משחק
העוצמות שלי – משחק
עינת ברום, עדי סימון בר, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח. ייעוץ: חלי ברק שטיין

במשחק זה כל תלמיד ותלמידה אומרים את העוצמות שלהם, מקבלים משוב מחבריהם, ומשווים בין הדימוי העצמי שלהם לבין הדימוי של חבריהם.

מטרות

1. התלמידים יכירו מהן עוצמות.
2. התלמידים יכירו את העוצמות שלהם.
3. התלמידים יכירו את העוצמות של חבריהם.

הנחיות

רקע

במשחק זה כל תלמיד ותלמידה אומרים את העוצמות שלהם, מקבלים משוב מחבריהם, ומשווים בין הדימוי העצמי שלהם לבין הדימוי של חבריהם.

חשוב לשים לב לתלמידים שמתקשים לגלות את העוצמות שלהם, ולעזור להם. לכן, כדאי להפעיל את המשחק, רק כאשר אתם מכירים את התלמידים ויודעים את העוצמות שלהם. בכל מקרה, כדאי לחשוב לפני הפעילות על דבר אחד שכל תלמיד ותלמידה טובים בהם, כדי שתוכלו לעזור לתלמידים במהלך הפעילות.

מה הן עוצמות?
עוצמות הן תכונות או יכולות טובות, שאולי אנו מכירים מחיי היום יום שלנו. עוצמות גם יכולות להתגלות לנו דווקא ברגעי משבר. למשל, טליה יודעת שהיא חברה טובה, אבל גילתה עד כמה היא סובלנית כלפי אחרים, רק כשעשתה עבודה באנגלית עם שלושה תלמידים, שהיא לא מכירה.

לפני המשחק

1. הסבירו לתלמידים שהיום נדבר על העוצמות שלהם.

2. שאלו:
א. מה הן העוצמות של אדם? מה זה אומר?
עוצמות הן כוחות, יתרונות, חלקים טובים שלנו. ההגדרות השונות יאפשרו לעוד תלמידים להתחבר אל המושג.
הסבירו את ההבדל בין כוח פיזי לבין עוצמות של אדם: כוח פיזי הוא היכולת הפיזית לעשות דברים מסוימים, ואילו עוצמות הן הדברים שאנו טובים בהם, היכולות הטובות שלנו, הדברים שעוזרים לנו להתמודד בצורה טובה במצבים שונים בחיים.
דוגמה: תלמיד, שהעוצמה שלו היא סבלנות, יוכל להתמודד היטב עם צורך לחכות זמן רב.
ב. איך, לדעתכם, נוכל לדעת מה הן העוצמות שלנו?
1. אנו רואים כיצד התנהגנו במצבים שונים בחיינו, ומכאן אנו יכולים להסיק שיש לנו תכונה מסוימת או עוצמה מסוימת.
דוגמה: יואב מתנהג יפה אל כל התלמידים בכיתה; כאשר תמר הייתה חולה, הוא הביא לה את שיעורי הבית. מכך ניתן להסיק שאכפתיות היא עוצמה של יואב.

2. לפי המשובים/התגובות, שאנו מקבלים מאנשים, ובמיוחד מאנשים שהם חשובים לנו.
דוגמאות: אבא אומר לעינב שהיא ילדה שעוזרת; המורה אומר לה שהיא חכמה; החברים אומרים לה: "את כייפית!".

3. הסבירו:
א. תקבלו דף, שנקרא דף העוצמות שלי. בדף תכתבו את השם שלכם, ואחר כך תכתבו למטה את העוצמות שלכם.
ב. הדף יעבור בין שאר התלמידים, והם יוסיפו את העוצמות של בעלי הדף.
ג. בזמן הפעילות נתייחס בכבוד זה אל זה, ונכתוב דברים טובים על בעלי הדף.
ד. אם אינם יודעים מה לכתוב על אחרים, חשבו על דברים טובים, שהם עשו, ונסו להסיק מזה על עוצמות שלהם. תוכלו גם להיעזר בדף עזר: דוגמאות לעוצמות של ילדים.

להעמיק את הדיאלוג במהלך המשחק

1. להעמיק את הדיאלוג במהלך המשחק
א. אם תלמידים אינם יודעים מה לכתוב על עצמם, שאלו אותם שאלות, שיעזרו להם לגלות זאת. דוגמאות: מה אתם אוהבים לעשות? האם יש משהו שאתם יודעים שאתם עושים היטב? איזה מקצוע אתם הכי אוהבים ללמוד? מדוע?

ב. אם תלמידים אינם יודעים מה לכתוב על אחרים, הפנו אותם לחפש רעיונות בדף העזר.

ג. בזמן שהתלמידים משתפים במה שהם כתבו ובמה שכתבו עליהם, שאלו:
1. איך גילית את העוצמה שכתבת על עצמך? (כיצד גילית? מתי גילית?)
2. איך למדת על עצמך שאת/ה כזה/כזאת?
3. מה עשית שהצליח?
4. ממי קיבלת תגובה טובה.
5. האם את/ה מסכים/ה עם הדברים שכתבו?
6. האם יש עוצמות, שאחרים כבר אמרו לך?
7. למה, לדעתך, כתבו תכונה מסוימת? (אפשר לבקש מהתלמידים שכתבו על אחרים, שיסבירו למה כתבו עוצמה מסוימת, ובכך לחזק את האמונה שהעוצמה אכן קיימת.)

2. 'כאן ועכשיו' כהזדמנות להעמקת השיח
השתמשו במה שקורה במהלך הפעילות, כדי להדגיש עוצמות של תלמיד/ה מסוים/ת או של הקבוצה. דוגמאות: לתלמיד או לתלמידה, שמסבירים לחבר/ה מדוע הם כתבו עוצמה מסוימת, אמרו: "יש לך כושר ביטוי טוב מאוד"; לתלמיד או לתלמידה, שכתבו להם עוצמה מסוימת כמה פעמים, אמרו: "זאת עוצמה ברור מאוד שלך, שים לב שכמה תלמידים ראו זאת בך".

3. השתמשו בחשיפה אישית
תנו לתלמידים דוגמה אישית באמצעות סיפור על העוצמות שלכם. כך תעזרו להם להרגיש בטוחים לשתף בעוצמות שלהם. בנוסף, תוכלו לציין עוצמות של תלמידים, ובכך תראו להם איך מזהים עוצמות של אחרים.

החליטו מראש על מידת החשיפה שלכם, על מה שרלוונטי למשחק, ועל מה התלמידים יכולים לקבל כדוגמה. דוגמה: המקצוע שהייתם טובים בו בבית-הספר, שאתם רואים בו עוצמה שלכם עד היום.

תוכלו לשתף את התלמידים בתהליך ההיכרות עם העוצמות שלכם: כיצד גיליתם שאתם טובים בדברים מסוימים. כך הם יקבלו רעיונות כיצד לגלות את העוצמות שלהם, ויבינו שהן אינן גלויות תמיד, ושעלינו לעבוד, כדי לגלותם אותן.

תוכלו לנצל את ההזדמנות לשתף בכך שמה שחושבים שהוא חולשה יכול להיות גם עוצמה. דוגמאות: עקשנות (תכונה שלילית) יכולה להיות כוח של נחישות; אכפתיות היא עוצמה, אבל כשהיא הופכת לדאגנות יתר, היא חולשה. חשוב לחשוף את המורכבות הזאת, שתכונה יכולה להיות 'גם וגם' –תלוי במצב ובעוצמת הביטוי שלה.

להעשיר את הדיאלוג אחרי המשחק

1. העמיקו את הדיאלוג באמצעות שאלות:
א. איך הרגשתם, כאשר שיתפתם בעוצמות שלכם?
ב. איך הרגשתם, כאשר שמעתם מה אחרים רואים בכם?
ג. האם למדתם משהו על עצמכם בפעילות הזאת?
ד. איך הרגשתם, כאשר אמרתם לאחרים את העוצמות שלהם?
ה. האם היה קשה למצוא את העוצמות של אחרים?
ו. למה חשוב לדעת את העוצמות שלנו?

2. הצעות לפעילות נוספת:
א. אפשר לכוון את התלמידים לחפש עוצמות של דמויות בסרטים/ספרים.
ב. אפשר לדבר על העוצמות של הורים, של אחים, של מורים.
ג. אפשר לתרגל חיפוש של שמות לעוצמות.
ד. כל תלמיד ותלמידה יספרו על עוצמה אחת, שהם שמחים שיש להם.
ה. הזמינו את התלמידים להתנסות בחוויות שונות, כדי לגלות את העוצמות שלהם – בספורט, בקריאה, בלמידה ועוד.

לחצו להמשך קריאה
הקטן