאים:
א. אירוע מחיי בית-הספר
ב. עימות בין דעות
ג. אמירה
ד. הצעת חוק: בחירות למועצת התלמידים בבית-הספר

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
הזמן לעבודה בדף ולדיון בכיתה: 45 דקות.

ב. שאלו את התלמידים:
1. מה דעתכם: האם כל האמצעים (עלבונות, רכילות, הפצת שמועות) כשרים להשגת המטרה (להיבחר ליושב ראש
מועצת התלמידים)? מדוע?
2. מה דעתכם: האם ניתן לקיים מערכת הסברה לקראת בחירות מבלי לתקוף מפלגות אחרות? כיצד ניתן לעשות זאת?
3. עימות – עם מי אתם מסכימים? עם יעל או עם דן? מדוע?
4. אמירה: "ברומא התנהג כמו רומאי! מי שלא ינהג בתוקפנות בבחירות, פשוט יפסיד!" – מה דעתכם על
האמירה?

ג. חוק: בחירות למועצת התלמידים לדרכי התעמולה בבית-הספר
1. התלמידים יציגו את החוק ואת הכללים שהציעו, כדי שמערכת הבחירות תהיה נקייה מאלימות ומהתקפות אישיות.
2. כתבו את הכללים על הלוח.
3. כתבו על פלקט את 5 הכללים שכדאי לאמץ, ותלו את הפלקט בכיתה.

מידע נוסף

חוק הבחירות – דרכי תעמולה

לחצו להמשך קריאה
הקטן