הנחיות
עמוד 1 – פתיח (דיון כיתתי)
בעמוד זה מופיע הציטוט הבא:
"יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" (פרקי אבות, פרק ב משנה יג)
בקשו מאחד התלמידים לקרוא את הציטוט, ומכולם להביט היטב בתמונה שלצדו. שאלו:
– מה אתם רואים בתמונה? הסבירו.
– הסבירו במילים שלכם את משמעות המשפט הכתוב. מה המשפט אומר לנו?
– מדוע חשוב לשמור על כבוד האחר?
– מדוע חשוב לכבד את עצמי?
עמוד 2 – הזכות לכבוד ולשם טוב
בעמוד זה נדבר על הזכות לכבוד ומשמעותה. התלמידים יקראו הסבר על הזכות לכבוד, ולאחר מכן יישאלו לגבי הבנתם את המונח ועל חשיבותו בחייהם.
בקשו ממי שירצה לשתף את כלל הכיתה בתשובתו לשאלה: מדוע חשוב לכם לשמור על שמכם הטוב בעיני האנשים בסביבתכם?
עמוד 3 – פגיעה בשם הטוב
בעמוד זה מופיע הסיפור "הגנב" מאת איילת לוי נאור. ניתן לקרוא או לשמוע אותו. הסיפור עוסק בילד יוסי שנחשד בעברו בגניבה בכיתה, ומאז דבק בו הכינוי "הגנב".
שאלות לדיון כיתתי
– בקשו מן התלמידים לשתף בתשובותיהם לשאלות שנשאלו.
– מדוע לדעתכם הסיפור של יוסי נמשך כבר שנתיים, אף שכבר הוכח שאינו אשם בגניבה?
– מדוע קשה כל כך לשקם "שם טוב" שנפגע?
– בקשו שישתפו ברעיונות שהציעו ליוסי על מנת לשנות את מצבו. התייחסו לרעיונות שבהם יוסי עצמו נדרש להיות אקטיבי (למשל, לדרוש מילדי הכיתה להפסיק לקרוא לו "יוסי הגנב" ולא לענות למי שימשיך לקרוא לו כך, לעמוד מול הכיתה ולספר כיצד הכינוי שדבק בו גורם לו להרגיש וכו'), וכן לרעיונות שבהם ילדי הכיתה יכולים לסייע לו (למשל, להקפיד לקרוא לו רק בשמו ללא הכינוי, לתקן ילדים שמשתמשים כלפיו בכינוי וכו').
עמוד 4 – שיימינג
בעמוד זה נעסוק בתופעת ה"שיימינג". ניחשף לקטע קצר מתוך שיחת ווטסאפ בין כמה תלמידים מכיתה ה. השיחה כוללת פגיעה בכבודה של נופר.
לאחר קריאת השיחה מוצע סקר שבו יביעו התלמידים את דעתם לגבי תוכן השיחה. האם הוא אכן פוגעני או שאפשר לבטלו ולא לתת לו משקל?
שאלות לדיון בכיתה:
– איך נראות קבוצות הווטסאפ אצלכם? למה הן משמשות?
– מה הסכנה בקבוצה כמו זו שהופיעה כאן?
עמוד 5 – נלחמים בשיימינג
בעמוד זה נתייחס לאפשרויות שונות להתמודדות עם שיימינג. כמו כן נחשוב על דרכים שבהן אפשר להעלות למודעות את התופעה וכך אולי למנוע את הישנותה או לצמצם את היקפה.
– ניתן להציג במליאה הכיתתית את הרעיונות השונים שעלו, ולחשוב כיצד ניתן ליישמם בכיתה שלנו או אפילו בבית הספר כולו.