שאלה ותשובה
הצקות מתמשכות בבית הספר

בן עשר הסובל מהצקות בלתי פוסקות בכיתתו.

הילה סגל מנהלת היחידה לאקלים מיטבי וצמצום אלימות שפ"י משרד החינוך
שאלה

שלום וברכה,
בני בן ה 10 סובל במשך כל יום בשנה הצקות מילוליות מצד 3 תלמידים מבני כיתתו, הם משפילים אותו, מסיתים חברים אחרים נגדו וממש לא עוזבים אותו לנפשו. הוא פנה לא פעם ולא פעמיים למורה והיא לטענתה אומרת כי יש לו צד בדבר. היא פנתה להורי התלמידים ושום דבר לא עזר. הוא במצב נפשי מאוד קשה, וחוץ מלעורר מהומה בבית הספר איני יודעת מה עוד לעשות. אני מבקשת בכל לשון של בקשה, כיצד אוכל לוודא שההצקות לא יחזרו שוב? האם ישנם גורמים מחוץ או מעל בית הספר שניתן לפנות אליהם? אם כן למי?
תודה רבה

תשובה

לאם מודאגת שלום רב,

בפנייתך את מתארת מצב שבו בנך סובל  מהצקות ופגיעה חברתית מתמשכת מצד שלושה ילדים מבני כיתתו. תודה לך ששיתפת אותנו בקושי של בנך ושלך.  נתייחס  לשאלתך ברמה עקרונית על פי ההנחיות המופיעות בחוזר מנכ"ל.

בחוזר מנכ"ל "קידום אקלים מיטבי והתמודדות עם אירועי אלימות וסיכון במוסדות חינוך" ישנה התייחסות מיוחדת לאלימות חברתית חוזרת. (סעיף 3.2חלק ב' עמוד 53). בהנחיות המפורטות מצוין שיש לדאוג לעצירת הפגיעה ולדווח על האירועים לגורמי המקצוע של משרד החינוך, כמו כן יש ללוות את התלמיד הנפגע ולתמוך בו בעזרת אנשי המקצוע בבית הספר (יועץ או פסיכולוג). גם אם הצוות החינוכי סבור כי בנך תורם להתרחשות וכי יש לו צד בדבר, יש מקום לבנות תכנית אישית ולחזק מיומנויות חברתיות באופן פרטני וזאת בקרב כל המעורבים.  מעבר להתערבות פרטנית יש מקום להתערבות מערכתית בכיתה ואף בשכבה בנושא של אחריות אישית וחברתית למניעת פגיעה. הצוות החינוכי יכול לעשות שימוש במערכי שיעור כישורי חיים בתכנית "גיבורי אל" – אל תפגע, אל תשתוק, אל תעמוד מן הצד המפורסמת באתר השירות הפסיכולוגי ייעוצי.

אנו ממליצים לכם כהורים לקיים פגישה עם הנהלת בית הספר, שבה תביעו את דאגתכם, ותשמעו מבית הספר פרטים כלליים לגבי ההתערבות הנעשית בביה"ס הכוללים שמירה על מוגנות התלמידים גם מהבחינה החברתית. אנו תקווה כי הדיאלוג שיתקיים בביה"ס בין ההורים לצוות החינוכי, המבוסס על אמון ושותפות, יסייע  בהתמודדות עם האירועים המורכבים שאת מתארת במכתבך.

בברכה,

הילה סגל ומיכל זכריה

לחצו להמשך קריאה
הקטן