הפעילות
האם יש להקל בעונשו של מי שמודה בעבירה שביצע?
מצד אחד – כן. הודאה משמעותה לקיחת אחריות ועמידה מאחורי המעשים שלך. צריך לחזק ולתגמל התנהגות כזו.
מצד שני – לא. אכן ראוי להודות באשמה ולקחת אחריות, אך אדם שעבר עבירה צריך לקבל עונש בהתאם למידת החומרה של מעשיו.
נקודות לבירור אישי:
– עם איזו טענה מבין השתיים אתם מזדהים יותר? מדוע?
– מדוע לדעתכם חשוב לקחת אחריות על עבירה שמבצעים? הסבירו.
– האם מי שנושא בתפקיד בכיר (למשל מנהיג ציבור) יתקשה להודות בעבירה או לקחת אחריות על מעשיו יותר מאדם שאינו נושא בתפקיד כזה? הסבירו את דעתכם.
– אם נקל בעונש של אדם שמודה באשמה ולוקח אחריות, יש כאלה שיודו רק כדי שיקלו בעונשם. מה דעתכם על כך?
תיאור מקרה
דניאל ושי לומדים בכיתה ו' וחברים טובים כבר מכיתה א'. הם שונים מאוד זה מזה – דניאל אוהב ספורט ויש לו הרבה חברים, ואילו שי ילד שקט המשקיע זמן רב בלימודים.
השנה קיבל דניאל את תפקיד הקפטן של קבוצת הכדורסל בבית הספר ובילה ימים רבים באימונים ובמשחקים תחרותיים.
באחד הימים הגיע דניאל לכיתה וגילה לחרדתו כי היום ייערך מבחן בחשבון. הוא פנה לשי וביקש ממנו לפתור עבורו את המבחן: "נשב אחד ליד השני, ואחרי שתפתור את שלך אני אעביר לך מהר את המבחן שלי וככה נתחלף". שי הסכים כי רצה לעזור לחברו הטוב.
כשהגיעה שעת המבחן התיישבו שי ודניאל זה ליד זה והחליפו מבחנים. המורה תפסה אותם מעתיקים וזימנה אותם לחדר המנהל.
כשנשאלו בחדר המנהל מה קרה ומדוע העתיקו בחרו החברים לשתוק.
דניאל שתק כי הרגיש שזה ממש לא פייר, הוא לא עשה שום דבר רע. הרי משחקי הכדורסל בנבחרת מספקים כבוד וגאווה לכל בית הספר, ולכן מגיע לו שיתחשבו בו.
שי שתק כי לא רצה להזיק לחברו בכך שיגיד את האמת על מה שעשו.
למחרת זומנו ההורים של שניהם לשיחה ובה נאמר שאם לא ייקחו הילדים אחריות על מעשיהם – הם יורחקו מבית הספר למספר ימים ודניאל אף יורחק מקבוצת הכדורסל.
לאחר השיחה נכנסו שי ודניאל נכנסו לחדר המנהל, הודו בניסיון ההעתקה, קיבלו נזיפה אך לא הורחקו מבית הספר ודניאל גם לא הורחק מן הקבוצה.
שאלות לדיון:
– מה דעתכם על ניסיון ההעתקה של שני החברים?
– האם מה שהרגיש דניאל הגיוני לדעתכם? האם עליו לזכות בהקלות בתור קפטן נבחרת הכדורסל?
– מדוע לדעתכם היה חשוב למנהל בית הספר שהם יודו במעשיהם? הסבירו.
– מה דעתכם על העונש שהם קיבלו בסופו של דבר?
– מה לדעתכם הם למדו מן העונש?
לָקַחַת אחריות (שמואל א פרק טו, ב–כ)
סליחה כמיומנות חברתית