הפעילות
האם תכניות ריאליטי (כמו "האח הגדול") המציגות התנהגות פוגענית עלולות להשפיע על הצופים להתנהג באלימות בחיי היום-יום?
מצד אחד: כן, הצופים, ובעיקר הצעירים שבהם, נוטים להזדהות עם הדמויות ועלולים לחקות את ההתנהגות האלימה שלהם.
מצד שני: הצופים יודעים לעשות הפרדה בין התכנים המוצגים בתכניות הללו (שמטרתן לבדר), לבין ההתנהגות הראויה בחיי היום-יום.
נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. האם יצא לכם לצפות בגילויי אלימות בתכנית ריאליטי? מה ראיתם? איך הרגשתם בזמן הצפייה?
3. מדוע לדעתכם התנהגויות אלימות הפכו לפופולריות בתכניות ריאליטי?
4. מדוע לדעתכם משתתפים בתכניות ריאליטי מתבטאים באלימות? האם הם היו מתבטאים באותו אופן גם בעולם האמיתי?
5. מי לדעתכם אחראי להגן על ילדים ובני נוער מנזקים שעלולים להיגרם להם כתוצאה מצפייה בתכנים אלימים: רשות השידור, ההורים או הילדים עצמם?
6. בקשו מהתלמידים להתחלק לזוגות ולשתף זה את זה במקרים של אלימות שבהם צפו בטלוויזיה. תנו להם לשוחח דקות אחדות, ולאחר מכן בקשו שישתפו במליאה. על ידי שיתוף התכנים יבינו התלמידים עד כמה גילויי האלימות בתכניות הריאליטי הם דבר שכיח.
ציטוטים
(מתוך הכתבה "האם הגיע יום הדין של תכניות הריאליטי?", אתר גלובס):
פרופ' גבי וימן מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה: "הסף תמיד יורד כדי לרתק צופים. זה אומר יותר אלימות, יותר השפלה, יותר גסות, יותר טיפוסים קיצוניים, יותר התנהגות חריגה ויותר בוטות. אפילו בשעשועונים כבר אי אפשר להיפרד מהמפסיד ב'תודה' פשוטה;צריך להפיל אותו לתוך בור".
ד"ר עלינא ברנשטיין, חוקרת ומרצה בבית הספר לתקשורת במסלול האקדמי במכללה למינהל: "לא הכול שלילי בריאליטי. אמנם אפשר לומר הרבה דברים רעים על 'האח הגדול', אבל אנחנו שוכחים את הדברים החיוביים שם: פתאום רואים בפריים-טיים אנשים שונים מאתנו, שוברים *סטריאוטיפים".
* סטריאוטיפ: אוסף הנחות בסיסיות, גם אם לא מבוססות, על המאפיינים המיוחדים המתאימים לקבוצה חברתית כלשהי. (מתוך אתר "ויקיפדיה").
שאלות לדיון:
– לפי דברי פרופ' וימן, מה מרתק את הצופים בתכניות הריאליטי? האם אתם מסכימים עם קביעתו?
– לְמה מתכוון פרופ' וימן במשפט "אפילו בשעשועונים כבר אי אפשר להיפרד מהמפסיד ב'תודה' פשוטה; צריך להפיל אותו לתוך בור"?
– כתבו במילים שלכם: לָמָה ד"ר ברנשטיין חושבת שלא הכול שלילי בריאליטי?
– מדוע זה חיובי לראות בטלוויזיה אנשים שונים מאתנו? במה זה יכול לתרום לנו?
– כיצד הדמויות בתכניות הללו יכולות "לשבור סטריאוטיפים"?
– האם לדעתכם אפשר לגרום לאנשים לצפות בריאליטי שאין בו אלימות ובוטות? מדוע?
תיאור מקרה
שלוש נערות בנות 12, תלמידות כיתה ו' בבית ספר במרכז הארץ, נתגלו בשבוע שעבר בחדר השירותים כשהן מקללות ומרביצות לנערה אחרת שלומדת איתן בשכבה. אחת המורות הוזעקה לתא השירותים בעקבות צעקות שנשמעו וגילתה שם נערה ממוצא אתיופי כשהיא חבולה ובוכייה ומסביבה שלוש נערות נוספות.
הנערה הנפגעת הגישה תלונה במשטרה, וכאשר הבנות הפוגעות נשאלו לפשר מעשיהן הן טענו כי חשדו שהנערה שבה פגעו קיללה את אחיה של אחת מהן. לדבריהן, הן נחשפו בתכנית "האח הגדול" לאלימות מילולית ופיזית כלפי יוצאי העדה האתיופית, ולכן כשכעסו על הנערה משכבתן הן לא חשבו פעמיים והשתלחו בה ללא רחמים.
שאלות לתלמידים:
1. תארו בקצרה את מהלך העניינים שהוביל לפגיעה הקשה בנערה.
2. מה דעתכם על דבר הבנות כי נחשפו לתכנים פוגעניים כלפי אתיופים ב"האח הגדול"?
3. האם ניתן להטיל את האחריות למעשי הבנות על תכנית הריאליטי שבה צפו? מדוע?
4. האם יש דרך למנוע מתכנים אלימים בתכניות הריאליטי לחדור אלינו? מה תוכלו להציע?
פעילות:
בקשו מהתלמידים להפיק שיר ראפ שיזכיר להם ולחבריהם בבית הספר שיש לבחון היטב
את הנעשה בתכניות הריאליטי ולא לתת לאלימות המתבטאת שם להשפיע עלינו.
– חלקו את הכיתה לחמש קבוצות, וכל קבוצה תכתוב שיר ראפ משלה. בקשו מהתלמידים להציג את השירים שחיברו.
פעילויות נוספות באתר:
לא לאלימות, אלימות ברשת, אלימות בתכניות הטלוויזיה המשודרות לגיל הרך בישראל, כיצד להתמודד עם אלימות במשחקים וירטואליים