הנחיות
1.. שאלו את התלמידים: האם קיימת אלימות בפייסבוק?
רשמו על הלוח את התשובות (כן/לא).
2. יוני צ'ונה, מנכ"ל משותף של "מרכז s.o.s אלימות – המרכז ללימודי אלימות בישראל", ממליץ על התייחסות רגשית לנושא ולא על הטפה.
הוא ממליץ לשאול שאלות כגון אלו:
• מי שלח הודעה בפייסבוק ואחר כך התחרט?
• מי נפגע ממישהו בפייסבוק?
• האם הפגיעה ברשת היא וירטואלית או אמיתית?
• מי רוצה לספר על ריב שהתפתח והחריף בפייסבוק?
3. בקשו מהתלמידים לכתוב על פתק תגובות קצרות להיגדים הבאים.
הקצו לכל היגד כחצי דקה (ולא יותר). חשוב שהתלמידים יגיבו מהר, כמו שקורה בדרך כלל בתגובות בפייסבוק.
ואלו הם ההיגדים:
• ניר הוא חבר טוב שלכם מבית הספר שיצר אירוע בפייסבוק לכבוד מסיבת יום ההולדת שלו. האם תאשרו את ההגעה?
• כאשר נכנסתם לאירוע, ראיתם כי כל המוזמנים האחרים ביטלו את השתתפותם, ונוסף על כך קיבלתם הודעות מחברים שלא מתכוונים להגיע.
האם במצב שכזה תאשרו את ההגעה?
• קיבלתם בקשה להצטרף לקבוצה המחרימה את המסיבה של ניר.
האם תצטרפו לקבוצה?
בקשו מכמה תלמידים לקרוא בקול את הדברים שכתבו.
הערה: את אותה הפעילות התלמידים יבצעו שוב לאחר הקרנת הסרט.
4. צפו בסרט יחד עם התלמידים.
מומלץ לצפות בסרט פעם אחת ברצף, ופעם נוספת – לשיעורין, ולעצור את הקרנתו מדי פעם, בהתאם לשאלות.
5. שאלו את השאלות לדיון המלוות את עלילת הסרט:
• עצרו את הסרט בדקה 0.30 – שאלו: מה רואים בסרט? מה טיב הקשר בין ניר לשי?
(ניר ושי חברים טובים המבלים יחד.)
• עצרו את הסרט בדקה 0.42 – "חבורת הגנגסטרים" מזמינה את שי לקבוצה שלהם ומזהירה אותו שניר לא יהיה אתם. ראו איך שי מגיב. מה דעתכם על תגובתו? מה אתם הייתם אומרים במקרה כזה?
ניר מזמין את שי "לעשות אתו על האש". איך מגיב שי? (מסרב.)
איך מגיבים חברים נוספים? (לוחצים לייק
האם לחיצה על כפתור לייק עשויה לפגוע בחברים?
האם יש כוח למספר הלחיצות?
האם לייקים רבים מאשרים את הכתוב והופכים את הפוסט לנכון?
האם בלחיצה על כפתור לייק הפגיעה היא אותה פגיעה כמו הפגיעה של כותב הפוסט?
האם יש דרך להימנע ממבוכה ומפגיעה מסוג זה? (לא מתכתבים בנושאים כאלה על הקיר.)
6. שימו לב מה קורה לקשר בין ניר לשי. בקשו מהתלמידים להסביר במילים שלהם על ניתוק הקשר בגלל השפעת "חבורת הגנגסטרים" על שי.
7. עצרו את הסרט בדקה 1.21 – 20 ילדים מצטרפים ל"חבורת הגנגסטרים", ובהם גם שי. איך, לדעתכם, מרגיש ניר?
8. הסבירו לתלמידים שבחרם מתקיימים שלושה גורמים:
א. המחרימים.
ב. המוחרם.
ג. משתפי הפעולה העומדים מהצד.
איזה כוח יש לעומדים מהצד? האם כוחם שווה-ערך לכוחם של המחרימים?
9. ניר הזמין חברים למסיבת יום הולדתו. 29 ילדים כתבו שלא יגיעו. כיצד, לדעתכם, ניר הרגיש?
אם אינכם חברים של ניר, האם יש דרך אחרת שבה תוכלו להודיע לו שלא תגיעו ולא תפגעו בניר?
10. ניר שואל את שי: גם אתה שונא אותי? שי כותב ומוחק, כותב ומוחק…
מה אתם הייתם עונים לניר? שימו לב שזו הייתה הפעם הראשונה ששי חשב לפני שענה. בעצם פנייתו של ניר אליו, שי החל להבין שהוא מגזים.
11. כשהגנגסטרים כותבים "מוחקים את ניר מהפייסבוק", שי כותב: "זה לא קצת מוגזם?"
האם, לדעתכם, זה מוגזם?
האם הייתם מוחקים חבר מהפסייבוק אם מישהו היה אומר לכם למחוק אותו? שימו לב לאיום מצד החבורה: "אם לא תמחוק אותו – נמחוק אותך!"
מה הייתם מציעים לשי לעשות?
12. הפנו את תשומת לב התלמידים לכך שהסרט נעשה בקצב מהיר מאוד. שאלו אותם מדוע.
13. שאלו: אילו האטנו את הקצב, אילו חשבנו עוד רגע על מה שנכתוב ומה שנאמר – האם תגובותינו היו שונות?
14. שאלו: האם המקרה שראיתם בסרט הוא מקרה קיצוני? האם הוא עלול להוביל לפעולה קיצונית?
ספרו לתלמידים על דוד-אל מזרחי:
דוד-אל מזרחי ז"ל, נער בן 15, עבר מסכת התעללות קשה – פיזית ומילולית – תחילה בבית הספר, ולבסוף גם בפייסבוק. דוד-אל החליט לשים קץ לחייו. אימו סיפרה: "ביום שדוד-אל שם קץ לחייו הוא היה מחובר לפייסבוק… הוא ראה שם את הסטטוסים המכוערים עליו."
15. הזמינו את התלמידים לכתוב להוריו של דוד-אל מזרחי בדף הפייסבוק שלו: דוד-אל מזרחי ז"ל.
16. שתפו את התלמידים בשיחה על תגובה לגיטימית כעונש למחרים, למשל: הוצאה מהפורום הכיתתי התנצלות על הקיר.
אפשר לבקש מכמה תלמידים שיהיו מקובלים על תלמידי הכיתה וישמשו "סיירת פייסבוק" של הכיתה.
17. לסיכום: בקשו מהתלמידים לכתוב על פתק תגובות קצרות לאותם היגדים שבשאלה 3 למעלה.
ההיגדים:
• ניר הוא חבר טוב שלכם מבית הספר שיצר אירוע בפייסבוק לכבוד מסיבת יום ההולדת שלו. האם תאשרו את ההגעה?
• כאשר נכנסתם לאירוע, ראיתם כי כל המוזמנים האחרים ביטלו את השתתפותם, ונוסף על כך קיבלתם הודעות מחברים שלא מתכוונים להגיע.
האם במצב שכזה תאשרו את ההגעה?
• קיבלתם בקשה להצטרף לקבוצה המחרימה את המסיבה של ניר.
האם תצטרפו לקבוצה?
שאלו אותם אם פעם היו תגובותיהם שונות.