מערך שיעור
"החבר הכי מתאים" – פעילות בנושא חברוּת ושיתוף פעולה
דינה ציונית, צוות למידה חברתית רגשית, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

פעילות זו עוסקת בנושא קבלה והכלה, שוֹנוּת, עבודת צוות ושיתוף פעולה באמצעות השיר "הֶחָבֵר הֲכִי מַתְאִים" שכתבה מירי צללזון. השיר ניתן להמחזה.

פעילות מומלצת לתחילת שנה לצורך גיבוש כיתתי או לקראת טו בשבט.

רקע

שיתוף פעולה הוא מיומנות שנרכשת דרך יצירת קשרים חברתיים. זהו תהליך חברתי שמתפתח על בסיס של תלות הדדית. בעולם המודרני עתיר הידע, המיומנות של שיתוף פעולה נדרשת יותר ויותר לצורך עבודה בצוותים, כשכל מומחה תורם לצוות בתחום הספציפי שלו. התוצאה היא שיש יותר שיתופי פעולה בין אנשים: בתוך הצוות, בין צוותים ובין חברות. כך נוצרות למידה שיתופית, תוכנות שיתופיות ועוד. שיתוף פעולה מוביל לתוצרים איכותיים יותר וגם תורם לרווחה נפשית.

בפעילות זו נרחיב את הידע גם בנושא של אורח חיים בריא. הניסיון ליישם אורח חיים בריא במסגרות חינוכיות מחייב עבודת צוות. הטמעה של הרגלים מבוססי ידע, שמתמקדים באורח חיים בריא, מחייבת עבודת צוות של הגננות והמורות בדרך יישומית ולא רק בתיאוריה. הפעילות משלבת הקניית ידע ותרגול באמצעות משחקים. בפעילות נסביר לילדים שפירות וירקות חיוניים לקיום תהליכים שונים בגוף, וכל פרי או ירק תורם לנו משהו חיוני אחר.

זאת ועוד, כמו שאנחנו זקוקים לירקות ולפירות שונים – כך גם בני האדם שונים ומגוונים. נבין שהשונוּת היא דבר חיובי ומעניין. לכל אחד – דברים המיוחדים לו. לכל אחד ואחת יש כישרונות המייחדים אותו ואותה, לכל אחד יש ה"צבע" שלו, לא רק מבחינת המראה החיצוני אלא גם בכל הקשור לתכונות. ראוי לטפח ולעודד את ההבדלים, כדי שהחברה שלנו תהיה מגוונת ומעניינת יותר.

המידע בנושא צריכת ירקות ופירות מבוסס על קובצי הדרכה ופעילויות לעידוד צריכת ירקות ופירות בקרב ילדים, 2017-2016, האוניברסיטה העברית ירושלים, בית הספר למדעי התזונה בשיתוף ג'וינט ישראל.

מידע על שיתוף פעולה ועבודת צוות מבוסס על פוסט של פרופ' קלודי טל (2016). עבודת צוות (בקרב ילדים, משפחות, צוותי גן ובתי ספר) היא יותר משיתוף פעולה!

מטרות

 – לאפשר לילדים להבין שחברוּת באה לידי ביטוי בשיתוף פעולה ובקבלת האחר.

– לעודד פתיחוּת כלפי ילדים שונים וקבלה שלהם, תוך כדי התמקדות בחוזקות ובתרומה של כל אחד מהם.

– להעלות למודעות שכמו שגיוון בירקות מחזק טעמים ומרקמים, כך גם גיוון בבני אדם מגוון חברוּיות.

לעודד אכילה של מגוון ירקות בצבעים שונים וכך לקדם אורח חיים בריא.

 

הקניית מיומנויות sel

בתחום התוך-אישי: ניהול עצמי, ביטוי של רגשות ושיתוף ברגשות, חשיבה חיובית, מציאת חוזקות.

בתחום הבין-אישי: מודעות חברתית – אכפתיות, מתן כבוד לאחר ורגישות תרבותית.

הצעה: כדאי לחלק את הפעילות לשני מפגשים. המפגש הראשון בקבוצות קטנות – לימוד השיר ואורח חיים בריא. המפגש השני במליאה – העברה לתחום האישי והבין-אישי.

הנחיות

  • לצורך הפעילות הכיני את הירקות והפירות המוזכרים בשיר.

פעילות בקבוצות קטנות:

מהלך המפגש

ספרי שהיום נכיר חברים בכל מיני צבעים. נתחיל בשיר על עגבנייה, גזר, מלפפון, בצל ופלפל, ואחר כך נדבר על בני אדם.

הציגי את הירקות על השולחן.

 

קִראי את השיר:

הֶחָבֵר הֲכִי מַתְאִים / מירי צללזון

(מופיעה העגבנייה)

בְּגִינָה אַחַת צָמְחָה

עַגְבָנִיָה יָפָה מְאֹד

מִי מִכָּל הַיְרָקוֹת

יִהְיֶה לָה לְחָבֵר

שֶׁמַתְאִים לָה בְּיוֹתֵר?

 

(מופיע הגזר)

בָּא הַגֶזֶר וְאָמַר:

אֲנִי כָּתֹם, מָתוֹק, טָעִים"

קְחִי אוֹתִי, עַגְבָנִיָה

אֲנִי חָבֵר – הֲכִי מַתְאִים!"

 

העגבנייה מניעה בראשה לסירוב))

אֲבָל – לֹא! הָעַגְבָנִיָה

אֶת הַגֶזֶר הַכָּתֹם

לֹא-לֹא-לֹא! הִיא לֹא רוֹצָה!

 

(מופיע המלפפון)

בָּא מְלָפְפוֹן גָדוֹל

וְאָמַר: "אֲנִי יָרֹק,

אֲנִי אָרוֹך, וְגַם טָעִים!

קְחִי אוֹתִי, עַגְבָנִיָה

אֲנִי חָבֵר – הֲכִי מַתְאִים!"

 

(העגבנייה מניעה בראשה לסירוב)

אֲבָל – לֹא! הָעַגְבָנִיָה

גַם מְלָפְפוֹן יָרֹק

לֹא-לֹא-לֹא! הִיא לֹא רוֹצָה!

 

(מופיע הבצל)

בָּא בָּצָל וְכָך שָׁאַל:

אֲנִי לָבָן, חָרִיף, טָעִים"

קְחִי אוֹתִי, עַגְבָנִיָה

אֲנִי חָבֵר – הֲכִי מַתְאִים!"

 

(העגבנייה מניעה בראשה לסירוב)

אֲבָל – לֹא! הָעַגְבָנִיָה

גַם בָּצָל כָּזֶה לָבָן

לֹא-לֹא-לֹא! הִיא לֹא רוֹצָה!

 

(מופיע הפלפל)

בָּא הַפִּלְפֵּל וְאָמַר:

לִי הֲכִי הַרְבֵּה צְבָעִים"

גַם יָרֹק, וְגַם כָּתֹם

גַם צָהֹב וְגַם אָדֹם

קְחִי אוֹתִי, עַגְבָנִיָה

כִּי אֲנִי – הֲכִי מַתְאִים!"

 

(העגבנייה מניעה בראשה לסירוב)
אֲבָל לֹא! הָעַגְבָנִיָה
גַם אֶת פִּלְפֵּל לֹא רוֹצָה!

אָז תַגִידִי, עַגְבָנִיָה,

אֶת מִי,

אֶת מִי –

אַתְ כֵּן רוֹצָה?

 

(העגבנייה עונה)

אֶת כֻּלְכֶם אֲנִי רוֹצָה"

שֶׁתִהְיוּ לִי חֲבֵרִים!

כִּי אַתֶם כֹּה טְעִימִים,

לְכֻלְכֶם צְבָעִים יָפִים.

אַתֶם כֻּלְכֶם לִי מַתְאִימִים!

בּוֹאוּ נִתְחַבֵּר בְּיַחַד

וְנָכִין לָנוּ סָלָט

שֶׁל כֻּלָנוּ – בַּצַלַחַת".

 

שאלי:

אילו פירות וירקות אתם מכירים?

איפה הם גְדֵלִים?

האם יש ירק מסוים שהוזכר בשיר שאתם אוהבים?

האם אתם אוהבים לאכול כל ירק בנפרד, או מעדיפים סלט ירקות שיש בו כל מיני ירקות ביחד?

אמרי: אני אוהבת מלפפון. אז כל היום אני אוכל רק מלפפון. לא עגבנייה ולא פלפל! האם זה בריא?

 

מה יש בפירות ובירקות, מדוע הם בריאים כל כך לגוף?

(מכילים ויטמינים ומינרלים. ויטמינים ומינרלים הם חומרים קטנים שנמצאים בתוך כל פרי וירק. הגוף צריך אותם כדי לגדול ולהתפתח, ולהיות בריא וחזק). יש הרבה סוגים של ויטמינים ומינרלים, והגוף שלנו צריך את  כולם לכל מיני מטרות. לדוגמה: כדי לגדול, כדי לחזק את העצמות, כדי לראות טוב יותר,  כדי לשחק בגן או בכיתה. לכן, חשוב שנאכל כל יום כמה שיותר פירות וירקות בצבעים שונים.

בואו נחזור עכשיו לשיר. העגבנייה סירבה לקבל כל ירק בנפרד כחבר. למה?

(כי הירקות והפירות שונים ממנה)

אבל בסוף היא אמרה שהיא רוצה שכולם יהיו חברים שלה. למה?

(כי היא רצתה לקבל את כולם, כדי שיהיה סלט צבעוני, בריא וטעים).

סכמי: למרות העובדה שכל ירק אחר ושונה, כדאי לאכול את כולם, כי כל אחד תורם לנו משהו טוב אחר.

 

פעילות במליאה

הזכירי את הפעילות עם השיר וחזרי על המשפט:

כִּי אַתֶם כֹּה טְעִימִים,"

לְכֻלְכֶם צְבָעִים יָפִים.

אַתֶם כֻּלְכֶם לִי מַתְאִימִים!"

כדאי לאכול את כל הירקות והפירות, כי כל אחד תורם לנו משהו טוב אחר.

אמרי:  גם בגן שלנו יש כל מיני סוגים, אבל לא סוגים של ירקות אלא סוגים של ילדים. וגננת. וסייעת. כל אחד שונה, אבל גם דומה.

במה אנחנו דומים? לכולם יש שיער, עיניים ועוד איברי גוף.

במה אנחנו שונים? הצבעים שלנו שונים. צבע העיניים (בואו נבדוק).

צבע השיער שלנו שונה (בואו נבדוק).

הגובה שלנו שונה (בואו נבדוק).

עודדי את הילדים למצוא עוד דברים שונים.

אמרי (בתדהמה): אבל כולנו ביחד בגן. איך זה קרה? אולי נפתח גן רק של ילדים גבוהים, וגן אחר רק של ילדים עם עיניים חומות? האם זה טוב לדעתכם?

ברור שלא. כי אנחנו חברים, גם אם אנחנו שונים, וטוב לנו שכולנו ביחד בגן שלנו.

אמרי: השוני בינינו הוא לא רק בצבע של השיער או של העיניים. אנחנו שונים זה מזה גם בתכונות ובהעדפות שלנו. למשל, יש ילדים שאוהבים לאכול גזרים וילדים אחרים שאוהבים מלפפונים. כל אחד גם אוהב לשחק במשחקים אחרים, וכל אחד הולך לחוגים אחרים.

אם יש זמן וסבלנות, שאלי: לאילו חוגים אתם הולכים?

סכמי: כל אחד מכם הוא ילד אחר אבל כשאתם ביחד – זה כיף. כל אחד מכם תורם לקבוצה הגדולה.

בואו נשחק משחק כדי להכיר זה את זה.

משחק 1 – פעילות בזוגות:

חלקי את הילדים לזוגות. בכל כמה דקות הזוגות יתחלפו.

הילדים יתבוננו זה בזה ויצביעו על דבר אחד שדומה ביניהם ודבר אחד ששונה.

 

משחק 2 – לצורך המשחק הכיני מדבקות או כתרים כמספר הילדים בצבעים הבאים: אדום, לבן, כתום, צהוב, לבן, ירוק.

הזכירי שבשיר ששמענו קודם העגבנייה קראה לכל הירקות לשתף פעולה. גם אנחנו היום נשתף פעולה ונכיר זה את זה.

הניחי על ראש הילדים את הכתר או הדביקי מדבקה צבעונית על מצחם (בקשי מהם לעצום עיניים).

הסבירי שבמשחק אסור לדבר.

הילדים צריכים להסתובב ולגלות רק באמצעות תנועות ידיים או תנועות ראש (כן/לא) את הצבע של המדבקה או הכתר שלהם, ולהצטרף לקבוצה שבה כולם באותו צבע.

הילדים יסתובבו בשקט בחדר וינסו להצטרף לקבוצות. הילדים האחרים יסמנו בידם או בראשם תנועות של כן או לא, כדי לסמן לילד או לילדה שמנסים להצטרף אליהם אם הם שייכים לקבוצת הצבע שלהם.

בסוף המשחק הושיבי את הילדים ושאלי:

איך ידעתם לאיזו קבוצה להצטרף?

מה עזר לכם?

חשוב שתגיעי איתם למסקנה שהילדים היו חייבים לשתף פעולה ביניהם כדי לדעת לאיזו קבוצה להצטרף. אף אחד מהילדים לא ידע מה צבע המדבקה/הכתר שלו. הוא ידע את זה רק על פי מה שהילדים האחרים סימנו לו.

שאלי: איך הרגשתם כששיתפתם פעולה?

בקשי מהילדים להעלות רעיונות נוספים לשיתוף פעולה.

בנושא זה כדאי ללמד גם את השיר של דתיה בן דור: "יש לי משפחה מיוחדת במינה, שכל היום אוכלת ירקות מהגינה".

 

לסיום:

הכינו ביחד סלט עשיר מירקות בצבעים שונים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן