שאלה ותשובה
אי רצון ללמוד

אם שואלת לגבי בנה שמתקשה בהכנת שעורי בית.

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה
הבן שלי בן 12. בשנה הבאה הוא אמור לעבור לאיזו חטיבה שעוד לא החלטנו לאין. היות והוא מאוד חלש בלימודים, הוא לא רוצה להכין ש.ב. המורה אומר שהוא לא משתף פעולה בכיתה יושב שקט מאוד ולא משתתף. בבית הוא מכעיס אותי מאוד כי כשאני מבקשת שיכין שעורים הוא חייב שאני אשב איתו ואני מוצאת את עצמי יושבת ומגלה לו את כל התשובות, אני רואה שהוא לא יודע. הייתה לו בחורה 3 שנים שעזרה לו בלמידה והשנה אין לו אף אחת. אמרו לי שכדי שהוא לא יהיה תלותי. אבל הוא נעשה תלותי בי וזה מכעיס אותי כי זה גוזל ממני זמן והוא גם לא יושב בכייף אלא מכין בעצבים וכעסים זה מתבטא בכך שהוא לועס את העיפרון, מקמט את המחברת, תולש דפים. בקיצור מאוד קשה לי איתו בכל מה שקשור ללמידה. מעבר ללמידה הוא ילד מקסים, נעים, אוהב לשחק בככדורגל. מה עלי לעשות עימו?
תשובה
אמא יקרה,
אני מבינה את הלחץ שלך, את רוצה שילדך יצליח בלימודים והוא חלש ותלותי בך, את מנסה לדחוף אותו וזה רק מעורר כעס. קחי עצה ראשונה ממני והפחיתי את הלחץ ממנו, כפי שאת רואה – זה לא עוזר. אז אין טעם להמשיך בשיטה שלא עובדת.
לדעתי צריך לברר מדוע קשה לו בלימודים, בודאי ישנה סיבה שהוא נמנע מלמידה בכתה, וגם בבית. ואל תאמרי שהוא עצלן כי זו לא סיבה. האם הוא עבר אי פעם איבחון לקויי למידה, האם היו סימנים לקשיים כבר בשנים קודמות, או שזה קושי חדש? צריך לשבת על כל המידע עם היועצת או עם הפסיכולוגית של השרות הפסיכולוגי שיש לכל בית ספר, גם עם המורה ואיתכם ההורים, ולנסות להבין מה מקור הקושי, ולבנות תוכנית פעולה משולבת, בבית ספר ובבית כדי לחזק אותו, גם לתת לו תמיכה לימודית וגם לחזק את הדימוי העצמי שלו (תמצאי מאמר בנושא באתר שלי). במצב כמו שהוא כיום – הוא מצב תקוע, ולכן רק יחמיר. לכי להתייעץ, ותראי שדברים ישתפרו, וככל שתעשו זאת לפני החטיבה כך ייטב.בהצלחה,
בברכה
חלי ברק שטיין
לחצו להמשך קריאה
הקטן