משחק
מפרגנים לעצמנו ולאחרים
עינת שמחי, שלמה זיס מטח ייעוץ: חלי ברק שטיין

הפעילות מזמינה את המשתתפים לראות את החיובי שבכל אחד, ומעודדת אותם לפרגן זה לזה ולעצמם. הפעילות מיועדת לשעה הפרטנית ב"אופק חדש".

מטרות

1. היכרות עם המושג פרגון.
2. התנסות בפרגון לעצמי ולאחרים.

הנחיות

רקע

מהו פרגון?
פִרְגוּן הוא הערכה חיובית, אהבה, קבלה. לפרגן למישהו זה להעריך אותו, לראות את הטוב שיש בו, ולומר לו במילים או במעשים, שאנחנו שמחים בשבילו על הטוב שיש לו. בפרגון יש רצון טוב, משאלה שיהיה לאחרים טוב, שיצליחו, שייהנו מעצמם, שיעשו טוב לעצמם. הפרגון מעודד, מאמין באדם וביכולת שלו להצליח ולהיות מרוצה. פרגון יכול להיות גם פרגון עצמי – אדם מעריך את יכולותיו.
דוגמאות למשפטי פרגון:
א. "אני שמחה שאת משחקת יפה עם חברייך! בוודאי גם מחר תשחקי אתם יפה."
ב. "אני מפרגנת לך על כך שאתה קורא מצוין!"
ג. "את מציירת יפה מאוד! אני אשמח לראות אותך מציירת גם בהמשך השנה."
נסו להיזכר: איך הרגשתם כאשר פרגנו לכם? איך הרגשתם כאשר אתם פרגנתם למישהו אחר? את התחושות האלה הביאו אתכם למשחק, והשתמשו בהן, כדי להמחיש לילדים איך מרגישים כאשר מפרגנים לזולת. ככל שתתחברו יותר למטרה של הפעילות, ותאמינו בה, הדבר יעבור אל הילדים בצורה אמתית יותר ואותנטית.
דוגמה אישית
האם תרצו להשתתף בפעילות בעצמכם? – אמנם אין זאת חובה, אך זה רצוי, כי כך תהיו מודל אישי לילדים ותתנו לגיטימציה לתכנים, שאולי הם יתביישו להעלות בעצמם. אם תחליטו לעשות זאת, חשוב שתחושו בנוח, כאשר תשתפו בתכנים האישיים שלכם, אך גם להציב גבולות לשאלות, אם תחששו מפני חשיפת יתר.

לפני המשחק

1. השתתפות – שיחה עם הילדים בנושא
א. שאלו:
1. מה אתם יודעים על פִרְגוּן? מה המשמעות של המילה? מה זה לְפַרְגֵן?
2. איך הרגשתם, כאשר פִרְגְנוּ לכם, או כאשר אתם פִרְגַנְתֶם לאחרים?
ב. שתפו את התלמידים בתחושות שחשתם, כאשר אתם פרגנתם למישהו, או כאשר מישהו פִרְגֵן לכם.

2. הסבר
א. הסבירו את חוקי המשחק בבהירות, כך שכולם יבינו. אמרו לילדים: "במשחק שתשחקו היום, אתם תפרגנו – כל אחד ואחת – לאחרים וגם לעצמכם."
ב. תנו לתלמידים דוגמאות לפרגון, כך שיוכלו להבין את כוונתכם בצודה מדויקת.

3. מילות פרגון – התאמה לקבוצה
א. בדקו את קלפי הפרגון (ראו בהמשך): האם הם מתאימים לקבוצה? האם תרצו להוסיף מילים?
ב. בצעו את השינויים, והדפיסו את הדף.
ג. רצוי להדביק את הקלפים על בריסטול, כדי שהמילים לא ייראו בגב הקלף

להעמיק את הדיאלוג במהלך המשחק
1. העמקת השיח במהלך המשחק
נצלו כל הזדמנות, כדי להעמיק את השיח. תוכלו לעורר דיון בשאלות: "מהו פרגון?" ו"כיצד אנו מרגישים, כאשר אנו מפרגנים למישהו, או כאשר מישהו מפרגן לנו?". הדיון יעורר מודעות אצל הילדים לצורך ולחשיבות של הפרגון. לאחר שתלמיד או תלמידה יבצעו משימה, התחילו את השיח באמצעות שאלות. תוכלו להיעזר בדוגמאות שלפניכם.

דוגמאות: שאלות אחרי ביצוע משימה
א. מתי הרגשת שיש לך התכונה הזאת? / מתי ראית את התכונה הזאת אצל החבר/ה שלך?
ב. האם המשימה הזאת הייתה קלה או קשה? מדוע?
ג. האם את/ה מרגיש/ה צורך לפרגן למישהו אחר?

דוגמאות: שאלות לילדים, שפרגנו להם
א. איך את/ה מרגיש/ה כאשר מפרגנים לך?
ב. האם את/ה מסכים/ה עם מה שאמרו לך?
ג. האם שמעת כבר פרגון זה בעבר? מתי? ממי?

דוגמאות נוספות: אם ילדים מבטאים דימוי עצמי ירוד (כגון: "אין בי שום דבר טוב" או "מעולם לא קיבלתי פרגון מאף אחד"), הדבר יכול לעורר תחושות מורכבות אצלכם ואצל הילדים האחרים. השתדלו לתת לגיטימציה לרגשות אלה, ולא לדחות אותן, אך גם להראות לילדים אלה שאתם רואים בהם דברים, שניתן לפרגן עליהם. למשל, תוכלו לומר: "אני שומע/ת שאת/ה חושב/ת שאין בך תכונות טובות, אך לדעתי, את/ה צייר/ת מוכשר/ת מאוד!" או "את/ה אומר/ת שמעולם לא קיבלת פרגון, וזה נשמע לא נעים. בוא/י נחשוב יחד – על מה את/ה מפרגן/ת לעצמך?… אני מפרגן/ת לך על…".

2. 'כאן ועכשיו' כהזדמנות להעמקת השיח
א. השתמשו באירועים של 'כאן ועכשיו', שעולים במשחק, כהזדמנויות להעמקת השיח.
ב. השתמשו בדברים שהילדים אומרים, בדוגמאות שלהם ובאווירה הכללית, כדי להעמיק בתכנים של המשחק. למשל, אם ילד או ילדה מתקשים לבצע משימה של פרגון, תוכלו לשאול אותם מה הקושי: האם הקושי הוא למצוא מה להגיד או שהקושי הוא להגיד את הפרגון?
ג. הסבירו לילדים שלא תמיד קל לנו לפרגן לאחרים.
ד. תוכלו לעזור למתקשים למצוא דברים, שיוכלו לפרגן עליהם בעזרת שאלות, כגון: "האם את/ה יודע/ת על תחום מסוים שהילד/ה טוב/ה בו?", "האם ראית אותו או אותה עושים כעת במשחק משהו, שהיה לך נעים לראות?", "האם הם עשו משהו שגם את/ה היית רוצה לדעת לעשות או להצליח לעשות?". שאלות כאלה מלמדות על מה אפשר להסתכל, כדי לפרגן זה לזה.
ה. כאשר ילדים מוצאים זוג קלפים מתאים, נצלו את ההזדמנות, כדי לפרגן להם על כך, וציינו זאת באוזני כל הנוכחים. אמרו: "את/ה מצליח/ה במשחק, אני מפרגן/ת לך שתמצא/י עוד זוגות בהמשך המשחק!".
ו. כאשר ילדים מפרגנים זה לזה, שקפו זאת, ופרגנו להם על כך. למשל, "אייל, אתה אמרת עכשיו למאיה שהיא שרה יפה. כל הכבוד לך על כך שאתה מפרגן לה!".
ז. כאשר ילדים מנצחים או מפסידים בצורה מכובדת, ציינו זאת. למשל: "את/ה משחק/ת בצורה חברית ונעימה, ולא כועס/ת, גם כשלא מצליח לך! אני מפרגן/ת לך על כך!".
ח. כאשר אתם מפרגנים לילדים, עשו זאת בצורה גלויה וברורה, אך גם טבעית. כך תמחישו מהו פרגון, כיצד הוא נראה, והילדים יחושו את התחושה שעולה בהם, כאשר מפרגנים להם.

טיפ: כדאי שיהיה לכם פרגון מוכן מראש לומר על כל ילד וילדה. כך, אם ילדים נתקעים במשימה, תוכלו לעזור להם לחשוב על נושא לפרגון.

3. סגנון פרגון
הבהירו לתלמידים שפרגון יכול להיות כללי ("איזה יופי") או ספציפי ("ענית על השאלה בצורה מעניינת ונעימה"). ככל שהפרגון ספציפי יותר, הילדים יוכלו ללמוד ממנו בצורה טובה יותר וליישם את התנהגות הזאת גם בעתיד.
דוגמאות לפרגון כללי: "כל הכבוד!", "את/ה נהדר/ת!", "איזה יופי!"
דוגמאות לפרגון ספציפי: "ענית יפה מאוד לחבר/ה ששאל/ה שאלה", "ביצעת את המשימה בצורה מדויקת, כמו שכתוב בהוראות!"

4. אתם הדוגמה – השתמשו בחשיפה אישית
קחו חלק במשימות, ותנו לילדים דוגמה אישית של השתתפות במשחק ושל שיתוף בתכנים אישיים. כך תתנו לגיטימציה לתחושות שונות ולחשיפה אישית של התלמידים.
שימו לב: אם תחליטו לעשות זאת, חשוב שתחושו בנוח לשתף בתכנים האישיים שלכם, אך גם להציב גבולות לשאלות, אם תחששו מפני חשיפת יתר.
דוגמאות: "כאשר לי זה קורה, אני מרגיש/ה…", "גם אני מרגיש/ה לפעמים…"

5. שיתוף
הזמינו את הילדים לשתף בתחושותיהם לגבי כל דבר שעולה בקבוצה. למשל, ילד או ילדה מספרים על פרגון, שקיבלו על יכולת הריכוז שלהם. שאלו: "האם יש עוד מישהו כאן קיבל פרגון כזה? מתי? מי פרגן?".

6. עידוד הידברות ישירה בין משתתפים
השתדלו לבחון כל משימה לא בשיחה שלכם עם תלמיד אחד או עם תלמידה אחת, אלא כרב-שיח של כל חברי הקבוצה. עודדו את כל הילדים לשאול את הילדים המשתפים בתחושותיהם, כדי שהם יספרו בעצמם. שאלו: "מה אתם חושבים על מה שדני אמר עכשיו? הייתם רוצים לשאול אותו משהו?".

להעשיר את הדיאלוג אחרי המשחק
1. העמיקו את השיח באמצעות שאלות
שאלו:
א. איך הרגשתם בזמן שביצעתם את המשימה?
ב. איך הרגשתם, כאשר מישהו החמיא לכם? מה הרגשתם בגוף?
ג. איך הרגשתם, כשאתם אמרתם "מילה טובה" למישהו?
ד. האם אתם אומרים לאנשים מה אתם אוהבים אצלם?
ה. האם אנשים אומרים לכם מה הם מחבבים אצלכם? למה?
ו. האם אתם רוצים שיאמרו לכם לעתים קרובות על מה מעריכים אתכם?
ז. למה חשוב לנו לדעת מה אחרים אוהבים אצלנו?
ח. איך נוכל לעודד אנשים להביע פרגון כלפינו?

2. משימה משותפת
חשבו יחד עם הילדים כיצד ניתן להעביר את נושא הפרגון בכיתה.
רעיונות: תיבת פרגון, משחק גמד-ענק של מחמאות, יצירת משחק ענק עבור כל הילדים בכיתה (כמו המשחק הזה)

3. לסיכום הפעילות
שאלו:
א. כיצד הרגשתם במהלך הפעילות היום? האם הרגשתם שונה מפעילויות אחרות?
ב. האם נודע לכם משהו חדש על מישהו מהחברים שלכם בקבוצה?
ג. האם שיתפתם אחרים במשהו אחד אישי וחדש על עצמכם?
ד. האם יש משהו, שאתם רוצים לשתף ולספר עכשיו על מה שאתם חושבים או מרגישים?

לחצו להמשך קריאה
הקטן