אקטואליה
זה אקטואלי: סערת התחבורה הציבורית בשבת
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

אירוע המזמן דיון בשאלה האם יש לאפשר תחבורה ציבורית חופשית בשבת בישראל.

רקע

השבתת התחבורה הציבורית בשבתות ובחגים היא נושא שעולה מדי פעם לכותרות. במסגרת הסטטוס-קוו בין חילונים לדתיים הוחלט שתחבורה ציבורית לא תפעל בשבתות, ויש ציבור שאינו שומר שבת ולא מחזיק ברכב פרטי ומוצא את עצמו נפגע מהמצב הקיים. לאחרונה הנושא הזה שוב עלה לכותרת כאשר גולש בשם עומרי חזות הציע כמעשה של מחאה להפוך את עמוד הפייסבוק של שר התחבורה ישראל כ"ץ לעמוד של חיפוש טרמפים לסוף השבוע הארוך שבו הושבתה התחבורה הציבורית לכ-48 שעות (בשל סמיכות חג הפסח לשבת).

לאחר ששר התחבורה פרסם תמונה משפחתית בדף הפייסבוק שלו מטיול בחג, למעלה מ-11 אלף איש חתמו עד כה על עצומה נגד נסיעת שרים ברכביהם הפרטיים בשבתות: "חשוב ביותר לא לאפשר לשרים שמונעים תחבורה ציבורית בשבתות וחגים להשתמש ברכבי שרד על חשבון משלם המסים" נכתב בעצומה.

לטענת אלעד וולף, אחד ממקדמי העצומה ופעיל חברתי: "השרים לוקחים מהאזרחים את חופש התנועה, ומהכסף שלנו, האזרחים, מממנים לעצמם את חופש התנועה. יש כאן אבסורד בלתי נסבל".

(מבוסס על ידיעות ב: TheMarker, 06.04.2015; Ynet, 06.04.2015; וואלה חדשות, 12.04.2015)

הפעילות

האם יש לאפשר תחבורה ציבורית חופשית בשבת בישראל?

מצד אחד: לא, חשוב לשמור על הייחודיות של מדינת ישראל כמדינה יהודית ולייחד את יום השבת והחג מכל יום של חול.

מצד שני: כן, השבתת התחבורה הציבורית מונעת מציבור גדול להתנייד בעלות סבירה למקומות עבודה, בילוי ומפגשים עם אנשים.

נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. מהם היתרונות והחסרונות שבכל אחד מהמצבים – במצב שבו אין תחבורה ציבורית בשבת ובמצב שבו תהיה תחבורה ציבורית בשבת?
3. מי נפגע במצב הקיים ומי יכול להיפגע אם תופעל תחבורה ציבורית בשבת?
4. יש חברי כנסת המציעים דרך ביניים: הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות וחגים במתכונת מצומצמת ובהתחשב בצורכי התושבים באותו אזור. למשל, בשכונות שבהן מתגוררים דתיים רבים לא תהיה תחבורה ציבורית, ואילו באזור שבו מתגוררים חילונים רבים תופעל תחבורה ציבורית בשבתות. מה דעתכם על פתרון זה? מה היתרונות שלו? מה חסרונותיו?
5. יש הטוענים שהפעלת התחבורה הציבורית בשבת ובחג היא בעצם אפליה נגד נהגים שומרי שבת, משום שאז יידרשו אותם עובדים לתת משמרות ביום שבת בניגוד לאמונתם הדתית. מה דעתכם על טענה זו? הסבירו.

הרקע להשבתת התחבורה הציבורית בשבת
עוד טרם הקמת המדינה התפתחו הסדרים הקשורים לשמירת השבת שנשמרו בישראל: הוסכם שהשבת תישמר בכל המוסדות הלאומיים, התחבורה הציבורית (אוטובוסים, מוניות שירות ורכבות) תושבת בכל היישובים, וכן הותקנו תקנות שהבטיחו את השבתת המסחר והמלאכה בשבת.

מידע:
נכון למאי 2014 מנתה אוכלוסיית מדינת ישראל 8.18 מיליון תושבים, מהם:
– 75% יהודים
– 20.7% ערבים או דרוזים
– 4.3% אחרים (נוצרים לא ערבים, בני דתות אחרות, חסרי סיווג דתי)
– מתוך אוכלוסיית היהודים 43% הם חילונים

טיעונים:

הרב שלמה אבינר:
"השבת אינה נכס דתי לבדו אלא נכס לאומי. עם ישראל והשבת זה דבר אחד לכל אורך הדורות. השבת הוא יום מנוחה וקדושה, לא רק מנוחה אלא לפני הכל קדושה, הכולל הימנעות ממלאכה… זאת תבניתו של היום הישראלי המיוחד הזה. מה שאדם עושה באופן פרטי בין כותלי ביתו איננו מתערבים". (מתוך אתר סרוגים, 04.01.2015)

ציפי לבני, ראשת "המחנה הציוני" לקראת בחירות 2015:
בעד הסדרי תחבורה שמכבדים את סמליות השבת והחג וגם מאפשרים לצעירים ולמשפחות להגיע למקומות בילוי, עם מינימום פגיעה בחלשים".

שאלה לדיון:
כל אחד מהטוענים מציע בדרכו שלו לכבד את האחר. מה מציע הרב אבינר? מה מציעה ציפי לבני?
(למורה: הרב שלמה אבינר מתייחס למרחב הציבורי וטוען שמה שעושה אדם באופן פרטי בין כותלי ביתו הוא בסדר. ציפי לבני מציעה לאפשר הסדרי תחבורה בשבת וחג אך מתוך התחשבות בסוג האוכלוסייה המקומית ומתוך התחשבות ברגשותיה).

להרחבה: משחק תפקידים
חלקו את הכרטיסיות לכמה תלמידים ובקשו מהם ללמוד את תפקידם ולייצג את הדמות שקיבלו, גם אם היא עומדת בסתירה לעמדותיהם האישיות.
לאחר מכן בקשו מהתלמידים לדון האם ראוי להשבית את התחבורה הציבורית בשבת.

טיפ: אפשרות נוספת היא לחלק את הכיתה לקבוצות של 6 תלמידים, שבהן כל אחד יקבל תפקיד מתוך הרשימה, ושניים יהיו צופים ויתעדו את הטיעונים. לאחר מכן ניתן להמשיך לדיון במליאה ולבחון אילו טיעונים עלו בקבוצות השונות.

יוליה
את תיכוניסטית נוצרייה בת 16 שעובדת במקדונלדס. סניפי הרשת מעסיקים אותך באופן קבוע בשבתות וחגים משום שאסור להם להעסיק יהודים. הסניפים באזור אינם במרחק הליכה ובשבתות את נאלצת לנסוע בטרמפים משום שאין לך תקציב למוניות והרשת אינה מספקת הסעות בשבת. באזורך אין אפשרויות תעסוקה רבות ואת לא יכולה לוותר על מקום העבודה הזה.

דביר
אתה נער יהודי דתי בן 12 המתגורר בצפון תל-אביב, ורוב האוכלוסייה סביבך חילונית. חשוב לך מאוד שהשבת תישמר, ואם הצעת החוק להסדרי תחבורה בשבת וחג תתקבל זה יפגע מאוד ברגשותיך וברגשות בני משפחתך.

אהוד
אתה תיכוניסט בן 16 שלומר וגר בפנימייה, עובד בעבודה בשכר נמוך ומרוחק ממשפחתך ומחבריך. במצב הנוכחי אין לך אפשרות להגיע בחגים ושבתות לביקורים אצל קרוביך או לצאת לבילויים בתל אביב למשל.

לאה
את נערה חילונית בת 14 ממשפחה מסורתית. את אוהבת את השקט שמתלווה לימות שבת וחג כשאין תנועת רכבים ציבוריים ולרוב מתייחסת ליום השבת כאל יום מנוחה אף שאינך מחויבת לכך מבחינה דתית.

שאלו את התלמידים:
– האם היה לכם קל או קשה לייצג את הדמות שייצגתם? הסבירו מדוע.
– האם לדעתכם יש פה מישהו צודק ומישהו טועה? הסבירו.

לסיכום, שאלו את התלמידים מה התחדש להם בעקבות הפעילות היום.

 

 

להרחבה

הצגת החוק להשבתת התחבורה הציבורית ביום המנוחה השביעי

פעילויות נוספות באתר:

זה אקטואלי: שבת או תחרות? לבטים של ספורטאים דתיים 

יום הסובלנות העולמי בסימן האחר הוא אני

להתחבר עם האחר

מצא את הטוב שבך

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן