הפעילות
האם כדאי לאפשר לאנשים למחוק דברים שכתבו או שנכתבו עליהם ברשת האינטרנט?
מצד אחד: כן, אם המידע שהתפרסם מזיק לאדם או אינו נכון עוד לגביו, זכותו לבקש להסיר אותו ולפתוח "דף חדש".
מצד שני: לא, אם אנשים יֵדעו שאפשר למחוק מידע מהאינטרנט הם לא יחשבו פעמיים לפני שהם מפרסמים מידע שעלול לפגוע במישהו, מה שעלול לגרום לעוד אנשים להיפגע.
נקודות לבירור אישי:
עם איזו טענה אתם מזדהים יותר ומדוע?
האם נתקלתם פעם במידע על עצמכם או על מישהו אחר שהייתם רוצים למחוק?
אילו הייתם בוועדה של גוגל, אילו תכנים הייתם מאשרים למחוק ואילו לא?
לפי הטיעון השני החוק החדש עלול לגרום לעוד אנשים להיפגע. מה אפשר לעשות כדי למנוע את הבעיה הזאת?
* האיחוד האירופי הוא התאגדות של 28 מדינות בעולם. הפעולות המרכזיות של האיחוד הן השוק המשותף המתבטא במטבע אחיד (בחלק ממדינות השוק), איחוד מכס, גבולות פתוחים, ומדיניות חקלאית משותפת.
תיאור מקרה
דותן הוא תלמיד בחטיבת הביניים, והוא הגיש מועמדות להתקבל לתכנית לימודים למנהיגות צעירה. התכנית הזאת מאתרת בני נוער עם כישורי מנהיגות המתאפיינים בערכי מוסר והגינות, ומכשירה אותם להפוך למנהיגי העתיד. המשתתפים נדרשים להביא המלצות מחברים, מורים ומדריכים ממסגרות חינוכיות שונות שיעידו על אופיו של המועמד. דותן הוא נער ערכי העוסק בנתינה לקהילה, הוא מדריך בתנועת נוער ומצטיין בלימודיו, ויזם חוג משותף של בעלי מוגבלויות עם ילדים שאינם מוגבלים, יוזמה שזיכתה אותו באות הצטיינות. לאחרונה קיבל מכתב דחייה מוועדת התכנית שאליה הגיש את מועמדותו בטענה שהוא אינו עומד בערכי ההתנהגות המצופים ממשתתפי התכנית. בבירור שערך גילה כי הוועדה עורכת חיפוש ברשת על כל המועמדים כחלק מתהליך הקבלה, ובחיפוש שנעשה עליו נמצאו תמונות שלו שתוי ומקיא במסיבת יום העצמאות. את התמונות העלו חבריו של דותן לפייסבוק והוא תויג בהן.
שאלו את התלמידים:
אם הייתם בנעליו של דותן, האם הייתם תומכים בזכותו של אדם להימחק מגוגל? הסבירו.
מהם היתרונות והחסרונות בכך שבישראל, נכון להיום, אי אפשר למחוק מהרשת מידע לא רצוי?
מגבלות חופש הביטוי באמצעי התקשורת בחברה דמוקרטית
פרטיות ברשת: פעילות ברשת
סכנות ברשת
הגנת הפרטיות
משחק: פרטיות ברשת