פעילות מתוקשבת
לא ממש שייך – פעילות ליום האוטיזם
רוני גבריאלי, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף עם הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בהתמודדות של נער עם אוטיזם בתפקוד גבוה, ובאופן בו אנו יכולים להכיל אוטיסטים.

רקע

אוטיזם הוא מצב התפתחותי-נוירולוגי המשפיע על שני תחומים עיקריים ביכולתו של הילד:
• תקשורת חברתית עם הסביבה.
• התנהגות ותחומי עניין חזרתיים ומצומצמים.

אוטיזם משפיע על האופן שבו אנשים יוצרים קשר עם אנשים אחרים ועל הדרך שבה הם מבינים את הסביבה, כך שלעתים קרובות העולם הוא עבורם מקום מבלבל.

המונח הספקטרום האוטיסטי (ASD – Autism Spectrum Disorder) משקף את העובדה שלאנשים עם אוטיזם יש מכלול קשיים בתחומי תקשורת, חברות, דמיון או גמישות המחשבה, אך כל אחד מהם נמצא במקום אחר על הרצף ולכן אין שני אנשים עם אוטיזם זהים זה לזה. יש אנשים על הספקטרום האוטיסטי שיהיו מסוגלים לחיות חיים עצמאיים, בעוד שאחרים תמיד יהיו זקוקים לסיוע ותמיכה.

כיום, אחד מכל 100 אנשים יאובחן על הספקטרום האוטיסטי והוא מופיע בקרב בנים פי 4 לעומת בנות.
על פי ספר האבחנות החדש של אגודת הפסיכיאטרים האמריקנית (DSM-V), הקטגוריות הישנות של PDD ואספרגר שהיו נהוגות – מבוטלות, וכל הילדים על הרצף יוגדרו כאוטיסטים ברמות תפקוד שונות. לדוגמה: תסמונת אספרגר לא תהיה קטגוריה נפרדת, אלא תתואר כאוטיזם עם רמה קוגניטיבית ורמה שפתית גבוהות.

פעילות זו שמה לה למטרה להרחיב את הידע והשיח הפתוח על אוטיזם בכיתה, ולתת לתלמידים שנמצאים בחברת ילדים אוטיסטים, בעיקר בכיתה, כלים כיצד לנהוג להגיב לתלמידים אלו באמצעות אמפתיה, עזרה, דרכי תגובה והתבטאות וכדומה.

מטרות

  1. התלמידים יקבלו הסבר על אוטיזם ועל כך שמדובר בלקות המתפרסת על פני קשת רחבה.
  2. התלמידים ייחשפו דרך סרטון קצרצר לנער עם אוטיזם בתפקוד גבוה.
  3. בעקבות הסרטון, התלמידים ידונו בתחושות ובקשיים של נערים עם אוטיזם, ואף יבדקו איך הם יכולים לסייע ולהשפיע.

הנחיות

לפני הפעילות

אמרו לתלמידים כי היום תדברו על אוטיזם. הסבירו כי הפעילות תשלב בין עבודה עצמית לשיחה כיתתית.

הפעילות

עמוד 1: פתיח
עמוד זה יוקדש לשיחה עם התלמידים על הדברים הידועים להם על אוטיזם.
– שאלו את התלמידים מה הם יודעים על אוטיזם/אוטיסטים. בקשו שישתפו בתשובותיהם.
– שאלו מה הם רואים בתמונה ובקשו שינסו להסביר מה לדעתם הקשר בין התמונה לאוטיזם.
הסברים אפשריים: הלקות גורמת לתחושת בדידות, חוסר הבנה, כאב ועוד.

עמוד 2: האם כל האוטיסטים זהים?
המטרה של עמוד זה היא שהתלמידים יבינו כי אוטיזם היא לקות התפתחותית על פני רצף. תחילה התלמידים יישאלו שאלה שבה ייבחן הידע שלהם על כך, ולאחר מכן יקבלו הסבר מפורט על כך שכל אדם הלוקה באוטיזם הוא ייחודי וכי לאוטיסטים שונים רמות תפקוד שונות.
שאלות לדיון קצר:
– מה מסמלת הקשת?
– מדוע חשוב לזכור כי אוטיסטים מתפקדים ברמות שונות?

עמוד 3: לא ממש שייך – הסיפור של יוני
בעמוד זה יקבלו התלמידים הסבר לגבי אוטיזם בתפקוד גבוה (שבעבר כונה "תסמונת אספרגר").
– בקשו מאחד התלמידים להקריא בקול רם את ההסבר המובא.
לאחר מכן התלמידים יצפו בסרטון אנימציה קצר שבו חושף יוני, נער בן 16, את היותו אוטיסט הלוקה באספרגר (שזה למעשה אוטיזם בתפקוד גבוה). יוני מתאר בסרטון את רגשותיו וכיצד חש שאינו שייך לאף קבוצה.
לאחר הצפייה יישאלו הילדים כמה שאלות קצרות בנוגע לתוכן הדברים שסיפר יוני בסרטון.

עמוד 4: מרגישים את יוני
בעמוד זה יתבקשו התלמידים להביע את התחושות שיוני עורר בהם. האם כשצפו בו חשו חמלה כלפיו? האם לחילופין דווקא הרגישו את העוצמה הבוקעת ממנו? כמו כן, התלמידים יתבקשו לבדוק עם עצמם האם גם להם קרה שחשו שונים וזרים בסביבתם.
שאלות לדיון קצר:
– מה הרגשתם כשצפיתם בסרט? ציינו בפני התלמידים כי התשובות יכולות להיות מגוונות מכיוון שכל אחד עשוי להרגיש משהו אחר.
– יוני הוא הדובר בסרטון. מה הרגשתם בקול שלו, עוצמה או חולשה? הסבירו.

עמוד 5: מה אנחנו יכולים לעשות?
בעמוד זה נעסוק תחילה בתחושת חוסר השייכות המאפיינת לוקים באוטיזם.
המשך העמוד עוסק בהתנהגות שלנו אל מול ילדים וילדות עם אוטיזם. כמעט בכל מקום נפגוש ילד/נער/מבוגר הלוקה באוטיזם בתפקוד גבוה. כיצד נוכל להקל עליהם?
התלמידים יקבלו מגוון תשובות ויתבקשו לסמן את האפשרויות שנראות להם מתאימות.
לאחר שכולם סימנו, נהלו דיון קצר:
– בקשו מכמה תלמידים שישתפו בתשובותיהם.
– שתיים מן התשובות המוצעות אינן ראויות – "לא נפנה אליו כדי שלא נביך אותו" ו"נדבר אליו לאט מאוד כדי שיבין אותנו". בקשו מן התלמידים להציע אילו מן תשובות שהוצעו אינן מתאימות לדעתם. בקשו שיסבירו מדוע אינן ראויות.
*הסבירו לתלמידים כי התעלמות מאדם או ניסיון מוגזם ומתנשא לסייע לו עלולים רק לגרום לעוגמת נפש רבה יותר. אמרו כי מילות המפתח הן סבלנות וסובלנות. לכולנו יש קשיים כאלה ואחרים.

עמוד 6: מביעים תמיכה ביוני
לסיכום, התלמידים יתבקשו לכתוב ליוני מכתב תמיכה והזדהות. ניתן לבקש מתלמידים הרוצים בכך לשתף את הכיתה במכתב שכתבו ואף להדפיס ולתלות אותו בכיתה.
– שאלו את התלמידים מה חידש להם השיעור וכיצד הם מרגישים בעקבותיו.

נספח – קישור למאמר באתר של עמותת אפי:

המלצות להתנהלות עם תלמידים אוטיסטים בתפקוד גבוה

עמותת אפי- אספרגר ישראל (ע"ר) – היא עמותת הורים שהוקמה במרץ 2001 למען רווחתם וקידום ענייניהם של ילדים ובוגרים עם אספרגר ומשפחותיהם. העמותה מפעילה מרכז מידע, הסברה, תמיכה וסנגור למשפחות המתמודדות עם התסמונת, ומקיימת קשר שוטף עם מערכות החינוך והרווחה לעידוד שילובם המוצלח של צעירים ובוגרים עם התסמונת במערכת החינוך, בצבא, בעבודה ובקהילה. העמותה היא מלכ"ר ורוב פעיליה עובדים בהתנדבות. לעמותה אישור על מנהל תקין, והיא רשאית לגייס תרומות.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן