וידאו
הכתובת הייתה על הקיר
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט עוסק באורי שמקשקש על קיר בית הספר. מישהו רואה את מעשהו של אורי ומצלם את מהלכו במצלמת הטלפון הנייד. מכאן מתחילה מסכת סחיטה…

על הסרט

רון, חברו של אורי, מספר לאורי שילדי החבורה שמציקה לו שונאים אותו, ובייחוד אבי. אורי כועס, וכשהוא מוצא בחצר האחורית של בית הספר תרסיס צבע מוטל על הארץ, הוא מרים אותו ומקשקש באמצעותו על קיר בית הספר: "אבי הוא 0" .
מישהו רואה את מעשהו של אורי ומצלם את מהלכו במצלמת הטלפון הנייד. מכאן מתחילה מסכת סחיטה: מישהו מתקשר אל אורי, שולח לו את הסרטון במייל למחשב, ומבקש ממנו כסף. אורי מנסה למחוק את הכתובת מעל הקיר אבל הוא מתגלה על ידי בני כיתתו, ובהם גם אבי עצמו..

מטרות

– התלמידים יסיקו מסקנות /יעלו תובנות על רגשותיו של אורי ועל קו מחשבתו.
– התלמידים ידונו בהצעות של חבריהם באמצעות נימוקים בעד ונגד.
– התלמידים ילמדו לפתח דרכי חשיבה יעילות לפתרון סכסוכים

הנחיות

1. צפו בסרט יחד עם התלמידים. (07:45 דקות)
מומלץ להקרין את הסרט מול כל הכיתה, כשלמורה יש האפשרות לעצור את הקרנת הסרט מדי פעם בפעם.
השאלות מלוות את עלילת הסרט.

2. הקרינו את הסרט עד לדקה 05:50. אם אין אפשרות לעצור את הסרט, ניתן לקיים את הדיון בתום הקרנתו.

3. שאלו את השאלות לדיון:
· רון מספֵּר לאורי על כך שכולם שונאים אותו, ובעיקר אבי.האם לדעתכם דבריו של אורי אכן מעידים על חברות טובה?
· אורי כעס ורשם על הקיר הודעה המגנה את אבי. הכתיבה על קיר בית הספר נחשבת להשחתת קִנְיָין (רכוש) בית הספר, וזוהי עבֵרה פלילית.
מה דעתכם על מעשהו של אורי? האם השחתת רכוש היא לדעתכם מעשה אָלים?
· אורי כעס על אבי והגיב באלימות על האלימות של אבי.
-האם לדעתכם זוהי הדרך הנכונה לפעול בה?
– האם לדעתכם אורי היה יכול לנהוג אחרת?
– כיצד אתם הייתם נוהגים?

4. הכינו תיבת עצות: הציבו על שולחן המורה קופסה. בקשו מהתלמידים לכתוב לאורי עצות ולהכניסן לתיבה, כדי שבעתיד לא יסתבך עם אבי. הציעו דרך אחרת לפתרון הסכסוך.

קחו אחת העצות מתוך הקופסה, באופן אקראי.

רשמו את העצה על הלוח. שאלו את התלמידים מהם הנימוקים שלהם בעד או נגד העצה, ורשמו גם אותם:

העצה בעד נגד

אפשר לחזור ולעשות זאת לגבי עוד כמה עצות, ולבחור את הטובה והמקובלת ביותר.

1. אם עצרתם את הסרט בדקה ה-05:50, שאלו: אבי טופח לאורי על השכם ומכנה אותו "מלך" כי הוא חושב שאורי מוחק הודעה שמישהו אחר כתב.
כיצד, לדעתכם, יגיב אורי?
מה דעתכם על תגובתו של אורי? כיצד הרגיש אורי, לדעתכם?

2. המשיכו את הקרנת הסרט ועצרו אותו בדקה ה-06:30.
שאלו: כיצד יסתיים הסרט לדעתכם?

3. דונו בתגובתו של אורי כלפי הסחיטה של חבריו: הוא מספר למנהלת על איומי הסחיטה כלפיו. מה דעתכם על דרך התמודדות זאת? האם נהג נכון? מה עוד היה יכול לעשות: האם היה יכול לנהוג אחרת?

סחיטה היא לא רק אחת מדרכי האלימות החמורות ביותר, אלא גם קשה מאוד להתמודד אתה. בדרך כלל היא נסתרת נעשית בסתר, וחלק בלתי נפרד ממנה הוא האיום שאם הנסחטים יגלו לאחרים את קיומה, הסוחטים יפגעו בהם. סחיטה יכולה להתרחש בדרגות שונות וברמות שונות, אבל גם המקרים ה"קלים" אינם פחותי ערך.

במדינת ישראל סחיטה באיומים היא עבֵרה על החוק.  הנה הגדרת העבֵרה בחוק:
המאיים על אדם בכתב, בעל-פה או בהתנהגות בפגיעה שלא כדין בגופו או בגוף אדם אחר, בחירותם, ברכושם, בפרנסתם, בשמם הטוב או בצנעת הפרט שלהם, או מאיים על אדם לפרסם או להימנע מלפרסם דבר הנוגע לו או לאדם אחר, או מטיל אימה על אדם בדרך אחרת, הכול כדי להניע את האדם לעשות מעשה או להימנע ממעשה שהוא רשאי לעשותו.

הסוף בסרטון סגור והוא נותן פתרונות לכל הסיבוכים שעלו בעלילה. בקשו מהתלמידים לכתוב תסריטים אחרים לסיום הסרטון. מומלץ לעשות זאת כמטלה לשיעורי הבית.

ביבליוגרפיה

כיתה ו2, בית ספר בכור לוי, רחובות

בעלי זכויות על הסרט: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן