אקטואליה
זה אקטואלי: מהפכה: ילד מגיל 10 יוכל לשנות את שמו
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות סביב הצעת החוק המאפשרת לילדים מגיל 10 לשנות את שמם או למנוע את שינוי שמם.

רקע

ב-19.02 אושרה בכנסת הצעת חוק פרטית, שלפיה ילד שמלאו לו 10 שנים ואינו שבע רצון משמו הפרטי יוכל לפנות לבית המשפט בבקשה לשנות את שמו, גם אם בני משפחתו יתנגדו למהלך. כמו כן, הורים לא יוכלו עוד לשנות את שם ילדם ללא הסכמה מלאה של הילד (מבוסס על ידיעה שהתפרסמה בעיתון "ישראל היום", 20.02.2014).

הפעילות

האם יש לאפשר לילד בגיל 10 לשנות את שמו?

מצד אחד: ילד בן עשר עדיין נמצא ברשות הוריו והוא צעיר מדי כדי לקבל החלטה כזו בעצמו. לכן הוריו הם אלו שאמורים לקבל החלטות עבורו.

מצד שני: שמו הפרטי של אדם הוא חלק חשוב מזהותו. לכן צריך לאפשר גם לילד בן 10 לשנות את שמו כדי שירגיש בנוח עם עצמו ועם זהותו.

נקודות לבירור אישי
1. עם איזו טענה אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. מהם לדעתכם היתרונות והחסרונות שנובעים מהחוק החדש?
3. לפי דעתכם, האם יש זכויות נוספות שצריך להעניק לילדים בגיל 10 (זכויות שאין להם כיום)? אם כן, מהן?
4. האם נתקלתם בילד או בילדה ששינו את שמם? כיצד קיבלה זאת הסביבה ומדוע?
5. לפי החוק החדש, ילד גם יכול להתנגד לשינוי שמו על ידי הוריו. מה דעתכם על כך? הסבירו.
6. האם נתקלתם בשמות מוזרים של ילדים? מהם השמות המוזרים?

את הצעת החוק יזמה חברת הכנסת עדי קול ממפלגת יש עתיד, בעקבות פנייה שהגיעה אליה מילדה בשם "אבלות" שרצתה לשנות את שמה. קול הסבירה: "אני מבקשת לתמוך בהצעה למען כל אותם ילדים שקיבלו שמות מגוחכים ונתקעו איתם ללא יכולת לשנותם".

הציגו בפני התלמידים דוגמאות לשמות מוזרים מהארץ והעולם: תינוקת בשם "פייסבוק" ממצרים (ילידת 2011), תינוק בשם "לייק" מישראל (ילידת 2011), תינוק סיני העונה לשם @ (סימן השטרודל), תינוקת בשם "מטאליקה" משבדיה (2007), תינוק בשם "סופרמן" מניו זילנד שהוריו ביקשו לקרוא לו תחילה "4real" אך הרשויות סירבו, וילדה בשם "טלולה רוקדת הולה בהוואי" שבגיל 9 פנתה לרשויות והחליפה את שמה (מבוסס על ידיעה מ-mako, נטעלי גבירץ, 16.05.11).

פעילות הרחבה בקבוצות קטנות: הציעו לתלמידים לנסח הצעות חוק נוספות שלדעתם ראוי להציג בפני הכנסת בנושא זכויות ילדים על זהותם. העלו את ההצעות השונות לדיון ולהצבעה ודונו במידת הרלוונטיות שלהן בכיתה במליאה.

 

 

יום הילד הבין-לאומי

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן