שיר דרור, רוני גבריאלי, דינה ציונית, עינת ברום שמחי וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי
הפעילות מעלה את מודעות התלמידים לעיצוב התפיסות החברתיות ביחס לבנים ובנות וכיצד אילו באים לידי ביטוי דרך אגדת ילדים.
רקע
בשנת 2011 קבעה מועצת האו"ם שבכל שנה בתאריך ה-11 באוקטובר יצוין יום הילדה הבינלאומי.
כיום ילדות, יותר מילדים, חשופות לסכנת עוני, אנאלפביתיות, עבדות, סחר לצורכי זנות, נישואין בגיל צעיר, מחלות ועוד. מטרת היום, כפי שהוגדרה על ידי האו"ם, היא להדגיש את החשיבות של הנושא ולתת מקום לדיון וטיפול בנושאים שונים הקשורים לחיי ילדוֹת בעולם.
במדינת ישראל ילדות פחות חשופות לסכנות אל מאשר במקומות אחרים בעולם. עם זאת, בחברה הישראלית יש מגזרים שונים ותרבויות שונות, ובחלקם התופעה של אפליית בנות קיימת. לכן רצוי מאוד להעלות את הנושא למודעות ולעסוק גם במאפיינים שלו בישראל. עיסוק ביום זה יכול להיות המשכי לעיסוק ב"האחר הוא אני".
מטרות
1. לבחון אילו תכונות ותפקידים מעוצבים לבנים ולבנות דרך אגדת ילדים מוכרת.
2. מיפוי מקצועות שכיחים מבחינה מגדרית דרך שאיפותיהם האישיות של התלמידים.
3. העלאת המודעות לשוויון בין המינים.
הנחיות
הפעילות מיועדת לשני שיעורים פרונטליים.
שיעור 1
הסבירו לתלמידים כי היום הפעילות תיוחד ליום הילדה הבינלאומי, ושאלו אותם:
1. מדוע לדעתכם חשוב לציין את יום הילדה בנפרד מיום הילד? (למורה: ילדות בעולם, יותר מילדים, חשופות לסכנת עוני, אנאלפביתיות, עבדות, סחר לצורכי זנות, נישואין בגיל צעיר, מחלות ועוד)
2. איך לדעתכם החברה משפיעה על היחס לילדות ולנשים? (למורה: באמצעות ספרים, סרטים, פרסומות, סדרות ועוד, החברה מעבירה מסרים בנוגע לתפקידיה של האישה ומה מצופה ממנה)
הסבירו כי כעת נצפה בקטע מתוך פרק בסדרה "סימסאלה גרים – סינדרלה" כמקרה חקר להעברת מסרים חברתיים.
חלקו דף לתלמידים לקראת הצפייה בסרט, ובקשו מהם למלא את חלק א' במהלך הצפייה (24:53 דקות). התחילו את הצפייה ב-4:00 דקות והקרינו למשך כ 10 דקות. בקשו מהתלמידות והתלמידים לבחון במהלך הצפייה בסרט: במה עוסקות הנשים ובמה עוסקים הגברים? אילו תכונות מאפיינות את הנשים ואילו את הגברים?
אפשרות נוספת: ניתן לספר את האגדה במקום להראות את הסרט.
לאחר הצפייה בסרט/ הקראת האגדה הזמינו תלמידים לשתף את הכיתה בתשובותיהם, וכתבו על הלוח:
על פי האגדה המוכרת:
– מהן התכונות הנשיות ומהן התכונות הגבריות שזיהיתם באגדה?
– מהם התפקידים המוטלים על הנשים לעומת הגברים?
– מה אמור להיות חלומה של האישה ומה חלומו של הגבר?
הזמינו את התלמידים להעלות תכונות נוספות, נשיות או גבריות, המקובלות בחברה והוסיפו אותן לרשימה בצבע נפרד.
תשובות למורה לחלק א' בדף לתלמידים
1. התכונות המיוחסות לנשים: עדינות, רגישות, נטייה לבכי או לעילפון, עיסוק בסריגה.
2. התכונות המיוחסות לגברים: כוח, עוצמה, בולטות, ספורטיביות, יכולת הגנה.
3. הציפיות המרכזיות מהאישה: להיות יפה, רעיה ואם. להיות צייתנית.
4. הציפיות המרכזיות מהגבר: להציל את הנערה ולהגן עליה.
5. מה חלומה של האישה: להינצל על ידי גבר ולהפוך לבעלת משפחה.
6. מה חלומו של הגבר? שהנערה היפה תיעתר לו.
הסבירו לתלמידים כי אגדות ילדים הן אחת הדרכים שבה החברה מעבירה מסרים לילדים – מה הם צריכים לרצות, איך הם אמורים להתנהג וכו'. למשל, ברוב האגדות האביר מציל את הנסיכה החלשה והעדינה. מה לדעתכם המסר של סיפור כזה על גברים ונשים? (למורה: שתכונות של עדינות, חולשה וכניעות הולמות נשים, ותכונות של חוזק, הצלה, חוסן הן תכונות רצויות לגברים. שהמטרה של כל אישה היא שיבוא יום אחד גבר ויציל אותה).
שאלו את התלמידים: מה דעתכם על המסרים הללו? האם אתם מסכימים איתם? הסבירו מדוע.
בקשו מהתלמידים לכתוב על פתק אנונימי את מינם (בן/ בת) ואת המקצוע שבו היו רוצים לעסוק בבגרותם. אספו את הפתקים אליכם.
שיעור 2
לקראת השיעור מפו את המקצועות לפי מין. לצורך כך אפשר להיעזר בפסקה הבאה.
רקע:
הפרדה מגדרית
רק מיעוט קטן של מקצועות הם מאוזנים, כלומר יש בהם שיעור דומה של גברים ונשים. במרבית המקצועות יש רוב נשי או רוב גברי. המקצועות שבהם יש רוב נשי ברור מכונים "מקצועות נשיים" או "צווארון ורוד", ולעומתם מקצועות שיש בהם רוב גברי, כגון ניהול והנדסה, מכונים "מקצועות גבריים".
בין מקצועות "הצווארון הוורוד" נמנים מקצועות ההוראה, מזכירות, סיעוד, שמרטפות, קוסמטיקה ומלצרות (לפי ויקיפדיה, ערך "צווארון וורוד").
עם כל הקִדמה והחינוך המודרני שמקבל הדור הצעיר, עדיין נשארו כמה מקצועות שתעסוקת נשים בהם לא מקובלת. מקצועות אלו הם, בין היתר: אינסטלציה, בנייה ושיפוצים, נגרות, נהיגה במשאיות תובלה, מכונאות, גינון, עבודות חקלאיות ועוד (לקוח מאתר אישה עובדת).
בתחילת השיעור הציגו את ממצאי שאיפותיהם המקצועיות של התלמידים.
את המקצועות ניתן להציג על הלוח עם מספר הבנים והבנות לכל מקצוע, או שניתן להכניס את המקצועות לטבלת אקסל לפי הפורמט הבא, לבחור את הטבלה ולבחור בהוספת תרשים:
שאלו את התלמידים:
1. האם ניתן לזהות הבדלים בין הבחירות המקצועיות של הבנים לבחירות המקצועיות של הבנות? אם כן, מהם ההבדלים?
2. ממה לדעתכם נובעים ההבדלים?
3. האם מישהו מהתלמידים היה רוצה לבחור במקצוע שונה מזה שכתב בפתק אך חושש שלא יצליח בו? אם כן, האם מישהו מוכן לשתף את הכיתה?
אם קיימת נכונות מצד אחד התלמידים לשתף את הכיתה בבחירתו המקורית לעומת החלום שלו, העצימו אותו ואמרו כי דרוש אומץ רב כדי להודות בכך מפני שזה לא מקובל חברתית. מעניין לבדוק למה אנחנו הרבה פעמים חושבים שלא נצליח במקצוע מסוים – האם זה חוסר ביטחון שלנו? האם זה מסר שקיבלנו מהסביבה? אם קיבלנו מהסביבה, באיזו דרך?
הזמינו את התלמידים לחלום בגדול ולהכין כרטיס ביקור של מי שהם יהיו בגיל 30, על פי חלק ב' בדף לתלמידים.
הדגישו בפניהם כי כרטיס הביקור לא אמור להיות מה שהם חושבים שיהיו, אלא בהנחה שכל האפשרויות פתוחות בפניהם – מי היו רוצים להיות.
את הכרטיס הם יכולים לאייר, ולכתוב עליו את הכותרת המקצועית שלהם והאישית שלהם – החזון שלהם.
בסיום עודדו תלמידים רבים ככל האפשר להציג את החזון שלהם ולספר מה עבר עליהם בזמן הכנתו, ומה הם מרגישים כשהם מדמיינים את עצמם בתפקידים האישיים והמקצועיים שייעדו לעצמם.
לסיכום, שאלו את התלמידים:
1. מה התחדש לכם בעקבות הפעילות בשני השיעורים האחרונים?
2. האם משהו הפתיע אתכם? אם כן, מה?
3. כיצד כל אחד מאתנו יכול באופן אישי לתרום לשוויון בין בנים לבנות?
4. מה נרוויח כולנו אם כל אחד יוכל לבחור במה שהוא אוהב בלי קשר למין שלו?