שאלה ותשובה
הצקות בבית הספר

שאלה בנושא הצקות בבית הספר.

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

שלום רב,
אנחנו משפחה מבלגיה ועלינו ארצה בשנת הלימודים הקודמת. בננו הבכור בן 11 דובר עברית טובה, והיה נראה שהשתלב בצורה מצוינת בכיתתו החדשה. באוקטובר השנה הוא סיפר לנו כי עובר הצקות פיזיות ומילוליות מצד ילד בכיתתו כבר מתחילת שנה שעברה. פנינו לביהס ומאז קרה אותו תסריט מספר פעמים: הילד המציק נענש, יש הטבה זמנית ואחרי תקופה זה שוב מתחיל. כרגע ההצקות עברו לאוטובוס הציבורי בהם הילדים נוסעים הביתה והשבוע הילד המציק אסף סביבו 8 ילדים מהכיתה, לעגו לו שהוא תינוק שמספר כל דבר לאבא ולמנהל ודחפו אותו מהאוטובוס. פניתי שוב לביהס והבטיחו לי שיטפלו בעניין לעומק ושהיועצת תיכנס לכיתה. שאלתי היא – איך אני יכולה לתת כלים לילד שלי לעמוד מול המציקים? כרגע הוא פשוט שותק. איזה תגובה היא המתאימה במקרים אלו? מה לעשות אם ההצקות ימשיכו? להחליף בית ספר? מה עוד אני יכולה לעשות כדי לעזור לילד שלי?

תודה מראש על תגובתכם

תשובה

אמא יקרה,

אני חושבת שמומלץ לכם לעשות שני דברים במקביל:
אחד, להמשיך לפעול ברמה המערכתית- לחזור לבית הספר, להנהלה, ליועצת ולבקש בצורה חד משמעית המשך טיפול שלהם. כל פעם שהמקרה חוזר הם צריכים להמשיך לטפל בילד.  התופעה צריכה להפסיק. אם בית הספר אינו חד משמעי יש פיקוח על בית הספר וגם אליהם אפשר לפנות. ילדיכם אינו אמור לסבול והתופעה צריכה להפסק. בריונות היא אלימות ואינה צריכה להמשיך.

הרמה השניה היא אישית, עזרה לילדיכם. הוא משתתק מול המציקים, והעזרה שניסיתם לתת לו בבית אינה יעילה. התוקפנות שלהם קשה מידי, בלתי אפשרי לו לעמוד מול כל כך הרבה ילדים שתוקפים אותו, זה מובן, יתכן והוא ילד עדין, חושש מהתוקפנות שלהם, שלו. הוא נפגע מאוד מהמצב, והנזק לצערי הוא מתמשך גם לעתיד, כך מעידים מחקרים. לכן הייתי ממליצה לכם לפנות לקבל עזרה לילד. עזרה טיפולית. אתם יכולים לפנות לשרות הפסיכולוגי בישוב שאתם גרים. הם אמורים להגיש לו עזרה. או שתפנו לפסיכולוג פרטי , כל פסיכולוג ילדים, פסיכולוג חינוכי עם הכשרה בפסיכותרפיה יכול לעזור לילדיכם. למצא את הכוחות בעצמו לעמוד מול התוקפנות, לחזק את הדימוי העצמי שלו. לחזק אתכם כמשפחה. זה הכיוון המומלץ

בהצלחה
חלי ברק שטיין

לחצו להמשך קריאה
הקטן