שאלה ותשובה
העלבות בגילאי 6-8

שאלה בנושא הצקות על רקע משקל ומראה.

אורנה מידן בעלת תואר שני בחינוך מיוחד. מומחית תחום הבניית התנהגות, מתי"א יבנה על"י, מדריכה להתנהגות מאתגרת
שאלה

ביתי בת ה-6 נמצאת בקייטנה בקבוצת בנות בגילאיי 6-8.
ביתי שמנמנה, מתוקה מאוד, חברותית ויודעת להתחבב בקלות, יש לציין שאנו דתיות ושאר הבנות בקבוצה חילוניות.
ביתי "זוכה" ליחס מאוד מעליב מצד שאר הבנות שכולן גדולות יותר ממנה.
הן קוראות לה "שמנה", "חזירה", ואומרות: "תסתלקי מפה". המדריכה כעסה עליהן פעם אחת אך בפעם השניה הן חיכו שהמדריכה תצא מהכיתה, הן שמו שומרת בדלת והשאר היו עסוקות בלהקניט אותה.
ניסיתי לעודד אותה לענות להן חזרה אך היא טוענת שאין לה מספיק אומץ לעשות זאת.
מה עושים?

תשובה

שלום רב,
בתך נשמעת מהתיאור ילדה צעירה, נחמדה וחברותית, שכפי הנראה נתקלה בקבוצה לא פשוטה של בנות ומתקשה להתמודד עם המצבים החברתיים החדשים. המידע בשאלתך אינו מספיק על מנת שנבין עד הסוף את המצב ואנו גם מקוות כי בין הזמן ששלחת את השאלה לזמן כתיבת התשובה כבר חלו שינויים והילדה מרגישה טוב יותר בקבוצה בקייטנה ורכשה לעצמה חברות חדשות.

התארגנות של בנות בגיל צעיר כזה נגד ילדה אחת, לאחר יום-יומיים של היכרות בקייטנה (בהנחה שהבנות אינן מכירות זו את זו מקודם), בהחלט מעוררת דאגה, בעיקר התיאור שלך שהן הציבו שומרת בכניסה בעוד שאר הבנות מקניטות את הילדה… ביחס לעצתך אליה ובהתחשב בנסיבות, נראה לנו טבעי והגיוני שבתך אינה מרגישה בטוח לענות, כאשר היא ניצבת בפני קבוצה שלמה של בנות.

היות ומדובר בפרק זמן קצר עד סיום הקייטנה, חשוב בעיקר לעורר את המודעות בקרב הצוות שמתפתחת בעיה חברתית בקבוצה ועליהם להגביר את רמת הפיקוח בקבוצה ולא לאפשר למצב מסוג זה להתרחש. כלומר – יש למקם את הקבוצה תחת עין בוחנת של מבוגרים ולא להשאירם לבד. אין לאפשר למצבים כאלו להתפתח ואם הם מתפתחים – יש לעוצרם באופן מיידי וברור.

מעבר לכך, ישנם שני כיוונים נוספים עליהם כדאי לתת את הדעת. מכיוון שמסגרת של קייטנה נמשכת לאורך זמן מוגבל אין אפשרות לטפל בעניין בצורה יסודית, אך למרות זאת חשוב להזכירם. הכיוון הראשון הוא לעודד ולהגביר באופן מכוון יחסים חברתיים חיוביים בקבוצה, באמצעות עידוד מילולי וסוגים שונים של מחזקים על התנהגויות חיוביות. מובן שמי שיכול לעשות זאת הוא צוות הקייטנה. הכיוון השני שכדאי לבדוק אינו קשור ישירות לקייטנה אלא לדרך בה בתך מפרשת מצבים חברתיים ומתמודדת איתם. האם היא נוטה לפרש התנהגויות כמכוונות נגדה, גם כאשר הילדים האחרים לא בהכרח התכוונו לכך? האם היא מנסה למשוך את תשומת הלב של הילדים בדרכים שמרגיזות אותם (לאו דווקא בכוונה, כמובן). ואם היא אכן מפרשת נכון את המצב והילדים אכן רוצים לפגוע בה ללא התגרות מצידה, האם ניתן לעזור לה להתמודד טוב יותר עם חוסר הנעימות? למשל, לומר לעצמה שעדיף לא להקשיב לבנות המרגיזות וללכת לילדות אחרות שכן רוצות / מוכנות לקבלה אליהן. אלו שני כיוונים שיש לבדוק, אך לא נוכל להרחיב עליהם כאן את היריעה.

בברכת חופשה נעימה והצלחה לבתך בקייטנה,
ארנה מידן וחגית ארי-עם

לחצו להמשך קריאה
הקטן