מערך שיעור
יום הבריאות העולמי – מצוין בכל שנה בתאריך 7 באפריל
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביום הבריאות העולמי ומיועדת לכיתות ד'-ו'.

רקע

ארגון האומות המאוחדות (האו"ם) קבע את יום הבריאות העולמי בתאריך 7 באפריל בכל שנה. 191 המדינות החברות בארגון הבריאות העולמי מציינות אותו. היום מוקדש לנושאים של בריאות הציבור בעולם כולו, יש בו הזדמנות לעורר עניין בנושאי בריאות שונים, ובכל שנה מדגישים נושא אחר.

4,600 מתוך 14,000 הילדים שמתים מדי יום בעולם – מתים בסביבות המשחק, החיים והלימודים שלהם. הסיכונים לילדים נובעים ממפגעים שונים, כגון: זיהום המים והמזון, מפגעים בגינה, חיסונים, עישון, רעלים, תרופות, סמים, אלימות, חבורות פשע, הפרעות אכילה.

פְרֶאוֹן הוא שם מסחרי של גז קירור – גז מזגנים. זהו גז חסר צבע, חסר ריח ולא דליק. בריכוזים גבוהים יש לו ריח מתקתק. הגז הוא בין החומרים הנדיפים, שעושים בהם שימוש לרעה במוצרים שונים, כגון: דבק מגע, טיפקס, תרסיסים שונים וגז צחוק. אמנם חומרים אלה אינם מצויים בפקודת הסמים המסוכנים, ואינם אסורים על-פי החוק, אבל סכנות רבות נשקפות לאדם השואף אותם:
1. עיוותים בראייה ובשמיעה
2. פגיעות במוח, במחזור הדם, חנק ומוות
3. דיכוי פעילות מערכת העצבים המרכזית, כאב ראש, סחרחורת, הזיות, טשטוש ואיבוד הכרה, דיבור מבולבל, זמזום
באוזניים, חוסר קואורדינציה, הפרעות בקצב הלב, פרכוסים ומוות משבץ לב פתאומי

השימוש הנפוץ בקרב מתבגרים הוא שאיפת הגז בריכוז גבוה מתוך מזגנים, ולכן סכנת מוות נשקפת להם.

מטרות

א. חינוך חברתי – חינוך לאורח חיים בריא ולפיתוח אחריות אישית ומעורבות חברתית
ב. מעגל השנה – ציון יום הבריאות העולמי בתאריך 7 באפריל בכל שנה

הנחיות

1. כתבו על הלוח את המילה בריאות, והתלמידים יעלו רעיונות, הקשורים למילה.
2. ספרו לתלמידים על יום הבריאות העולמי.
3. ספרו לתלמידים על הסכנות הצפויות משאיפה של חומרים מסוכנים, כגון: גז מזגנים.
4. צפו בסרטון הקצר: "גז מזגנים" העוסק בשימוש של בני נוער בגז מזגנים.
מתוך תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל
5. שאלו את התלמידים:
א. האם אתם מכירים את התופעה של שאיפת גז מזגנים?
ב. מה הם, לדעתכם, הסכנות בשאיפת חומרים מסוכנים (למשל, גז מזגנים)?
ג. הם אתם מכירים עוד חומרים מסוכנים, שבני נוער משתמשים בהם?
ד. מה דעתכם: למה בני נוער עושים זאת?
ה. באחד הפורמים כתב נער: "גז מזגנים=להיט!.. ניסיתי לא מזמן אחלה חוויה" – מה דעתכם על כך?
ו. איך ניתן למנוע שימוש של בני נוער בחומרים מסוכנים?
ז. מדוע חשוב לדבר על שאיפת חומרים מסוכנים?
ח. מה ראיתם בסרטון הקצר? תארו.
ט. מה קורה לאדם ששואף גז מזגנים?
6. התלמידים יעבדו בדף לתלמידים.
7. התלמידים יקראו את הכללים שכתבו.
8. ערכו הצבעה על 5 כללים, שיהיו מקובלים על הכיתה.
9. תלו על הקיר את רשימת הכללים, שהכינו התלמידים.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן