מערך שיעור
הי, נמלה
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

על הספר "הי,נמלה" שנכתב על ידי פיליפ והנה הוס העוסק בחזקים וחלשים בחברה, כבוד כלפי כל יצור חי, לחץ חברתי, דרכים להתמודדות עם בריונות ועם אלימות, ועוד.

רקע

דו-שיח מחורז בין ילד "ענק" לבין נמלה "קטנטונת" שנקרית בדרכו. הסיפור עוסק בדילמה של הילד: האם לדרוך על הנמלה או לא? הנמלה מנסה לגייס את כל הטיעונים נגד הרעיון (למשל: חברותיה זקוקות לה בקן, יש לה רגשות ותחושות בדיוק כמו לכל אחד…) הילד מצדו מעלה סיבות לכך שאפשר, כדאי ואפילו צריך לדרוך על נמלים (למשל: נמלים תמיד נכנסות למזון של בני אדם ולוקחות ממנו בלי רשות, כל החברים שלו עושים זאת…)

בספר איורים מקסימים, המדגישים אף הם את הקונפליקט בין הגדול לקטן.

והסיום? הספר מסתיים בפנייה אל הקוראים להחליט בעצמם מה היו עושים במקום הילד. לא רק ליצורים קטנים כמו נמלים מגיע כבוד, אלא גם ליצורים קטנים כמו ילדים הוא מגיע. הספר מכבד את הקוראים הקטנים ומאפשר להם לקבוע את הסוף בעצמם, ולהחליט "מה טוב ונכון".

מנגינה
הספר תורגם מאנגלית. לנוסח האנגלי יש גם מנגינה שהילדים יכולים ללמוד לשיר אותה. הכותבים עורכים הפעלות ברחבי ארצות הברית, בעזרת הספר, ומלמדים ילדים כיצד להתמודד עם אלימות ועם בריונות.

גם את הגרסה העברית אפשר לשיר – לפי המנגינה של שיר הילדים הידוע: רד אלינו אווירון (מנגינה: פניה וגמן שלונסקי, מלים: חינגא סמילר).

מטרות

הספר חביב ומשעשע אך גם מעורר מחשבה על נושאים רציניים ביותר: חזקים וחלשים בחברה, כבוד כלפי כל יצור חי, לחץ חברתי, דרכים להתמודדות עם בריונות ועם אלימות, ועוד.

הנחיות

1. האם הסיפור הזה הוא רק על נמלים? למי עוד הוא יכול להתאים? האם הוא מתאים לילדים? למבוגרים?
2. עם מי אתם מזדהים, עם הנמלה או עם הילד? מדוע?

3. האם קרה לכם שהרגשתם קטנים, ושמישהו גדול וחזק מכם יכול לפגוע בכם, ושאתם חסרי אונים? מה עשיתם?

4. האם קרה לכם שהרגשתם גדולים, ורציתם לפגוע במישהו קטן מכם? ספרו על כך.

היכנסו למדריך למורה לספר "הי נמלה".

*הוצאה לאור: אורים

לחצו להמשך קריאה
הקטן