מערך שיעור
הגוף שלי ברשותי
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הספר "הגוף שלי ברשותי", מאת ליאור עידן-אבורמן, הוא כלי עזר להורים, וכמובן – לילדים, ומקור מידע על הנושא "תקיפה מינית". הנושא מוצג בדרך ישירה אך עדינה ולא מאיימת.

רקע

אימא של תומר לומדת מחוץ לבית פעם בשבוע. לפני שהיא יוצאת מהבית, אלמוג השכן מגיע, כדי לטפל בתומר. אלמוג הוא השמרטף של תומר, הוא דואג שיאכל ארוחת ערב, משחק אתו, קורא לו ספרים, מטייל אתו וגם רוחץ אותו. לתומר טוב עם אלמוג.

יום אחד חלה אלמוג, ולא יכול לשמור על תומר. במקומו הגיע שחר, השכן הגדול מלמעלה. גם שחר הקריא לתומר ספרים, ויחד הם אכלו פיצה. שחר, שהוא שחקן כדורסל, לימד את תומר לשחק כדורסל.

תומר היה מרותק משחר, אבל משהו היה לא נעים לו במבטים של שחר… לא היו נעימים המגע והליטופים, והוא הרגיש צורך לכסות את גופו, כששחר הביט בו בזמן שהוא התקלח. וכששחר ליטף לתומר את הרגלים, הוא ביקש מתומר לשמור על ה"סוד". אבל תומר הרגיש שמשהו לא בסדר, ונעשה לו קשה לנשום.

בעזרת פאף הג'ירף למד תומר שהגוף שלו שייך רק לו. הוא סיפר את הסוד לאמו ולמד שלאיש אסור לעשות דברים שאינם נעימים לו.

***

אל הספר צורפה הקדמה שכתבה ד"ר טליה אתגר, מנהלת מרכז "עלם". ד"ר אתגר העלתה את תופעת האלימות המינית בקרב בני נוער וילדים, וטוענת שהמדיניות של "בת יענה" אינה מועילה אלא חשוב להבין שהבעיה קיימת, וצריך לטפל בה.

יש הורים שלא ברור להם איך לטפל בנושא. הם חוששים להפחיד את ילדיהם, או שאינם יודעים מהי הדרך הנכונה לשיחה ולהעלאת המודעות לנושא.

הספר הוא כלי עזר להורים, וכמובן – לילדים, ומקור מידע על הנושא "תקיפה מינית". הנושא מוצג בדרך ישירה אך עדינה ולא מאיימת. הילדים מקבלים מידע מדויק בנושא: מהי התנהגות אלימה וחריגה, ומאיזה שלב היא נעשית מסוכנת.

הנחיות

1. אם מישהו היה מטריד אתכם, האם הייתם מספרים להורים על כך?
2. האם אתם יודעים מהי הטרדה? האם כל ליטוף או נשיקה הם הטרדה?
3. למי עוד אפשר לספר סוד כמו של תומר?
4. האם יש סודות שחייבים לספר למישהו?
5. האם גם לכם יש סוד, שאתם רוצים לספר למישהו?
אם כן – האם סיפרתם? מדוע?

אם לא – מדוע לא?

הצעה לפעילות

נושאים לשיחה:
א. שמירת סוד
מומלץ לשוחח עם הילדים על הנושא: שמירת סוד.

אפשר לעשות זאת בעזרת השאלות:

1. מהו סוד?
2. האם יש סודות שחייבים לספר לאדם מבוגר וקרוב?
3. האם מותר לחשוף סודות, גם אם הבטחנו שלא נעשה זאת?

ב. הזכות שלי על גופי

עוד נושא חשוב לשיחה עם הילדים הוא: הזכות שלי על גופי. מטרת שיחה זאת היא להעלות את המודעות של הילדים שהזכות על גופם היא רק שלהם. אמנם ילדים רבים משתמשים בביטויים כגון: "זכותי…." או "הפה שלי ברשותי", אך הם מרשים לקרובי משפחה ללטף או לנשק אותם, גם אם המגע אינו נעים להם.

חשוב להסביר לילדים צעירים כי יש להם זכות על הגוף שלהם, ורק הם מחליטים למי להתקרב ומי יתקרב אליהם וייגע בהם. יש להם הזכות לומר "לא", כשהמגע לא נעים להם או מאיים עליהם. וחשוב לציין: תקיפות מיניות רבות מתרחשות על-ידי אנשים מוכרים וקרובים לילדים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן