פעילות מתוקשבת
זאת הדרך שלי
דינה ציונית וצוות החינוך החברתי במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת באמונה של האדם בדרך שלו, וביכולת לדבוק בה למרות ביקורת ועצות מן הסביבה.

רקע

לפני הפעילות אִמרו לתלמידים: בשיעור הזה נלמד להאמין בעצמנו ולבטוח בדרך שאנחנו הולכים בה – במובן הפיזי ובמובן המטאפורי. נעסוק בהעצמת האמונה של עצמנו בעצמנו, ב'אני' שלנו, ואם אנחנו מקבלים החלטות ויודעים שהן טובות לנו, נדע לדבוק בהן. נקשיב לעצות של אחרים אבל גם נאמין בעצמנו ולא נושפע מגחמות של אחרים. נלמד לבחון בעיניים ביקורתיות את העצות שאחרים משיאים לנו, ונדע לסנן ולהוציא את מה שאינו מתאים לנו.
הסבירו לתלמידים שהעצמה היא תהליך מתמשך המחזק את היכולת לפעול בהצלחה בנסיבות משתנות. התהליך כרוך בתחושה של שליטה ושל יכולת לפעול בהצלחה (קהילה במבוך: העובד הסוציאלי בקיבוץ המשתנה, חיה בת ישראל יצחקי, 2003).

מטרות

  • התלמידים יבינו שלאנשים שונים יש דעות שונות, אבל בסופו של דבר כל אחד מחליט לעצמו בעצמו.
  • התלמידים יבינו שיש דרך נאותה להביע ביקורת, ושאין מקום להביע ביקורת בדרכים אלימות.
  • התלמידים ילמדו להאמין בעצמם ולפתח הערכה עצמית חיובית.

הנחיות

עמוד 1:
הסבירו לתלמידים שחשוב להקשיב לדעות של אחרים. לפעמים הרעיונות של האחרים טובים מאוד ויכולים לעזור להתמודד עם מצבים שונים.
כולנו רוצים חברים וחברות שנוכל להתייעץ בהם בעת הצורך והם יסייעו לנו במתן עצות טובות, אבל האם אנחנו חייבים לקבל את כל מה שאחרים אומרים ומייעצים לנו?
בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות לנושאים שבהם הם היו שמחים לקבל עצות מאחרים, ולנושאים שבהם הם היו מעדיפים להקשיב רק לעצמם.

עמוד 2
בקשו מאחד/ת התלמידים או התלמידות להקריא את המשל של איזופוס על האב, הבן והחמור.
הסבירו שאיזופוס הוא כותב משלים שחי ביוון במאה ה-6 לפני הספירה.
התלמידים יענו על שאלות הבנה וישתפו.
שאלו את התלמידים מה הקשר בין המשל לבין נושא השיעור שעוסק ב"זאת הדרך שלי".

עמוד 3
לפעמים אנחנו עושים משהו שאחרים חושבים שהוא טוב יותר בשבילנו.
לפעמים אנשים מזלזלים במה שאנחנו אוהבים.
התלמידים יצפו בסרטון. יוצרת הסרט: זוהר שרעבי, בהנחיית דנה בן דוד, המחלקה לתקשורת חזותית, HIT
בסרטון רואים את זוהר מקשיב למוזיקה וילדים שונים מעירים לו הערות, לועגים לו ואף מקללים אותו.
אפשרו לתלמידים לצפות בסרטון שנית ולענות על השאלות.
הסבו את תשומת לבם של התלמידים לכך שאין זה משנה למה זוהר הקשיב – לחבריו לא הייתה סיבה אמתית להציק לו.
שוחחו על הרגשתו של זוהר ועל השאלה מדוע הוא חש כך.
בקשו מהתלמידים לשתף בשאלה: אילו הייתם זוהר, מה הייתם עושים?

עמוד 4
בעמוד הזה התלמידים ישחקו במשחק ממיין. ההיגדים שעליהם למיין יתחלקו לשניים: מאפיינים של כל אחת מהיצירות, ומאפיינים של שתי היצירות יחד.

עמוד 5
התלמידים יענו על השאלות האלה:

  • במשל איזופוס האב והבן שואלים: "מה נעשה כדי שכולם יהיו מרוצים?"
    האם לדעתכם אפשר לרַצות את כולם? הסבירו.
  • האם לדעתכם חשוב או צריך לרַצות את כולם?
    תנו דוגמה או המציאו סיפור שמסביר את דעתכם.
    אפשרו לתלמידים לשתף בסיפורים ובדוגמאות, ושוחחו על אודותיהם.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן