שאלה ותשובה
חשד להטרדה של ילד בכתה א

שאלה בנושא פגיעה מינית בתלמיד כיתה א.

הילה סגל מנהלת היחידה לאקלים מיטבי וצמצום אלימות שפ"י משרד החינוך
שאלה

הערב סיפר לי בני כי ילד בצהרון (כנראה בכתה ג) אמר לו בוא נדבר בצד. בני הלך איתו לפינה בה לא היה אף אחד אחר ואז הילד הזה נתן לו "פליק" בטוסיק ואחכ הוציא את איבר מינו ואמר לו משהו שלא אציין כאן. בתגובה ענה לו בני "איכס" וכנראה הלך משם (לא מצליחה לקבל יותר פרטים). בני לא נראה מוטרד מידי אולם אני נסערת. כיצד עלי לפעול? אודה לתגובה מהירה.

תשובה

אני מבינה שאת מאד נסערת, המחשבה שמשהו לא טוב קורה לילד שלך מאד קשה ומטלטלת. למרות רגשותיך חשוב שתשדרי לבנך תחושה של רוגע.
בנך אינו יודע מהי הטרדה מינית או פגיעה מינית הוא מבין מהו משחק לא נכון ועל כן לא הייתי משתמשת במושגים הללו.
מה שהתרחש כאן זו התנהגות לא נכונה שיש לעצור אותה ולכן הדבר החשוב ביותר כרגע הוא לחזק את בנך על הדרך בה הוא הגיב להתנהגות זו ועל יכולתו להיות אסרטיבי מול ילד שגדול ממנו בשנתיים. זה נשמע קל אבל בהחלט מורכב ולא פשוט, לשם כך בנך היה זקוק להרבה תעצומות נפש וכל זאת הוא קיבל מהמשפחה. נשמע שהוא בעל בטחון עצמי ובעל יכולת לברור מה נכון ומה לא ועל כך יש להמשיך ולחזק אותו.
בנוסף בנך ספר לך את מה שקרה ולא שמר זאת בסוד לשם כך מגיע לשניכם צל"ש, לו שהוא ידע לבא ולספר ולך שידעת להיות שם עבורו ולהקשיב. חשוב שתדברי אתו על נושא הסוד, תחזקי אותו על כך שהוא בא לספר ותשדרי לו את המסר שלא חשוב מה שיקרה בעתיד את תמיד תקשיבי לו ותהיי מוכנה לשמוע אותו ולעזור לו.
כמו כן הייתי מחבקת אותו ואומרת לו שכל הכבוד לו על כך שהוא ידע לקום וללכת כשהוא הרגיש שמשהו מגעיל אותו. הייתי מחזקת אותו על כך שהוא ידע לסמוך על החושים שלו ועל כך שהוא יודע עם מי להתחבר וכשמשהו לא מתאים לו הוא קם והולך, מאידך הייתי משוחחת אתו מאד בזהירות על כך שהוא לא חייב למהר וללכת עם כל אחד שמזמין אותו בפרט אנשים וילדים שהוא אינם מכיר כדוגמת המקרה הזה. הייתי מנסה לגלות בעקיפין מה גרם לו ללכת עם הילד בכיתה ג' מחד ומעודדת אותו לשחק עם בני גילוועם ילדים שהוא מכיר היטב ובד"כ משחק אתם מאידך.
המטרה של השיחה היא להעצים את הכוחות שלו להתמודד בהמשך עם מצבים בלתי צפויים או בלתי נעימים שנקווה שלא יתרחשו עוד.
יש מקום לדבר אתו ברגיעה על מה שקרה שם ולחזק את ההרגשה שלו שלא חושפים אברים ולא נוגעים באברים של אחרים, אף אחד לא נוגע בי ואני לא נוגע באחרים.
ההתנהגות של הילד בכיתה ג' מדאיגה בעיני וחייבת בדיווח ע"פ חוק ועל כן חשוב שתדווחי על כך למנהלת הצהרון ובמידה והצהרון בתוך בי"ס חשוב שהאירוע ידווח גם ליועצת או למנהלת ביה"ס כדי שמקרים כאלה לא ישנו שוב וכדי שהוא יבין שההתנהגות שלו אינה נכונה ובלתי מקובלת.

בברכה,
הילה סגל

לחצו להמשך קריאה
הקטן