שאלה ותשובה
הישארות בגן חובה מול עליה לכיתה א'

ד"ר עידית ליוש, מומחית בתחום הגיל הרך עונה על שאלה בנושא השארות בגן חובה מול העלאה לכיתה א'.

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

ביתי נולדה ב29.12.2006 והיא מופסדת ב 8 ימים {לפי מה שקבע משרד החינוך לתאריך 21.12 }.
במהלך השבועות הקרובים אמורה היא לעבור איבחון של פסיכולוגית אשר מתצפתת על ילדי הגן. אנו ההורים מאוד מתרשמים מיכולותיה ואף הגננת אומרת שעוד שנה בגן תעשה לה נזק מפני שהיא מפותחת לגילה הן שכלית והן רגשית חברתית [יש לציין ילדה זו סנדוויצית במשפחה] ושהיא מוכנה לעלות למרות שמופסדת לפי השנתון.
שוחחתי גם עם הפסיכולוגית שהיא לא להוטה לעלות ילדים מופסדים ואני בכל זאת רוצה שתיבחן והייתי רוצה לדעת מה יכלל באיבחון? מבחינתנו ההורים הילדה מאוד מוכנה תודה אמא

תשובה

לאמא שלום
אני מבינה את הדאגה והבלבול שלך. את נמצאת בשלב שבו את רוצה שילדתך תעלה לכיתה א' אבל הנתונים לא מאפשרים זאת. ברצוני להרגיעך קצת. הילדה שלך לא "מופסדת" וכדאי מאוד שהיא לא תשמע את המילה הזו. היא לא תפסיד כלום אם היא תישאר בגן עוד שנה. היא תרוויח עוד שנת ילדות, וזה לא דבר פשוט. אין דרך להחזיר את השנים המופלאות של הילדות. בשנות ביה"ס ואילך, כל החיים, הילד צריך להיות במסגרת מוכתבת, לוחצת, הוא צריך להתמודד עם שעות ישיבה ארוכות, עם מבחנים, עם שיעורי בית, ועוד ועוד. מירוץ בלתי פוסק. למה לדחוף את הילדה לשם? תארי לעצמך כמה רע היא תרגיש אם יהיה לה, חס וחלילה, קושי ברכישת הקריאה, או ברכישת מיומנות לימודית אחרת?היא תרגיש גם הכי קטנה (צעירה) וגם לא מצליחה.
בגן זה אחרת. אין מדידה של הישגים, אין צורך להיבחן, השפה מתעשרת, היכולות החברתיות מתעצמות, והכל ברגיעה ובנחת. בלי מירוץ. התוצאה היא בריאות נפשית, בגרות ובשלות, ופיתוח של אישיות מפותחת, בוגרת ורגועה, כזו שיכולה להתמודד עם הקשיים הצפויים בעתיד בצורה הרבה יותר טובה.
את מציינת שילדתך היא האמצעית במשפחה. אם היא תעלה לכיתה א' בשנה הקרובה, היא תהיה הצעירה בכיתה. ומתי היא תהיה הגדולה ביותר? זו שבוגרת ומנהיגה? מתי היא תהיה זו שמתפתחת (גם מבחינה גופנית) ראשונה?
אז נכון שחסרים לילדתך רק 8 ימים, אבל גם אם ההחלטה שתתקבל תהיה להשאיר אותה בגן – לא הייתי נבהלת, או מרגישה מופסדת, או מקופחת. ההיפך הוא הנכון. היא תרוויח שנת ילדות מאושרת ובשנה הבאה היא תהיה הכי גדולה בכיתה. מה רע בזה?
אני משערת שזו הסיבה שהפסיכולוגית לא להוטה להעלות את הילדה לכיתה א'. היא מודעת לקשיים, הלימודיים, הרגשיים או החברתיים, שעלולים להתעורר אצל הילדים הצעירים האלו בכיתות הגבוהות יותר.
ולעניין האבחון, אלו הנקודות המרכזיות שלפיהן מאבחנים את הילד, על פי השירות הפסיכולוגי החינוכי:
1. תפקוד לימודי (הכרת מושגי יסוד, הכרת אותיות, כתיבת שם, חשבון וכד').
2. כישורי שפה (הבעה, אוצר מילים).
3. תיאור תפקוד מוטורי (מוטוריקה גסה: קפיצה, ריצה וכדומה. מוטוריקה עדינה: השחלת חרוזים, חיבור לגו וכד', גרפומוטוריקה: העתקת צורות, דגם, ציור וכד'.).
4. התמודדות רגשית (התמודדות עם קשיים, מצבי תסכול, מצבים חדשים, וכד').
5. כישורים חברתיים
6. יכולת הקשב והריכוז (במליאה, בביצוע מטלות…).
7. מידת עצמאותו של הילד.

אני מאחלת לך גידול מוצלח של בתך וכל טוב
עידית

ותודה לד"ר עידית פינקלשטיין שהעבירה לי את המידע על האבחון.

לחצו להמשך קריאה
הקטן