אקטואליה
זה אקטואלי: סטודנטים ישראלים מעתיקים בבחינות יותר מאמריקאים
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי והסתדרות המורים.

שאלות לדיון בנושא הסתה והצפת חומרים בנושא סובלנות לאחר.

רקע

במחקר שבו השתתפו אלפי סטודנטים מישראל ומארה"ב, נמצא שקרוב לחצי מהסטודנטים הישראלים מעתיקים בבחינות לעומת כשליש מהסטודנטים האמריקאים. כמעט חצי מהסטודנטים הישראלים גם הודו שהשתמשו בחומר שאסור לשימוש בזמן בחינה, וכן כשני שלישים מהסטודנטים הישראלים הודו שעזרו למישהו אחר לרמות במהלך מבחן.

(מבוסס על הידיעה ב Ynet ב 14.11.16)

הפעילות

  1. מה דעתכם על ממצאי המחקר בנוגע לסטודנטים בישראל – האם זה מפתיע אתכם? הסבירו.
  2. מהי הוֹגְנוּת? תנו דוגמאות למצבים הוגנים או לא הוגנים שבהם נתקלתם. (למורה: ניתן להיעזר בהגדרה המילונית: הוֹגְנוּת – מצב שבו אין קיפוח או אפליה, המצב הראוי והצודק.)
  3. האם לדעתכם העתקה במבחן היא דבר הוגן? הסבירו.
  4. יש האומרים שישראלים הם סחבקים, עוזרים זה לזה, ותמיד יכולים לסמוך על עזרתו של האחר. מה דעתכם בנושא – האם זה נכון? האם זה קשור לדעתכם להעתקה במבחנים? אם כן – כיצד?
  5. כשעוזרים לחבר בבחינה, האם זה לטובתו או לרעתו? מצד אחד עוזרים לו להצליח בבחינה, אבל מצד שני מונעים ממנו את האפשרות להצליח בכוחות עצמו. מה דעתכם על כך? הסבירו.
  6. יש הטוענים שמי שמעתיק במבחן, הוא זה שיחתוך אותך בכביש וירמה במקום העבודה. מה דעתכם על הטיעון הזה? הסבירו.
  7. מה היחס שלנו בכיתה לנושא ההעתקה? הסבירו.
    להרחבה
    בקשו שני מתנדבים או מתנדבות למשחק תפקידים.
    נויה ועמית הם שכנים וידידים טובים. בבחינה בחשבון עמית לחש לנויה שתראה לו את התשובות אבל נויה התעלמה ממנו.
    בסוף היום עמית ניגש לנויה ונזף בה: מה קרה לך? ראית שאני צריך עזרה היום בבחינה, למה לא עזרת לי?
    בקשו מכל אחד מהשחקנים לפתח את השיח, ועודדו את התלמידים הצופים לתגובות נוספות.

בסיום, שאלו את השחקנים:
– איך הרגשת בתפקיד המעתיק?
– איך הרגשת בתפקיד החברה שלא עזרה לחבר בבחינה?
– האם בין הערכים המתנגשים פה היה ערך חזק יותר מאחר? (למורה: יושר והגינות מול ערך עזרה לחבר). הסבירו.
פעילות הרחבה (בזוגות)
דרגו את הפעולות הבאות על פי מידת ההגינות שלהן, כאשר הספרה 1 מציינת את מידת ההגינות הכי נמוכה:
– טעמתי כמה ענבים בסופר כדי להחליט אם לקנות קופסה שלמה.
– ילד מהכיתה שכח את הטלפון הנייד שלו על השולחן והצצתי בתמונות שבמכשיר שלו.
– המלצרית במסעדה החזירה לי 10 שקלים עודף יותר מדי ולא אמרתי כלום.
– המוכרת בחנות הבגדים הכניסה לשקית שלי זוג גרביים שלא שילמתי עליהם ולא אמרתי כלום.
– נתתי לחבר להעתיק ממני את שיעורי הבית כי הוא לא הספיק להכין אותם.
– נשארו במקרר שני מעדנים. ידעתי שאחד מהם לאחותי, אבל בכל זאת אכלתי את שניהם.
בקשו מכמה זוגות להציג את הדירוג שלהם.
שאלות לדיון:
1. האם היה קל או קשה להגיע להסכמה על הדירוג? הסבירו.
2. האם יש מעשים שלגביהם הייתה הסכמה גורפת מבחינת דירוג ההגינות?
3. מי קובע מה הוגן ומה לא?
4. מה עזר לכם בכל זאת להחליט?
לסיכום שאלו את התלמידים: מה למדתם בעקבות הפעילות היום?

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן