וידאו
היי סקול פסטיגל – שיר השיימינג "מילים פוגעות"
שיר דרור וצוות החינוך החברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות שלפנינו נועדה להעלות את נושא השיימינג למוּדעוּת ולהעלות את מידת האמפתיה כלפי הנפגעים והנפגעות.

רקע

השיימינג, ובחלופה העברית "בִּיוּש", הוא השפלה של האחֵר באמצעות פרסום מילים פוגעות או תמונות פוגעות או מעליבות. בימינו אמצעי נפוץ לביוש הוא האינטרנט והרשתות החברתיות. בראון מגדיר את תחושת הביוש כתחושת כאב חזקה או כחוויית אמונה שאני פגום/מה ולכן איני ראוי/ה להתקבל ולהיות שייך/כת. אנחנו מתוכנתים לחוש בושה כי זהו אחד המנגנונים שמבטיחים שנשמור על הכללים בחברה האנושית, ולכן תלמידות או תלמידים שחוֹוים בושה כשפוגעים בהן/ם, צריכים להבין כי זהו רגש נורמלי שכל אחד ואחת היו חשים אילו היו במקומם.

ועם זאת, לפוגעים לא תמיד יש מוּדעוּת מלאה להשפעה שיש לפגיעתם באחר/ת, ולכן הפעילות שלפנינו נועדה להעלות את הנושא למוּדעוּת ולהעלות את מידת האמפתיה כלפי הנפגעים והנפגעות.

מטרות

  1. התלמידות והתלמידים יבינו את כוחן של מילים, לטוב ולרע.
  2. התלמידות והתלמידים יגלו אמפתיה כלפי ילדים ואנשים הנפגעים מחוויית השֵׁיימינג – בִּיוּשׁ בעברית.

הנחיות

הסבירו לתלמידות ולתלמידים שהיום נדבר על מילים פוגעות ועל חוויית השיימינג.

שאלו:

  • מהו שיימינג?
  • מי לדעתכם סובלים מחוויית השיימינג?
  • כשמישהי או מישהו נפגעים מביוש, מה לדעתכם הם מרגישים? הסבירו.
  • למה בעצם חשוב לדבר על חוויית השיימינג?

* ניתן לעשות שימוש בכלי הסל"ב ולהעביר למצב אנונימי שבו התלמידים והתלמידות יוכלו לשתף בדעותיהם בלא ששמותיהם/ן יצוינו.

– נסו לדון בכמה שיותר פתקיות על הלוח.

– זהו תשובות דומות והתייחסו אליהן.

  • להיכרות עם הסל"ב – סלולר בכיתה- לחצו כאן.
  • להנחיות להפעלת הסל"ב לחצו כ א ן.

הקרינו את השיר היי סקול פסטיגל – שיר השיימינג קישור

היי סקול פסטיגל – שיר השיימינג "מילים פוגעות"

מילים: ארקדי דוכין ומיכה שטרית    לחן: ארקדי דוכין

לָשׁוֹן רָעָה, יוֹרֶקֶת אֵשׁ

אַתָּה שׂוֹרֵף, אַתָּה כּוֹתֵשׁ

זֶה כְּמוֹ אֶקְדָּח לְתוֹךְ הַלֵּב

יוֹרֶה מִלִּים, מַשְׁלִיט כְּאֵב

מִלִּים חִצִּים, מִלִּים נוֹצוֹת

יְכוֹלוֹת לְלַטֵּף, יְכוֹלוֹת לִשְׂרוֹט

כִּי כָּל מָה שֶׁיֵּשׁ לְךָ זֶה אֶת הַדִּבּוּר שֶׁלְךָ

וְאֵיךְ שֶׁאַתָּה מְדַבֵּר זֶה מה שאתה

כִּי כָּל מָה שֶׁיֵּשׁ בְּךָ זֶה אֶת הַדִּבּוּר שֶׁלְךָ

וּמָה שֶׁאַתָּה מְדַבֵּר זֶה מה שאתה

מִלִּים יְכוֹלוֹת לְנַפֵּץ חֲלוֹמוֹת

כּוֹחַ לַמִּלִים, כּוֹחַ לָאוֹתִיּוֹת

מִלִּים זֹאת סִיבָּה לְהַצִּית מְרִיבָה

זֶה מַתְחִיל בְּעֶלְבּוֹן וְנִגְמַר בְּמִלְחָמָה

מְדַבֵּר רַע יוֹצֵר אֵיבָה

מְדַבֵּר שָׁלוֹם, מוֹלִיד אַהֲבָה

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

 

חלקו דפים עם מילות השיר המודפסות, ואת התלמידות והתלמידים חלקו לקבוצות של 5-4 והנחו אותן/ם לענות יחד על השאלות הבאות:

  • על מה השיר מדבר? (למורה: על כך שלמילים יש כוח לפגוע ואפילו להרוג, אבל המילים יכולות גם לעשות טוב, להביא שלום ואהבה.)
  • אילו רגשות מוזכרים בשיר? (למורה: כאב, עלבון, אהבה.)
  • האם לדעתך המסרים בשיר נכונים? הסבר/הסבירי.
  • תנו דוגמאות הממחישות מסר אחד או יותר המופיעים בשיר. (למורה: ניתן לאפשר להן/ם לחפש באמצעות הנייד תגובות ברשתות החברתיות, שהם יצטטו בלי לאזכר שמות.)
    איך היית מרגיש/ה אילו התגובה הזאת הופנתה אליך או אלייך?

הכינו כרזה שתעביר 2-1 מסרים מרכזיים מן השיר. נציג או נציגה מכל קבוצה יציג/תציג את התוצר שחברי קבוצה עבדו עליו במשותף.

בדקו עם התלמידות/ים: מה הדומה ומה השונה בין המסרים שהדגישו מתוך השיר? מדוע בחרו דווקא במסר הזה?

לסיכום, שאלו: מה חידשה לך הפעילות היום?

 

להרחבה

א – אם ניתן להפעיל כלים דיגיטליים בכיתה

במקום הכּרזה הפיזית, הציעו לתלמידות ולתלמידים להכין כּרזה מקוּונת באמצעות כלי דיגיטלי דוגמת ה  padlet.
סרטון הדרכה ליצירת פוסטר אינטראקטיבי

ב

שיר השיימינג, רובו מדבר על הדברים הרעים שיכולים לקרות בעקבות שימוש במילים פוגעניות, ורק בשורה האחרונה השיר נותן תקווה, כשהוא מדבר על הטוב שמילים יכולות לעשות.

הזמינו את התלמידות והתלמידים לחבר בית המשך לשיר, שיציג את הצדדים החיוביים הכרוכים בשימוש במילים טובות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן