מערך שיעור
חוה חבושי – מאחורי המחסן
דינה ציונית, שלמה זיס, מטח. יעוץ פסיכולוגי: חלי ברק- שטיין בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר"- חוה חבושי: "מאחורי המחסן" העוסק באלימות מינית.

רקע

התכנית "ייחודו של יוצר" היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי הספר היסודיים.
בחרנו להתמקד ביצירתה של חוה חבושי מאחורי המחסן מתוך הספר זה קרה בגן הציבורי לכיתות ג–ה. הסיפור עוסק באלימות מינית של מבוגר כלפי ילדה.

מטרות

הסיפור "מאחורי המחסן" עוסק בהטרדה מינית. זהו נושא שהעיסוק בו רגיש, מביך ומעלה שאלות רבות בנוגע לדרך הטיפול בו, ובהן: האם העיסוק בנושא עלול לעורר פחד אצל ילדים? מהי הדרך הנכונה לעורר מודעות?

סכנת ההטרדה המינית מתחילה כבר בגיל צעיר. הגיל הממוצע של הילדים הפונים לקו החם של המרכז למניעה וטיפול באלימות מינית של עמותת עלם הוא 6.8 שנים. משום כך, כדי לעלות את המודעות בקרב ילדים, נעסוק בנושא בעזרת הסיפור באופן ישיר, אך לא מאיים. הילדים למדים מהי אלימות מינית, ממי צריך להיזהר וכיצד לנהוג אם הם נחשפים לאלימות מינית.

חינוך חברתי – העלאת המודעות לנושא אלימות מינית נגד ילדים, כללי זהירות למניעת מפגש פוגעני עם אדם זר וחשיבות הדיווח והשיתוף.

ייחודו של יוצר – התמקדות בקטע מן הסיפור מאחורי המחסן מתוך הספר זה קרה בגן הציבורי, העוסק באלימות מינית. זהו שילוב בין-תחומי של ספרות ושל חינוך חברתי, שמטרותיו להסיר את מחסום השתיקה ולהגביר את המודעות לנושא האלימות המינית כלפי ילדים, כל זאת באמצעות מדרש תמונה וכתיבה יוצרת.

הנחיות

העיסוק במודעות לאלימות מינית כלפי ילדים ייעשה באמצעות הפעולות האלה:
1. קריאת קטעי עיתונות בקול. אפשר להיעזר בקטעים המופיעים בפעילות.
2. הסבר מושגים הקשורים לאלימות מינית כלפי ילדים.
3. עיון בקטע מתוך הסיפור מאחורי המחסן.
4. דיון ושאלות בכיתה.
5. הפעלת התלמידים באמצעות הדף לתלמיד. ההפעלה משלבת גם הבעה בכתב בעקבות שאלות ובעקבות מדרש תמונה.

הפעילות

1. התחילו את השיעור בקטעים מן העיתונות. לפניכם שני קטעים שהופיעו בעיתון לאחרונה.

בני הותקף מינית בגן
האם סיפרה ל-ynet כי לפני כחודשיים, כשהסיעה הביתה את בנה ואת חברו מהגן, גילתה על התקיפה. "שמעתי אותם מדברים ביניהם על כך שאדם נגע בהם במקומות שונים בגופם", סיפרה. "מיד שאלתי אותם 'מי נגע בכם?', והם השיבו כי אותו אדם אמר להם שאסור להם לספר להורים, לגננת או לסייעת".

חשד בצפון: מדריך קפוארה תקף מינית בת 8
הילדה, הלומדת בחוג מזה כשנה, סיפרה לאחרונה להוריה כי בתום השיעורים נהג המדריך לקחת אותה לאחד מחדרי ההלבשה. היא תיארה בפניהם את הדברים האסורים שנהג לעשות לה. ההורים ניסו בתחילה לבדוק את הגרסה של בתם, וכעבור כמה ימים הגישו תלונה במשטרה.

2. הסבירו את המושגים לתלמידים.
לפניכם מילון מושגים לתלמידי הגן ולתלמידי כיתות היסוד בבית הספר, המבוסס על מידע מתוך אתר משרד החינוך.
• מבוגרים שאוהבים זה את זה בדרך כלל מתחבקים, מתלטפים ונוגעים אחד בשני, מתוך אהבה וכבוד ומתוך רצון משותף.

  • אונס פירושו קשר גופני שנעשה בכוח, ולא מתוך רצון של הילד. בביטוי "ולא מתוך רצון" הכוונה שהילד לא הסכים, שלא הייתה לו בחירה אלא שהכריחו אותו, או שהוא הסכים כי איימו עליו.
    (מומלץ לפרט לילדים כדי שהסיטואציה תהיה יותר קונקרטית, ולא ההסבר נשאר מופשט ולא ברור).
  • מעשה מגונה פירושו לגעת באברים פרטיים ומיניים שלא בהסכמה ולא מתוך רצון של הילד (למשל: בפין או בפות, בטוסיק, בבטן, בחזה, בפה).

הטרדה מינית פירושה קללות והצקות הנוגעות לאברים הפרטיים והמיניים של האדם, ומכוונות להעליב אותו, לפגוע בו או להשפיל אותו, או להיות גסים ומיניים גם במילים וגם בהתנהגות.

3. קראו בקול את הקטע המצורף בכיתה.
קטע מתוך הסיפור "מאחורי המחסן", מתוך: חוה חבושי, זה קרה בגן הציבורי, הוצאת כתר, 1998, עמ' 67:

"בהתחלה לא הייתי בטוחה שהוא מדבר אליי. הסתכלתי לצדדים. בפינה אחרת, רחוקה, שני ילדים רכבו על אופניים. שום ילדה אחרת לא הייתה בסביבה.
"אז את רוצה את הכדור, או לא?" הוא נראה כאילו הוא מתכוון ללכת.
"איזה כדור? איפה?" אף פעם לא איבדתי כדור שם בגן, אבל לא היה לי אכפת לקבל סתם ככה כדור. אני אוהבת למצוא דברים. זה כמו הפתעה.
"בואי, תראי," אמר האיש ופסע בצעדים גדלים לכיוון המחסן.
מיהרתי אחריו. מיהרתי גם משום שרציתי את הכדור, וגם בגלל שהתחיל להיות מאוחר וידעתי שאני צריכה להיות בבית לפני שמחשיך.
"איפה הכדור?" שאלתי כשהוא נעצר ליד הברזייה שמאחורי המחסן והסתובב אליי. ביד אחת שלו הוא אחז ביד שלי. עכשו כבר היה בלי הכפפות. הוא הכאיב.
"איפה… הכדור?" הקול שיצא לי היה דק כזה, כמו של מישהו אחר. קור של בהלה הקפיא אותי. אז כבר ראיתי את המעיל הפתוח, והמכנסיים, והיד השנייה שלו שהחזיקה…
"תנגעי."

4. דונו עם התלמידים בשאלות החברתיות העולות מהטקסט.
היעזרו בשאלות המצורפות.

שאלות לדיון
א. תארו במילים שלכם מה קרה בסיפור.
ב. הילדה בסיפור הלכה בעקבות אדם זר שהבטיח לה כדור. מה גרם לה ללכת בעקבותיו? מה פיתה אותה ללכת אתו אף על פי שוודאי ידעה שלא הולכים עם זרים?
מחוון למורים: התשובה צריכה לעסוק בקונפליקט של הילדה, בכך שהלכה בגלל הפיתוי, מפני שהייתה סקרנית וכנראה שרצתה את הכדור, בכך שהרגישה אשמה שלא הלכה מוקדם הביתה כפי שהייתה צריכה, ובכך שאולי גם לא היה לה נעים לסרב לאדם מבוגר. חשוב שבתשובה יבהירו המורים לתלמידים את המוטיבציה של הילדה, ושידגישו כי טעות כזאת יכולה לקרות לכל ילד, גם לילד מחונך – זאת כדי שהילדים לא יהיו שיפוטיים מדי ולא ירגישו אשמה אם חס וחלילה המצב יקרה להם, וכדי שיהיו מודעים לעניין וכדי שיוכלו לעמוד בפיתוי במצבי אמת.
ג. האם התנהגות האיש הייתה הטרדה מינית?
מחוון למורים: התשובה הברורה היא כן, נגיעה ללא הסכמת הילד על ידי אדם זר היא הטרדה מינית.
ד. איך אפשר להבדיל בין מגע למגע (מגע נעים, מגע לא נעים, מגע מותר, מגע אסור)? מהם הסימנים?
מחוון למורים: מגע עם אדם זר שאינו מהמשפחה אינו תמיד אסור. ליטוף או חיבוק קל מותרים. אבל כל מגע המתקרב לאזור איברי המין אסור, וכל אדם הנוגע באיברי המין של הילד או מבקש מהילד לגעת באיברי המין שלו (גם אם הוא אינו זר לילד) עושה מעשה אסור בהחלט.
נשיקות "על הפה" וליטופים שהם מעבר לליטוף קל וקצר – אסורים.
כל מה שהילד מרגיש שלא נעים לו – צריך להיפסק מיד.
ה. כיצד הייתם אתם נוהגים במקום הילדה שבסיפור?

5. ספרו על הסופרת חוה חבושי.

מידע על חוה חבושי
חוה חבושי היא מחברת פורייה הכותבת בעיקר לילדים ולנוער.
היא נולדה בשנת 1950 בטרנסילבניה, עלתה לארץ בגיל 10, וכשבגרה למדה כלכלה וסטטיסטיקה באוניברסיטת חיפה ועבדה ככלכלנית. בהיותה אם לשני ילדים החלה לכתוב. תחילה כתבה לילדיה ועליהם, ואחר כך פנתה גם לקהל הרחב.
חוה חבושי פרסמה עשרות ספרים וסיפורים בעיתונים לילדים ולנוער, פרי עטה. היא זכתה בפרסים חשובים, בהם פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים (2005), פרס זאב על ספרה "אסור לבזבז שקיעות" ופרס אקו"ם על ספרה "ההתערבות".
בין ספריה: אסור לבזבז שקיעות, תריסים מוגפים, דוּשָׁה, זה קרה בגן הציבורי, קשה להרוג קקטוס.
המידע מתוך אתר "כנפיים" של מטח

6. חלקו את דפי העבודה לתלמידים.
7. בקשו מהתלמידים למלא את הדף לתלמידים.
מחוון למורים לעבודה בדף לתלמידים: להלן השאלות המופיעות בדף לתלמידים. אנו ממליצים לכוון את התלמידים לפי התשובות המוצעות.
מה הייתם מציעים לילדה בסיפור לעשות, לספר או לא לספר?
חייבים לספר, גם אם התוקף מאיים או מפחיד.
ילדים רבים שחווים אירוע פוגעני ולא נעים חוששים לספר, לעתים בגלל הבושה ולעתים בעקבות איום של הפוגע.
באילו מקרים לדעתכם מותר לנו לגלות סוד, גם אם הבטחנו לשמור עליו?
חייבים לספר סוד שקשור לפגיעה בנו או בגופנו, בתחושה לא נעימה שמישהו גרם לנו או בפחד שמישהו הפחיד אותנו. סוד כזה חייבים לספר לאדם אחראי ומבוגר גם אם הבטחנו לשמור על הסוד, גם אם נאמר לנו שזה לטובתנו וגם אם מאיימים עלינו או על מישהו קרוב לנו.
למי הייתם מגלים סוד? (לחבר, להורה, למורה, ליועצת, למישהו אחר?)
מומלץ לספר להורים או לאחים בוגרים. אפשר לספר לאדם מבוגר כמו מורה או יועצת.
הפנו את תשומת לב התלמידים למוקדי עזרה לילדים ולבני נוער:
עמותת אל"י, בטלפון 1-800-22-39-66
ארגוני הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, בטלפון 1202 או במייל arcci@netvision.net.il
המועצה הלאומית לשלום הילד, בטלפון 02-6780606, במייל ncc@children.org.il
המרכז למניעה ולטיפול באלימות מינית בקרב ילדים, בטלפון 03-6477898
דלת פתוחה, בטלפון 03-5101511, במייל ippf@netvision.net.il

האם יש סודות שאנו חייבים לשתף בהם אדם מבוגר?
אנחנו חייבים לספר כל סוד הקשור לפגיעה בנו או בגופנו או לתחושה לא נעימה שנתנו לנו.

לפניכם תמונה (מתוך דף העבודה). מה עושה הילד לילדה?

  • הילד מציק לילדה. לפי ההגדרות, זוהי הטרדה מינית.
  • האם זוהי הטרדה מינית? אם כן, כתבו כיצד אתם מבינים את זה מתוך הציור.זוהי הטרדה מינית, שכן הילד חודר מתחת לשמלתה של הילדה בניגוד לרצונה. ייתכן שהוא מלטף אותה ונוגע בה. רואים שהילדה לא מרוצה ונסוגה ממנו. אפשר לדון בשלב זה ברגשות הילדה: השפלה, מבוכה, כעס, בושה.

8. בקשו מהתלמידים להציג את מה שכתבו בדף התלמיד.

9. סכמו את השיעור בניסוח משותף של כללי זהירות למניעת מפגש פוגעני עם אדם זר. בקשו מהתלמידים לקרוא טיעונים בעד ההחלטה לספר ובעד ההחלטה לא לספר. כתבו על הלוח את הטיעונים שהעלו התלמידים.
כתבו על הלוח את ההצעות של התלמידים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן